انتشار کتاب «پروانه‌های فیروزه‌ای ۲» در جشنواره۳۳ به روایت «فرزان معظم»| داوران کودک و نوجوان دیروز، چهره‌های فرهنگی امروز

کتاب «پروانه‌های فیروزه‌ای ۲» (مهربان‌تر از پرواز) تاریخ شفاهی پیرامون داوران کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به کوشش فرزان معظم و آناهیتا معظم منتشر شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «فرزان معظم» نویسنده کتاب «پروانه‌های فیروزه‌ای۲» درباره این کتاب گفت: جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان ماندگارترین اتفاق فرهنگی بعد از انقلاب بوده است. خاستگاه این جشنواره کودکان و نوجوانان هستند و بخشی از این بچه‌ها در این رویداد، به عنوان داور حضور داشته و دارند. کتاب «پروانه‌های فیروزه‌ای ۲» (مهربان‌تر از پروانه) به این موضوع اشاره دارد.

او افزود: دراین کتاب ۳۰۸ صفحه‌ای سعی و تلاشمان این بود با مدیرانی که از ابتدای شکل‌گیری این رویداد در متن آن حضور داشته‌اند گفت‌وگو کنیم و این گفت‌وگوها از «علیرضا شجاع‌نوری» دبیر پنج دوره جشنواره شروع شد. در مرحله بعد باهنرمندانی که در این رویداد جایزه گرفتند گفت‌وگو شده است و دسته‌ بعدی که در این کتاب صحبت‌هایشان را می‌خوانید، کسانی هستند که به عنوان داور کودک ونوجوانان فعالیت کرده‌اند.

معظم ادامه داد: نکته مهم این بود بسیاری از کسانی که در ادوار جشنواره به عنوان داور کودک و نوجوان حضور داشتند، بعد از گذشت ۳۰ سال، امروزه در عرصه فرهنگ‌ و هنر فعالیت دارند.

او اظهار داشت: در این کتاب سعی کرده‌ایم عزیزانی را که در این سال‌ها داور بخش کودک ونوجوان بوده‌اند و یا در المپیاد حضور داشته‌اند، مورد توجه قرار دهیم. حتی بعضی از این عزیزان، داخل کشور نبودند و وقتی متوجه شدند چنین فرآیندی وجود دارد، برایمان وویس فرستاند و از خاطراتشان در این رویداد صحبت کردند. خیلی از این دوستان برایمان دل نوشته فرستادند و از تاثیری که این رویداد فرهنگی در زندگی آنها داشته نوشتند. نوجوانانی که برخی از آن‌ها مدیر فرهنگی و یا فیلمساز معروف شده‌اند.

نویسنده کتاب «پروانه‌های فیروزه‌ای۲» گفت: «عطیه سلطانی» و «آناهیتا معظم» مصاحبه‌ها و روایت‌گری این کتاب را برعهده داشته‌اند.

کتاب «پروانه‌های فیروزه‌ای ۲» (مهربان‌تر از پرواز) با احترام به «زاون قوکاسیان»، با یادداشت‌هایی از «علیرضا تابش» دبیر جشنواره، «ایمان حجتی» مدیر اجرایی جشنواره در اصفهان و با گفت‌وگوهایی با «علیرضا شجاع‌نوری» دبیر ادوار جشنواره، «حمیدرضا قندی» مدیر اجرایی ادوار جشنواره، «مرتضی کاظمی» دبیر دوره هفدهم، «جواد جعفری» مدیر اجرایی دوره دوازدهم، «محمدجواد زمردیان» مدیر اجرایی ادوار جشنواره، «پرویز طاهری» مدیر اجرایی ادوار جشنواره، «مهدی مسعودشاهی» دبیر دوره بیست و هشتم، «وحید ملتجی» مدیر اجرایی دوره هجدهم، «سید محسن هاشمی» مدیر اجرایی دوره هفدهم، و یادداشت‌هایی از مهدی احمدی، فرزاد‌اژدری، رسول بابارضا، سیدمهدی برقعی، کیومرث پوراحمد، نادره ترکمانی، سیروس حسن‌پور، پوران درخشنده، غلامرضا رمضانی، علیرضا سبط‌احمدی، امیرحسین صدیق، عبدالله علیمراد، ابراهیم فروزش، حمیدرضا قطبی، حسین قناعت، بیتا منصوری، وحید نیکخواه‌آزاد، بابک نبی‌زاده، گفت‌وگوهایی در بخش همراهان داوران با غلامرضا آب‌آب، حشمت‌الله انتخابی، لیلا پرویزی، فرحناز پورنقشبند، فهیمه عقیلی منتشر شده است و بخش عمده‌ای از این کتاب به داوران کودک و نوجوان ادوار جشنواره اختصاص دارد.

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به دبیری «علیرضا تابش» برگزار خواهد شد.