اسماعیل براری: سینمای کودک نیازمند یک چرخه زیست است/ قرار بود با شهید آوینی دپارتمان سینمای کودک را دایر کنیم اما…

«اسماعیل براری» کارگردان سینما گفت: کودکان و نوجوانان همزمان باز بزرگ شدن احتیاج دارند تا فیلم‌های مختص خودشان را ببیند. هر موجود زنده‌ای زیست خودش را می‌خواهد و باید برای این سینما هم یک چرخه زیست قائل شویم.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «اسماعیل براری» کارگردان سینما درباره برگزاری این دوره جشنواره به صورت آنلاین گفت: اینکه بگوییم زمان کروناست و کسی سینما نمی‌رود پس جشنواره هم معنی ندارد؛ درست نیست. جریان فیلمسازی کودک مسیری اجتناب ناپذیر است، افرادی که این حرف را می‌زنند باید یک مقداری تلاش کنند تا راه جدیدی برای برگزاری جشنواره پیدا شود. کم‌تر از یک سال است که با ماجرای کرونا زندگی می‌کنیم و تخمین می‌زنند که باید مدت‌ها با آن دست و پنجه نرم کنیم و این موضوعی نیست که به سادگی تمام شود تا به زندگی عادی برگردیم…

او ادامه داد: پس نیازمند یک سری رویکرد جدید هستیم. وارد عصر دیجیتال شده‌ایم این اصل یک سری آورده‌ با خود داشته که باید از آن به خوبی استفاده شود.

براری با اشاره به اینکه بچه‌های ما خیلی وقت است که از سالن‌های سینما جدا شده‌اند، ادامه داد:«کدام سالن سینما در تهران و ایران سراغ داریم که حتی مناسب کودکان طراحی شده باشند،کودکان جایگاهی در سینما ندارند و تمام دعوا بر سر مقدار نفتی است که به سینمای کودک وصل می‌شود! چند سال پیش یک سالن سینما توسط آموزش و پرورش خریداری شد و سریع آن را تبدیل به فضای دیگری کردند و تنها سینمایی که برای کودکان وجود داشت را به راحتی از آن‌ها گرفتیم. یکی از بهترین کارهایی که در سینمای کودک انجام شد، گذاشتن آرمی بر سردر سینماهایی بود که در آن فیلم کودک پخش می‌شد. برخی نیز گروه کودک ایجاد کردند و عده‌ای سینمادار با هم در سینماهایشان فیلم کودک پخش کردند…

کارگردان فیلم «شهر در دست بچه‌ها» با تاکید براینکه زمانی جشنواره کودک فایده دارد که فیلم‌های آن توسط پخش‌کنندگان در کشورهای دیگر دیده و یا خریداری شود، توضیح داد: جشنواره وسیله ای برای رسیدن به یک هدف است. در اصل  این رویداد، بازاری است که پخش‌کننده‌ها و صاحبان آثار با هم تعامل داشته باشد و گرنه خود بازار ارزشی ندارد. اگر ما درست فیلم تولید نکنیم و کودکان دوره‌های طلایی‌شان را پشت سر بگذراند و کودکی نکرده باشند، یک فاجعه در جامعه ایجاد می‌شود.

او با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فیلمسازی در کشورهای دیگر، کمپانی فیلم‌های کودک هستند، گفت: سینمای کودک یک صنعت پولساز در جهان است. ما قرار بود که با شهید آوینی یک دپارتمان سینمای کودک و نوجوان تأسیس کنیم، حتی برای این طرح یک سالن سینما هم در نظر گرفته بودیم،اما متاسفانه به فاصله یک ماه بعد، ایشان شهید شدند.

کارگردان فیلم تحسین‌شده «تنهایی و کلوخ» با اشاره به این که با سرمایه یک فیلم سینمایی بزرگسال صد فیلم کودک می‌توانیم بسازیم، اظهار داشت: کودکان و نوجوانان همزمان باز بزرگ شدن احتیاج دارند تا فیلم‌های مختص خودشان را ببیند. هر موجود زنده‌ای زیست خودش را می‌خواهد و باید برای این سینما هم یک چرخه زیست قائل شویم.

براری ادامه داد: ما اقتضائات کودکان را فراموش کرده‌ایم و کارهایمان را بر اساس سیاست‌گذاری و یا با باندبازی‌ها تولید می‌کنیم. اگر یک شورایی تشکیل شده باشد، نهایتاً یک فعالیت صنفی ایجاد شده و اینها همان خطا در این چرخه است.

این کارگردان در پایان درباره بهترین فیلم زمان کودکی اش گفت: در بین فیلم‌های کودک فیلم «دونده» اثر امیر نادری را دوست دارم. شخصیتی که او در این فیلم ساخته بود، همچنان برایم دوست داشتنی است و این فیلم یک حس امپرسیونیسم را در من زنده کرد.