تابش: در دوران کرونا سینما با تمام سختی‌ها زنده است

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: پخش آنلاین فیلم‌ها این پیام را به جهان مخابره می‌کند که سینما با وجود همه سختی‌ها زنده است.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نقل از فراتیتر، شیوع ویروس کرونا، اقتصاد را به شکل گسترده در تمام دنیا با اختلال مواجه کرده است. در چنین شرایطی مشکلات فراوانی در حوزه‌های مختلف به وجود آمده است. حوزه فرهنگ و هنر از جمله حوزه‌هایی بوده که با مسائل متعددی روبرو بوده و در این میان، بیشترین ضربه به صنعت سینما و فیلم‌سازی وارد شده است. کرونا سبب شده تا سالن‌های تئاتر و سینما در اقصی نقاط جهان به تعطیلی کشیده شوند. در کشور ما نیز در روز‌های نخست کرونا شاهد بسته شدن سینما‌ها و سالن‌های تئاتر بودیم، اما در ادامه با بازگشایی محدود سالن‌ها و رعایت پروتکل‌ها تلاش شد که رونق به سینما بازگردد. از سوی دیگر نیز تعدادی از فیلم‌ها به صورت آنلاین اکران شدند، اما تمام این تلاش‌ها هنوز اهالی سینما را راضی نکرده است. خبرنگار فراتیتر در خصوص وضعیت سینما‌ها و نحوه برگزاری جشنواره‌های سینمایی در شرایط کرونا، گفتگویی با علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان داشته است که در ادامه می‌خوانید.

 

فراتیتر: در حال حاضر و با توجه به شیوع بیماری کرونا، وضعیت سینمای کشور در چه شرایطی قرار دارد؟

تابش: کرونا مقوله‌ای پیش‌بینی ناپذیر است و حدود هشت ماه است که همه عرصه‌های زیست جهانی و همچنین کشور ما را تحت تأثیر قرار داده است. هنوز مشخص نیست که جامعه جهانی تا چه مدت درگیر کرونا خواهد بود. بر اساس نظر سازمان بهداشت جهانی، ما قطعا تا یک تا دو سال آینده با این بیماری درگیر خواهیم بود و این به معنی است که ما باید همچنان با رعایت مسائل پیشگیری و همچنین تغییر سبک زندگی با این بیماری به زندگی ادامه دهیم. در کشور ما همانند سایر کشورها، سالن‌های سینما بهترین زمان و فرصت را برای اکران فیلم‌های سینمایی از دست دادند. سینما‌ها در حال حاضر رونق پیشین ندارند و شرایط کرونا باعث شده تا ما به سراغ استفاده از امکانات جدید در عرصۀ نمایش فیلم‌ها برویم. اکران آنلاین یکی از این موارد است که مورد توجه قرار گرفته است. پخش آنلاین این پیام را به جهان مخابره می‌کند که با وجود همه سختی‌ها سینما زنده است.

 

فراتیتر: با توجه به شرایط موجود، وضعیت برگزاری جشنواره‌های سینمایی پیش رو به چه صورت خواهد بود؟

تابش: جشنواره‌های سینمایی به عنوان یک سکوی مهم برای معرفی آثار سینمایی باید با نوآوری‌های جدید در این شرایط باید برگزار شده و ادامه داشته باشند. صاحبان آثار، هنرمندان و کارگردان‌ها باید مجالی برای معرفی جدیدترین آثار سینمایشان پیدا کنند؛ بنابراین امسال از سوی سازمان سینمایی و مدیران جشنواره‌های سینمایی این موضوع مطرح شد که جشنواره فیلم به صورت آنلاین برگزار شود. در این باره تجربه من و همکاران در خصوص جشنواره آنلاین فیلم کودک و نوجوان می‌تواند مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد. با این تجربه می‌توانیم تصمیمات درستی برای جشنواره‌های دیگر اتخاذ کنیم. البته جشنواره‌های آنلاین جایگزین کامل جشنواره‌های سنتی نخواهند بود بلکه به خاطر شرایط کرونا، بر اساس پیش‌بینی‌ها و تجربه‌های موجود با نسل جدیدی از جشنواره‌های سینمایی روبه‌رو خواهیم بود. این جشنواره‌ها دنیای جدید خاص خود را دارند و مدیران جشنواره‌ها و سازمان‌ها رفته رفته تجربه‌های خوبی در این زمینه کسب کرده و خواهند کرد. امیدواریم با تکمیل شدن تجربه‌ها، در آینده شاهد برگزاری جشنواره‌ها به شکل ایده آل تری باشیم.

 

فراتیتر: با توجه به شرایط خاص جشنواره‌های آنلاین، چه تمهیداتی برای به سرقت نرفتن و حفاظت از آثار هنرمندان در این جشنواره‌ها در نظر گرفته شده است؟

تابش: بحث سرقت فیلم پدیده زشتی است که متأسفانه وجود دارد و این واقعیت تنها مربوط به کشور ما نیست. سرقت فیلم یک معضل جهانی است و دبیرخانه جشنواره کودک و نوجوان و بنیاد فارابی با مشارکت نهاد‌های مربوطه همچون ستاد صیانت از آثار سینمایی، سمعی و بصری و پلیس فتا در تلاش هستند تا این موضوع را پیگیری کنند. تمامی صاحبان آثار که فیلم‌هایشان در بخش آنلاین جشنواره نمایش داده می‌شود، با آگاهی و علم به شرایط موجود موافقت خودشان را برای پخش فیلم‌ها به دبیرخانه جشنواره اعلام کرده‌اند. برای ایجاد انگیزه صاحبان آثار در جشنواره سینمایی کودک و نوجوان، حق نمایش جشنواره فیلم‌ها پرداخت می‌شود و ما متناسب با زمان فیلم مبلغی به عنوان حق نمایش به این آثار پرداخت خواهیم کرد. در مدت ۶ روز پخش آنلاین این جشنواره، عواید حاصل از فروش فیلم‌ها به خود صاحبان این آثار برخواهد گشت.

 

فراتیتر: با توجه به ادامه بیماری کرونا، جریان فیلم‌سازی در کشور به چه صورت پیش می‌رود؟

تابش: در تمام کشور فیلم‌سازی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود. در بهار و تابستان گذشته با وجود کرونا روند تولیدات فیلم‌ها روند رضایت بخشی داشت و امیدواریم در پاییز و زمستان نیز این روند در بخش خصوصی و دیگر مجموعه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه داشته باشد.

 

فراتیتر: یا توجه به این که جشنواره فیلم کودک و نوجوان را در پیش داریم، روند برگزاری این جشنواره به چه صورت خواهد بود؟

تابش: اکران آنلاین فیلم‌های جشنواره کودکان و نوجوانان شامل ۱۰۷ عنوان فیلم است که در ۳۹ باکس تجمیع شده و از تاریخ ۲۷ مهر تا ۲ آبان ماه هر روز از ساعت ۲ بامداد تا ۲۲ درسامانه‌های نمایش نماوا، فیلیمو و تیوا اکران خواهند شد. ویژگی امسال جشنواره این است که به دلیل آنلاین بودن، داوران جشنواره می‌توانند از سراسر کشور به صورت فراگیر و رایگان فیلم‌ها را ببینند و داوری کنند. قرار است کارگاه‌های آموزشی هم در سامانه نمایش تیوا عرضه شود. همچنین برنامه‌های جتبی متعددی از تهران و اصفهان به صورت آنلاین پخش خواهد شد. همچنین چهارمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان نیز هم‌زمان با سی و سومین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان با حضور اساتید و به صورت مجازی برای مخاطبان نوجوان از سراسر کشور برگزار خواهد شد.