احمد اکبرپور مطرح کرد: پیشنهاد بازگشت نشست‌های تعاملی بین نویسندگان و سینماگران به جشنواره فیلم کودک

«احمد اکبرپور» با اشاره به این که تعامل نویسنده و سینماگر به سود هر دو طرف است و اگر شکل گیرد، می‌توان سینمای کودک را احیا کرد، پیشنهاد داد جشنواره، بار دیگر به محل تعامل بین نویسندگان و سینماگران کودک تبدیل شود.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «احمد اکبرپور» نویسنده کودک و نوجوان در گفت‌وگوی زنده با «محمدصادق لواسانی» در صفحه رسمی جشنواره با اشاره به رابطه بین ادبیات کودک و نوجوان و سینما در ایران گفت: نویسنده باید بپذیرد که زمانی که از روی کتاب فیلم ساخته می‌شود، کتاب تغییر می‌کند چون ابزار فیلم، تصویر است. بر اثر تعاملی که میان جماعت اهل فیلم و کلمه شکل می‌گیرد، ارتباط دوسویه برقرار می‌شود و می‌توانند راحت‌تر با هم کار کنند. سال‌ها این ارتباط بین این دو وجود نداشته است. مثلا جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان اوایل شرایط بهتری از این نظر داشت و حتی از طرف انجمن نویسندگان کودک، داوری انتخاب می‌شد و فیلم‌های برگزیده خود را معرفی می‌کردند.

نویسنده «قطار آن شب» با ارائه پیشنهاد بازگشت نشست‌های تعاملی نویسندگان و سینماگران کودک در خلال جشنواره، افزود: نویسنده باید شناختش از تصویر را بیشتر کند و فیلمسازان هم باید تعامل بیشتری با نویسندگان داشته باشند. در نهایت ما باید به نفع تصویر کنار برویم. در دوره سی‌و‌سوم‌ «فریدون عموزاده‌خلیلی» در میان داوران حضور دارد که اتفاق خوبی است اما دوست دارم این تعامل بیشتر شکل گیرد. بهتر است که بنیاد سینمایی فارابی سالانه رمان‌هایی را که نزدیک‌تر به حوزه تصویر هستند، بررسی کند و در جلساتی که برگزار می‌کند، سینماگران هم حضور داشته باشند. کاش این اتفاق که هزینه‌بر هم نیست، برای سینمای کودک رخ دهد.

او در ادامه با اشاره به این موضوع که نیازی نیست برای جهانی شدن یک فیلم از داستانی جهانی استفاده کنیم، توضیح داد: هرچه کار بومی‌تر باشد، جهان‌شمول‌تر است. جهان‌شمولی یعنی شما بتوانید مثلا موضوعی دینی را با تعلیق، تصویر، میزانسن، شخصیت‌پردازی و بازی مناسب ارائه بدهید و در جهان دیده شود. از قبل که مشخص نشده که کدام موضوع جهان‌شمول است. جهان‌شمولی را ما ایجاد می‌کنیم. بومی‌ترین موضوعات، جهانی‌ترین هستند. به این شکل نیست که ما از ابتدا موضوعی جهان‌شمول پیدا کنیم، بلکه جهانی کردن یک موضوع بومی، هنر است.

نویسنده «شب‌بخیر فرمانده» در پاسخ به این سوال که چرا با وجود داشتن ادبیات غنی، شاهد نمو آن در سینما نیستیم، افزود: در رسانه‌هایی مانند تلویزیون همه طیف‌های نویسندگان حضور ندارند. در واقع ارتباط ارگانیک سالمی در این میان نیست. در شرایطی که این تعامل وجود ندارد، جایی مانند جشنواره فیلم کودک و نوجوان می‌تواند تعاملات را بیشتر کند؛ به این شیوه که هر سال چند نویسنده حضور داشته باشند و تعامل‌ها شکل بگیرد. در دهه ۴۰ و ۵۰ نویسنده و تصویرگر کنار یکدیگر بودند. امروز این تعامل وجود ندارد. برای مثال یک شاعر ممکن است در طول زندگی خودش هیچ ارتباطی با یک کارگردان نداشته باشد.

اکبرپور از اتفاقاتی که برای کتاب‌هایش در حوزه سینما افتاده است، بیان کرد: در مورد ساخت فیلم از کتاب من «نوکر بابام نیستم» صحبت‌هایی شده است البته مشکلاتی از نظر ممیزی وجود دارد. امیدوارم اتفاقات خوبی برای این کتاب بیفتد زیرا چندین‌بار تجدید چاپ شده و مورد استقبال قرار گرفته است. چند کتاب من هم در حال تبدیل شدن به انیمیشن هستند و همین موضوع باعث شده تا تعامل من هم با حوزه تصویر بیشتر شود. حتی خودم هم به این موضوع حساس‌تر شده‌ام. چند باری که در جشنواره اصفهان بودم دوستان فیلمساز خوبی پیدا کردم. بعد از اقبالی که در مورد «قطار آن شب» شکل گرفت، متوجه شدم که چه نوع کارهایی را سینماگران بیشتر می‌پسندند و برای ساخت فیلم شرایط بهتری دارند. اگر در جمعی باشم که سینماگران حضور دارند، تعدادی کتاب هم با خودم می‌آورم.

نویسنده «غول و دوچرخه» از مجموعه کتاب‌های جدید خود خبرداد و عنوان کرد: در حال نگارش مجموعه کتابی تحت عنوان «پدرام تاریخ‌باز» هستم که نگاهی تخیلی به تاریخ دارد. تا چند ماه آینده یکی از جلدهای آن منتشر می‌شود. تعدادی از نوجوانان و اهالی هنر که این کتاب را خواندند، می‌گفتند که این کتاب مناسب ساخت انیمیشن است.