نظر پنج سینماگر درباره حیات جدید جشنواره فیلم کودک

چشم‌اندازی به سوی آینده

کارگردان فیلم سینمایی «پیشی میشی» در رابطه با برگزاری آنلاین سی‌وسومین جشنواره فیلم کودک معتقد است:این قضیه، چه بخواهیم و چه نه، یک اتفاق مثبت را از فیلمساز کودک می‌گیرد و تجربه‌ زیبای تماشای فیلم در کنار کودکان را حذف می‌کند، اما همین که جشنواره برپا می‌شود و سینمای کودک به یاد مردم می‌آید، اتفاق فرخنده‌ای است.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نقل از سینماآنلاین؛ برگزار شدن سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک به صورت آنلاین تاکنون مورد توجه و بحث دست‌اندرکاران و فیلمسازان سینمای کودک مورد برسی قرارگرفته‌است. برآیند نظر کارشناسان و اهالی سینما به این نتیجه رسید که جشنواره در اکثریت بخش‌ها به شیوه مجازی برگزار شود و «فیلم‌های بلند سینمایی» بخش ملی جشنواره در محل «خانه جشنواره» برای عوامل فیلم‌ها و گروهی از مدعوین، کارشناسان و داوران با حفظ پروتکل‌های بهداشتی نمایش داده شود.

به بهانه برگزاری سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک به صورت آنلاین با برخی از دست‌اندکاران و فیلمسازان جشنواره فیلم کودک و‌ نوجوان به صحبت‌ پرداختیم و نقطه نظرات آنها را درباره کم و کیف این شیوه از برگزاری جشنواره کودک به عنوان جشنواره پیش قدم در برگزاری آنلاین جویا شدیم.

 

*برگزاری آنلاین تجربه‌ زیبای تماشای فیلم در کنار کودکان را حذف می‌کند

حسین قناعت کارگردان فیلم«پیشی‌میشی» در این رابطه به سینماآنلاین گفت:«این قضیه، چه بخواهیم و چه نه، یک اتفاق مثبت را از فیلمساز کودک می‌گیرد و تجربه‌ زیبای تماشای فیلم در کنار کودکان را حذف می‌کند، اما همین که جشنواره برپا می‌شود و سینمای کودک به یاد مردم می‌آید، اتفاق فرخنده‌ای است.»

 

* برگزاری آنلاین جشنواره کودک یک فرصت است

همچنین علی نوری اسکویی انیماتور و فیلمساز کودک؛ با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره صورت آنلاین یک فرصت مناسب است تصریح کرد:«برگزاری جشنواره به صورت آنلاین فرصتی است تا بتوانیم ببینیم چه ایراداتی داریم و چه زیرساخت‌هایی برای محتوای کودکان آماده کرده‌ایم.

باید بازخورد کودکان را ثبت و ضبط کنیم تا بعدها دیگران بتوانند بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند چرا که بسیاری از وی‌اودی‌هایی که می‌خواهند کانال کودک راه بیندازند، احتیاج به چنین اطلاعاتی دارند، برگزاری جشنواره به صورت آنلاین می‌تواند از لحاظ فنی تجربه خوبی در اختیار آن‌ها بگذارد.»

 

* با برگزاری جشنواره کودک به هرشکلی موافقم

امیرسحرخیز کارگردان انیمیشن نیز در خصوص برگزاری آنلاین جشنواره گفت:«با وجود شرایط پیش آمده برگزاری جشنواره به صورت حضوری و فیزیکی امکان‌پذیر نیست. من با برگزاری این جشنواره به هرشکلی موافقم. در برگزاری جشنواره به صورت آنلاین ممکن است با نقص‌هایی مواجه شویم چرا که با حجم زیادی از مخاطبان روبه‌رو هستیم اما تجربه خوبی است و به نظر من حتی در سخت‌ترین شرایط بهتر است جشنواره برگزار شود. البته فضای پرشوری که در زمان برگزاری جشنواره در اصفهان وجود دارد با هیچ چیزی قابل قیاس نیست و به ندرت در جشنواره‌های دیگر حس می‌شود اما برگزار شدن جشنواره از تعطیلی آن ثمرات بسیار بیشتری دارد.

به هرحال ممکن است از آن فضا به دلیل شرایط ویروس کرونا محروم شویم اما نباید از خود جشنواره غافل شد.»

 

* برگزاری آنلاین را بایدبه عنوان یک فرصت جدید پیش روی جشنواره کودک نگاه کرد

حامد جعفری تهیه کننده و داور جشنواره سی‌ودوم نیز با بیان اینکه برگزاری جشنواره به صورت آنلاین، موضوع لاجرمی در دنیای در درگیر با کرونا در امروز جهان است به خبرنگار سینماآنلاین گفت:«علی‌رغم همه تهدیداتی که برگزاری جشنواره به این شکل خواهد داشت، باید باتوجه به تجربه‌ای که از سمت برخی از فستیوال‌های بین‌المللی به دست آمده، به آن به عنوان یک فرصت جدید پیش روی جشنواره کودک نگاه کرد.»

 

* مهم این است که جشنواره کودک به حیات خود ادامه دهد

فرزاد اژدری نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون درباره برگزاری آنلاین جشنواره توضیح داد: «من تجربه‌ای درباره برگزاری جشنواره به صورت آنلاین ندارم و نمی‌توانم آن را رد کنم اما جشنواره آنلاین تجربه جدیدی است، امیدواریم این اتفاق مانند کشور‌های دیگر با حفظ پروتکل‌های بهداشتی اتفاق بیافتد و جشنواره کودک به حیات خود ادامه دهد.»

وی افزود: «اینکه برخی می‌گویند این جشنواره چرا به صورت آنلاین برگزار می‌شود از ماهیت برگزاری کم نمی‌کند، این مهم است که کیفیت جشنواره به خوبی، با فیلم‌های درخور به دست مخاطب برسد و مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند.»