حامد جعفری عنوان کرد: انیمیشن، دریچه‌ای به سمت رونق سینمای کودک و نوجوان

تهیه‌کننده «فیلشاه» گفت: اگر گردش مالی موثر در این حوزه اتفاق بیفتد، همه متوجه می‌شود که ژانر کودک، ژانری پرفروش برای سینمای ایران است و انیمیشن دریچه‌ای برای ورود به این ماجرا محسوب می‌شود.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «حامد جعفری» تهیه‌کننده فیلم‌های انیمیشن گفت: یک بار از من پرسیدند در شرایطی که نهادهای حمایتی، از سینمای کودک حمایت نمی‌کنند، چرا وارد این عرصه شده‌ای! من در پاسخ گفتم که «حمایت آنها برای ما اهمیتی ندارد. ما می‌خواستیم برای مخاطب کار تولید کنیم.». از نگاه من، سینمای انیمیشن جمع‌محور و یا کمپانی‌محور است. یعنی وزنی که کارگردان و تهیه‌کننده در کارهای رئال دارند در انیمیشن ندارد و مجموعه مهم است. زمانی که انیمیشن «شاهزاده روم» را برای نخستین بار به جشنواره فیلم فجر تحویل دادیم، کامل نشده بود اما پذیرفتند که در جشنواره به نمایش در بیاید. حتی در لیست پخش هفته اول جشنواره بود اما این انیمیشن نرسید و در هفته دوم به نمایش گذاشته شد که استقبال خوبی از آن صورت گرفت و جشنواره هم از آن تقدیر کرد.

او ادامه داد: در اکران به دفتر پخش کننده مراجعه کردیم و گفت چون فیلم نمی‌فروشد آن را اکران نمی‌کنیم! بعد به دفتر دیگری مراجعه کردیم که ظرفیت اکران آن پر شده بود. به ما گفتند به ارشاد نامه بزنید اگر یک ظرفیت اضافه کرد در آن سرگروه فیلم را پخش کنید که این اتفاق نیفتاد و فیلم ما بدون سرگروه اکران شد. ما می‌دانیم که «شاهزاده روم» ایرادهای بسیاری داشتند اما مردم از آن استقبال کردند و برروی ایراداتش چشم بستند. تلاش کردیم در «فیلشاه» آن اشکالات را برطرف کنیم و یک گروه علمی و دانشگاهی را برای تحلیل مخاطب و اثر بخشی این فیلم مشخص کردیم. با وجودی که آن زمان در حال تولید «بچه زرنگ» بودیم، براساس تحلیلی که از آن گروه دانشگاهی درمورد «فیلشاه» گرفتیم، کار «بچه زرنگ» را متوقف کردیم و تغییراتی روی آن اعمال شد که برای ما هزینه‌های نزدیک به یک میلیارد تومان داشت چون فکر می‌کردیم باید به مخاطب احترام گذاشت.

جعفری اظهار داشت: جوانان ایرانی در عرصه انیمیشن با استعداد هستند اما ما در کار جمعی ضعف داریم. محدودیت‌هایی برای انیمیشن وجود دارد اما گام‌های خوبی برداشته شده است. اشتباهاتی هم در این میان صورت می‌گیرد. به عنوان مثال برخی فیلم‌هایی با حمایت نهادها تولید می‌شوند اما نمی‌فروشند و این بچه‌ها را از سینما دور می‌کند. در دنیا به این گونه است که زمانی که با یک کمپانی کار می‌کنیم، اگر کار خوب باشد، کار بعدی را هم پیشنهاد می‌دهد اما در ایران چنین روندی وجود ندارد. ما بعد از اینکه با بنیاد سینمایی فارابی کار کردیم، سازمان سینمایی ورود این بنیاد به حوزه انیمیشن را ممنوع کرد! در واقع بخشی از مشکل از بابت سیاستگذاری‌هاست اما بیشترین مشکل مربوط به اکران حوزه انیمیشن می‌شود. حمایت‌ها هرچقدر ناظر به بعد از تولید باشد، اتفاق بهتری می‌افتد. مثلا بگویند هرکس که فیلم کودک داشت خارج از نوبت اکران شود؛ این برای سرمایه‌گذار، امید ایجاد می‌کند.

این تهیه‌کننده گفت: اگر گردش مالی موثر در این حوزه اتفاق بیفتد، همه متوجه می‌شود که ژانر کودک، ژانری پرفروش برای سینمای ایران است و انیمیشن دریچه‌ای برای ورود به این ماجرا محسوب می‌شود. از طرفی ممیزی که در کشورهای دیگر نسبت به فیلم‌های ما وجود دارد، در مورد کارهای کودک وجود ندارد. حتی «فیلشاه» که محتوای مذهبی داشت، در روسیه اکران شد. در واقع سینمای کودک می‌تواند راهی برای تعامل با سینمای کشورهای دیگر باشد.

او در خصوص برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: همانطور که بهار سینمای ایران را جشنواره فجر می‌دانند، بهار سینمای کودک و نوجوان نیز جشنواره فیلم کودک و نوجوان است؛ فیلم ها در این جشنواره پخش می‌شوند، مورد نقد قرار می‌گیرند و همه تلاش می‌کنند که خود را به جشنواره برسانند. اینکه فیلم‌سازان سعی می‌کنند فیلم خود را به جشنواره برسانند، نشان می‌دهد که این جشنواره برای دست‌اندرکاران حوزه کودک اهمیت دارد، محلی برای دیده شدن و فرصتی برای نقدشدن فیلم‌شان است. از این جهت که تولیدات خود را با آن هماهنگ می‌کنند، مهمترین جشنواره کودک محسوب می‌شود و جایزه آن می‌تواند سلیقه‌ها را تغییر دهد و مسیر تولیدات را عوض کند.

جعفری اظهار داشت: قدیمی‌ترین جشنواره کودک در حوزه خاورمیانه نیز جشنواره ایران است و اگر آن را تعطیل کنیم، یک برند را از دست می‌دهیم. برگزار شدن جشنواره بهتر از برگزار نشدن آن است.

تهیه‌کننده «فیلشاه» ادامه داد: در این جشنواره، هم بچه‌ها به عنوان مخاطب منتظر هستند که فیلم‌ها را ببینند و هم فیلمسازان در انتظار دیده شدن و مورد نقد قرار گرفتن فیلم‌هایشان هستند. سینما یک لذت جمعی است اما با توجه به شرایط می‌گویم برگزاری آنلاین بهتر از برگزار نشدن این رویداد است. در شرایطی که سینماها تعطیل هستند برگزاری آنلاین جشنواره فرصتی است تا ارتباط بچه‌ها را با سینما حفظ کنیم.