مهدی مسعودشاهی عنوان کرد: ضرورت فعالیت بیشتر و عمیق‌تر برای ارتقای تفکر مخاطب کودک و نوجوان

دبیر سابق جشنواره فیلم کودک با اشاره به لزوم فعالیت بیشتر و عمیق‌تر برای ارتقای تفکر کودک و نوجوان گفت: جشنواره‌ها، بهترین موقعیت برای ارزیابی تولیدات و حرکت به سمت این هدف است.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «مهدی مسعودشاهی» دبیر سابق  جشنواره فیلم کودک گفت: بحث کودک اساساً یک پدیده عجیبی، به لحاظ خلاقیت و ظرفیت‌های مدیریت‌پذیری است که باید برای آن تلاش شود. با جشنواره‌هایی مانند جشنواره کودک و نوجوان می‌توانیم آینده تضمین‌‌شده‌تری را برای نسل پر انرژی و با خلاقیت‌های ویژه داشته باشیم، مخصوصاً نسل جوانی که امروزه با وجود رسانه‌های متعدد، بیشتر از گذشته با رسانه‌های مختلف ارتباط دارد.

او با اشاره به لزوم فعالیت بیشتر و عمیق‌تر برای تفکر کودک و نوجوان گفت: جشنواره‌ها به طور صرف قرار نیست برای این نسل کار کنند مگر این که تولیداتی را که در عرصه کودک و نوجوان وجود دارد، به نمایش و ارزیابی بگذارند و با این ارزیابی بتوانند سینماگران و هنرمندان را هدایت کنند تا چه مسیری را پیش بگیرند. به نظر می‌رسد جشنواره‌ها هر چه به جلو بروند با توجه به اتفاقات اخیر نیاز به یک رسانه معتبر دارد که از نهادهای مسئول  هدایت بشوند. جشنواره، نمادی است تا دوره‌ای از فعالیت‌هایمان را ارزیابی کنیم درنتیجه به مدیریت فعال نیاز دارد و بهتر و بیشتر از همیشه باید برایش فکر و برنامه‌ریزی کرد و از متخصصین چه در بخش هنر و در رشته تعلیم و تربیت و چه بحث‌های رسانه‌ای استفاده کرد.

مسعودشاهی عنوان کرد: امروز بسیاری از جوانان از ما که دوران مدیریت‌مان را طی کرده‌ایم، فعال‌ترند و باید برای هرچه بهتر شدن این رویدادها از آنها استفاده کرد.

او با اشاره به این که امسال در جشنواره آنلاین هیاهو و هیجان همیشگی به شکل دیگری ایجاد شده، توضیح داد: می‌توان برای امسال برنامه‌های جدیدی را پیاده کنیم و یک ارتباط تعاملی با بچه‌ها داشته باشیم، تا با آن‌ها هم حس شویم و جشنواره هم در یک مسیر سلامت قرار بگیرد. باید فضایی را برای بچه‌ها به وجود بیاوریم تا آن حسی که در سالن سینما داشتند، برایشان تداعی شود. آن شور و هیجان را می‌شود در فضای مجازی هم به وجود آورد.

دبیر سابق جشنواره اظهار داشت: بزرگان ما معتقدند که بچه‌ها را با وضع زمانه خودشان تربیت کنید، طبیعی است که زمانه هر چیزی را که ایجاب می‌کند باید ابزار و لوازمش هم  پدید آید. یعنی ما با ظرفیت‌های تکنولوژی و ظرفیت‌های فناوری‌های نوین می‌توانیم این حس را در بچه‌ها به وجود بیاوریم.

مسعودشاهی ادامه داد: خوشبختانه تنوع ساختارها و جاذبه‌های تصویری که داشته‌ایم، توانسته برای خودش بخش‌هایی را به صورت برند داشته باشد. کودکان امروز با فضای مجازی  درگیرند و ما هر چقدر با تکنولوژی پیش برویم مخاطبانمان را  بیشتر جذب خواهیم کرد. فرقی نمی‌کند؛ چه آثارمان  منطبق بر آداب و رسوم و سنت‌هایمان باشد  و چه با ویژوال افکت‌های جذاب تصویری تولید شود اما خیال‌پردازی برای کودکان لازم است و باید ظرفیت‌های آن را مدیریت کنیم.

او ادامه داد: اگر قرار باشد که نسل جوان به اسطوره‌های قدیمی فکر کند و حال حاضر را نداشته باشد، درست نیست بلکه باید در تصمیم‌گیری‌ها، تجمیع این نظرات و این ساختارها  را در نظر داشته باشیم.

مهدی مسعودشاهی با اشاره به اینکه همان اندازه که در رابطه با سینمای  عمومی و مردمی فکر می‌کنیم باید برای کودک هم سینمای بخش سینمای تخصصی به وجود بیاید، توضیح داد: باید برای سینمای انیمیشن از مرحله فکرکردن و ایده‌پردازی ساختارهای متنوعی را نظر گرفت. باید برای انیمیشن‌سازی و کار کودک یک مدرسه‌ای را تاسیس کنیم تا بچه‌ها مانند تمام رشته‌های هنری از سن پایین به یک‌سری ایده برسند و من در سال ۶۲ به این ساختار فکر کرده‌ بودم.

موسس مرکز پویانمایی صبا ادامه داد: بعد از اینکه موسسه صبا راه افتاد و  تولیداتش به جشنواره‌های مختلف جهانی عرضه شد، ساختار محتوایی آثار برای اهالی سینمای  کودک در دنیا جالب بود و به خاطر اینکه محتوای آثار ما سالم بود مورد تحسین قرار می‌گرفت. سینمای کودک می‌تواند ما در جامعه جهانی معرفی کند به همین خاطر مدیران باید به آن اهمیت مضاعفی دهند.