تی یام یابنده در گفتگو با خبرگزاری موج: باید به کودکان بیشتر فکر کنیم/برگزاری آنلاین جشنواره ها روش مناسبی است

یک مدرس و کارگردان سینمای ایران که اثری هم در سی و سومین جشنواره فیلم کودک دارد از اهمیت برگزاری آنلاین جشنواره های سینمایی سخن گفت.

تی یام یابنده در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج در مورد اثرش که به سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان راه یافته گفت: دوست دارم که سخنانم را با عرض تسلیت به مناسبت درگذشت استاد شجریان و استاد اکبر عالمی شروع کنم.

وی افزود: نام اثر ما زونامی (زباله ها+سونامی) است  که یک کار انیمیشن است. این اثر به کارگردانی من و خانم شیرین اخلاصی و با حمایت سکوی آموزش یونسکو تولید شده است. در این مسیر دکتر بُشیری رییس دفتر آموزش سکوی یونسکو در تهران و  خانم دکتر بصری دانشگاه پیام نور  و دکتر رامین به ما لطف بسیار داشتند و دوست دارم از آنها تشکر ویژه ای داشته باشم.

این سینماگر در مورد خلاصه داستان زونامی گفت: داستان در تهرانی که در آینده نزدیک است می گذرد که شهری شده که غفلتش از زباله ها باعث می شود که از شیرابه ها سیلی در شهر به راه بیافتد و در نتیجه در آن دریاچه سیاه تولید می شود و ….

یابنده در پاسخ به این سوال که انگیزه و نظرش در مورد شرکت در جشنواره امسال با توجه به شرایط برگزاری جشنواره که به صورت نیمه حضوری و تقریبا آنلاین آن چه بوده است گفت: ما به سلامت بچه ها می اندیشیدیم و ضمن اینکه معتقدم فرهنگ جدید ارتباطی را به آنها  باید آموزش بدهیم.

این مدرس سینما تاکید کرد: فراموش نکنیم، ضربه ای که بچه ها از این پاندمی خورده اند همسنگ خانواده ها بوده پس باید بیشتر به فکرشان باشیم.

تی یام یابنده در پاسخ به این سوال که به طور کلی نظرش در مورد برگزاری جشنواره های کودک، فیلم کوتاه و … در این شرایط چیست و آنها را چگونه ارزیابی می کند، گفت: طبیعتا سلامتی افراد و جامعه در ‌وهله اول اهمیت است و راستش در بخش آموزش چه در انجمن سینمای جوانان ایران و چه جشنواره فیلم کوتاه که امسال  نشست هایش را این‌گونه برگزار می کند و در جشنواره فیلم کودک که بخش منتور و مربی و داوریش را آنلاین برگزار می کند ،موافق با انلاین بودن جشنواره هستم.

وی تاکید کرد: به نظرم ‌جشنواره فیلم کودک خیلی مهم است چرا که مختص به کودکان است و خوشحالم که حتی به صورت آنلاین، برگزار می شود و در کل موافق با برگزاری به این شیوه هستم منوط بر اینکه بتوانند حقوق کارگردان ها از نظر پخش شدن و کپی رایت را در اکران انلاین هم حفظ کنند.