مجید قناد: سینما و تلویزیون همپای هم برای فرهنگ‌سازی نسل نو تلاش کنند

«مجید قناد» با اشاره به اینکه شاهد تولدی دیگر در جشنواره فیلم کودک هستیم، گفت: چیزی که باعث انسجام سینمای کودک می‌شود، این است که سینما و تلویزیون هردو باهم برای فرهنگ‌سازی نسل نو تلاش کنند.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی سی‎‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مجید قناد با اشاره به اینکه از برگزاری جشنواره سی‌وسوم خرسند است، گفت: خوشحالم از اینکه شاهد تولدی دیگر هستیم، تولد نشانه یک سال بزرگتر شدن است.

او اظهار داشت: کودکان دهه ۶۰ با دیدن با دیدن فیلم‌های کودک و نوجوان بزرگ شده‌اند و بسیاری از مسائل مهم را از فیلم‌های جشنواره کودک یاد گرفته‌اند، چرا که فیلم‌ه‍ای سینمایی کودک تربیتی، اخلاقی و سرگرم‌کننده بوده‌اند. اگر اکنون تولد سی‌وسه سالگی جشنواره کودک را جشن می‌گیریم به‌خاطر زحمات دست‌اندرکاران سینما و جشنواره کودک است.

قناد درباره اهمیت برگزاری این جشنواره عنوان کرد: در وهله اول همه افراد کنار هم جمع می‌شوند و در سراسر کشور اطاع‌رسانی می‌شود، همچنین کودکان فیلم‌های مربوط به خودشان را می‌بینند و باتوجه به تجربه‌ای که جشنواره‌های پیشین کسب کرده‌اند، نیازهای کودکان را می‌فهمند و در سال‌های آینده نیازهای کودکان را برطرف می‌کنند.

او تصریح کرد: اکنون در شرایطی هستیم که شاید دیگر نتوانیم چنین جشنواره‌ای را برگزار کنیم و درصورت تعطیلی جشنواره فیلم کودک ضرر دوبرابری به بار خواهد آمد. برگزاری جشنواره در هرصورت خوب است.

قناد گفت: کودکان ما نیاز به غذای روح دارند، ممکن است از لحاظ اقتصادی و بیماری کرونا برای دست‌اندرکاران سینما برگزار کردن جشنواره سخت باشد اما اگر هنرمند بتواند خودش را با شرایط جدید وفق دهد می‌تواند در ارتقای سطح کیفی جشنواره فیلم کودک موثر باشد. این تلاش فقط توسط دست‌اندرکاران سینما انجام نمی‌شود بلکه باید مسئولین به آن‌ها کمک کنند تا فیلمسازان بتوانند خودشان را نشان دهند.

او در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: کودک از لحاظ جسمی خردسال است اما از لحاظ فکری، ذهنی پویا و به روز دارد. کودکان ما از سن‌شان جلوتر هستند به همین جهت لازم است این کودکان را هدایت کنیم که فراموش نکنند باید خودشان را در تمام موقعیت‌ها تطبیق دهند. اکنون در دست تمام بچه‌های ما یک موبایل است و فقط تعداد کمی از کودکان هستند که در شهرهای دور زندگی می‌کنند و دسترسی به این امکانات را ندارند، اما وضعیت آن‌ها نیز همیشه اینطور نخواهد ماند.

این مجری و برنامه‌ساز کودک با اشاره به اهمیت رسانه در دنیای امروز گفت: رسانه می‌تواند کمک بسزایی به سینمای کودک کند زیرا در تمام خانه‌ها تلویزیون یافت می‌شود. یادمان باشد که ما در کنار هم هستیم و شاید بدون هم نتوانیم زندگی کنیم، سینما، تلویزیون، تئاتر و رادیو باید دست به دست هم بدهند تا آگاهی‌های لازم را به مخاطبانشان بدهند.

قناد با اشاره به جشنواره فیلم کودک و نوجوان در دوره‌های قبلی عنوان کرد: در دوره‌های قبلی جشنواره کودک در شهر اصفهان برگزار می‌شد و کودکان و خانواده‌هایشان باهم در تعامل بودند و جشنواره جنب‌وجوش خاصی داشت. شاید امسال برای ما سخت باشد اما سال آینده می‌توانیم با کمک این امکانات هم به صورت مجازی و هم به صورت حضوری جشنواره را برگزار کنیم.

او خاطر نشان کرد: اکنون وضعیت برای کودکان ما مطلوب نیست، کودکانی که باید آینده‌ساز باشند و قرار است زمانی که ما نیستیم جای ما را بگیرند وضعیت مناسبی ندارند. قرار نیست رقابتی بین سینما و تلویزیون باشد زیرا چیزی که باعث انسجام سینمای کودک می‌شود، این است که سینما و تلویزیون هردو باهم برای فرهنگ‌سازی کودکان تلاش کنند. کی مسئولان به این نتیجه می‌رسند که باید بنشینند و باهم جلسه بگذارند و قدمی برای پیشرفت در فرهنگ‌سازی کودکان بردارند؟

این هنرمند همچنین با اشاره به اینکه تلویزیون بهترین وسیله برای تبلیغ جشنواره فیلم کودک و نوجوان است گفت: زمانی که جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار می‌شود، تلویزیون بهترین وسیله برای تبلیغ این جشنواره است، زیرا به راحتی می‌تواند مخاطبان این جشنواره را جذب کند و ارتباط خوبی بین مخاطبان و جشنواره فیلم کودک و نوجوان برقرار کند. بسیاری از هنرمندان خوب ما از تلویزیون کارشان را آغاز کردند و به سینما رفتند و دیگر بازنگشتند. بعضی از آن‌ها نیز به تئاتر رفتند و اکنون می‌بینیم مردم ما زمانی که هنرمندان شناخته‌شده را در تئاتر می‌بینند تشنه دیدن آن نمایش می‌شوند.

وی ادامه داد: نباید به عوامل دست‌اندرکار سینما سخت بگیریم زیرا برای آینده کودکان سرزمین ما و خانواده‌هایشان تلاش می‌کنند، به‌واسطه کودکان خانواده‌ها نیز به سینما می‌روند، حالا نیز خانواده‌ها باید از طریق سایت‌های مجازی کودکان را هدایت ‌کنند تا فیلم‌های مخصوص خودشان را تماشا کنند و امید می‌رود امسال هم به خوبی هرسال شاهد برگزاری سی‌و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان باشیم.

مجری برنامه «فیتیله‎» با ذکر خاطره‌ای از اولین باری که به سینما برای فیلم دیدن رفته است تصریح کرد: اولین باری که در سینما فیلم دیدم در خوزستان بودم، پولم نمی‌رسید که بلیط بخرم پشت در می‌ایستادم بعد از اینکه مردم سالن را خالی می‌کردند می‌رفتم و سالن را تمیز می‌کردم تا به من اجازه تماشای فیلم را بدهند.

قناد در پایان سخنانش گفت: باید مخاطب‌مان را بشناسیم اگر فیلم برای خردسال است باید بدانیم از ما چه می‌خواهد  و چه نیازی دارد. فیلم کودک، خردسال و نوجوان سه دنیای متفاوت هستند که هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. در گذشته هر برنامه‌ای که اجرا می‌کردم را ضبط می‌کردم، آن را در خانه نگاه می‌کردم تا به اشتباهاتم پی ببرم. باید با بچه‌ها در کلام دوست باشیم و به‌گونه‌ای فیلم کودک و نوجوان بسازیم که آن‌ها خودشان را در قصه پیدا کنند. فیلم کودک را باید مخصوص تمام بچه‌های ایران بسازیم و این را در نظر داشته‌باشیم که در هر کجای ایران مخاطب داریم.