علیرضا تابش در گفتگو با صبا: برپاییِ «آنلاین» جشنواره فیلم‌های کودک را به همه ایران برد

علیرضا تابش درباره آخرین روند برپایی جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان و چالش های آن توضیح داد.

علیرضا تابش دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره جشنواره امسال تحت شرایط خاص چنین گفت: این جشنواره در سی و سومین دوره برگزاری‌اش، تحت تاثیر کرونا به صورت مجازی در بخش‌های فیلم کوتاه، پویا‌نمایی، فیلم‌های بلند داستانی، وب‌سری‌ها و بخش ویژه کرونا برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مجازی شدن فرصتی است تا کودکان و نوجوانان ایرانی از سراسر کشور مخاطبان این جشنواره باشند، توضیح داد: فیلم‌های این جشنواره در سال‌های گذشته، صرفاً در اصفهان (به عنوان میزبان اصلی جشنواره) و مراکز استان‌ها (به صورت گزیده) به نمایش درمی‌آمدند ولی برگزاری آنلاین فرصت جدیدی پیش روی همه ما است.

کرونا تاثیر مثبت هم داشته است

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اضافه کرد: نحوه نمایش فیلم‌های جشنواره امسال، اینترنتی است و کودکان و نوجوانان سراسر کشور، ۸۹ اثر سینمایی را می‌توانند طی ۶ روز در پلتفرم‌ها تماشا کنند. کودکان متولد بین سال‌های ۸۴ تا ۹۴ نیز می‌توانند فیلم‌ها را داوری کنند که مکانیزم ثبت نام و داوری آنها قبلا اعلام شده است. جالب اینجاست که داوری کودکان که در گذشته توسط ۳۰ نفر انجام می‌شد، امسال وسعتی به اندازه کل کودکان کشور دارد. این ظرفیت جدیدی است که تحت تأثیر کرونا و مجازی شدن جشنواره برای نخستین‌بار به وجود آمده است. کودکان و نوجوانان سراسر کشور می‌توانند در این بخش شرکت کنند تا سیاست‌گذاران و تولیدکنندگان سینمای کودک با رای و نظر کودکان و نوجوانان آشنا شوند.

تابش درباره چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان هم چنین توضیح داد: همزمان با این دوره از جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان، چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان برگزار می‌شود که استقبال خوبی توسط نوجوانان از آن به عمل آمده است. در این دوره از المپیاد، آثار رسیده از سراسر کشور چهار برابر دوره‌های قبل (۸۴۲ اثر) است.

به گفته وی، المپیاد در دو بخش ایده و فیلم برگزار می‌شود و در این دو قسمت، ایده‌ها و فیلم‌های یک تا ۵ دقیقه‌ای دانش آموزان در گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال ارزیابی خواهند شد.

دبیر جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان همچنین خبر داد: ارزیابی کارهای رسیده انجام شده و نوجوانان ایرانی که برای حضور در المپیاد امسال برگزیده شده‌اند می‌توانند به صورت آنلاین از ۲۷ تا۳۰ مهرماه از طریق پلتفرم اختصاصی جشنواره به المپیاد وصل شوند. نوجوانان قادرند به واسطه این ارتباط آنلاین با مربیان و استادان در قالب هشت گروه رقابتی حضور داشته باشند. در روز پایانی المپیاد نیز گروه‌های برتر معرفی می‌شوند و مدال طلا، نقره و برنز به برگزیدگان المپیاد اهدا می‌شود.

او در بخش دیگر گفتگو درباره شرایط سینما در وضعیت کرونایی چنین توضیح داد: تلاش سازمان سینمایی در چند ماه گذشته این بوده که حمایت‌هایی در حد توان خود نسبت به صاحبان سینما داشته باشد تا بخشی از ضرر و زیان‌های آنها جبران شود برای مثال بخشی از حق بیمه کارکنان سالن‌های سینما را ارشاد پرداخت کرده است، اما در صنعت فیلمسازی باید همانند دیگر کشورهای صاحب سینما، ما نیز خود را با شرایط پیش آمده وفق دهیم.

چالش های اکران آنلاین فیلم ها

این مدیر سینمایی با اشاره به این که بسترهای لازم برای اکران آنلاین در جشنواره امسال فراهم شده، لزوم ورود جدی‌تر سینمای ایران به عرصه اکران آنلاین را یادآور شد و گفت: آثاری که در نیمه نخست امسال در بستر «پلتفرم‌ها» به نمایش درآمده‌اند، توانسته‌اند درآمد نسبتاً مقبولی داشته باشند و این موفقیت متناسب با تجربه‌های آغازین اکران آنلاین است. البته امسال برخی از آثار به نمایش درآمده در اکران آنلاین، یارانه‌هایی را که بنیاد سینمایی فارابی در قالب وام به آنها داده به عنوان کمک‌ دریافت کرده‌اند و نگاه سازمان سینمایی این است که سینماگران بتوانند آثار خود را تبلیغ و معرفی کنند تا مخاطبان بیشتری فیلم‌ها را در فضای مجازی و به صورت قانونی ببینند.

تابش درباره نگرانی‌های موجود در باب نبود کپی‌رایت در اکران اینترنتی در جشنواره‌های فیلم و سایر مقاطع اکران سالانه، گفت: در همه جهان از آمریکا گرفته تا اروپا و آسیا وقتی فیلمی بارگذاری می‌شود امکان سرقت فیلم وجود دارد، برای همین آن چیزی که اهمیت دارد برخورد با سرقت فرهنگی است. یکی از این راه‌ها، این است که فیلم‌ها کپی‌رایت خود را در مکان یا نهادی به‌خصوص ثبت کنند. البته در پی سرقت فیلم‌ها در فضای مجازی، طی ماه‌های گذشته وزارت ارتباطات، دستگاه‌های نظارتی و پلیس فتا کمک کردند تا این فایل‌ها جمع شود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان تاکید کرد: ما در این زمینه هم راه‌های تازه‌ای را پیموده‌ایم به عنوان مثال خوشبختانه پلتفرم‌هایی که اکران آنلاین فیلم‌ها را انجام دادند با استخدام وکلایی در خارج از کشور، موفق شدند جلوی نشر و پخش فیلم‌های سرقت شده در چند شبکه ماهواره‌ای را بگیرند و آنها به طور قانونی از بار‌گذاری فیلم‌ها منع شدند.