مرضیه برومند: جشنواره کودک۳۳، اولین تجربه جشنواره مجازی برای پساکرونا

«مرضیه برومند» معتقد است: برپایی جشنواره فیلم کودک به شیوه مجازی یک موقعیت و فرصت است تا از طریقش، تمام جوانب را برای داشتن جشنواره مجازی در دوران پساکرونا بسنجیم.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‎‌های کودکان ونوجوانان، «مرضیه برومند» کارگردان سینمای کودک و نوجوان درباره برگزاری این دوره جشنواره به صورت آنلاین گفت: این که جشنواره امسال به صورت آنلاین برگزار شود، تصمیم شورای سیاست‌گذاری جشنواره است. یعنی عده‌ای طی جلسات مختلف و سنجیندن تمام جوانب، به اجرای این نوع برگزاری که می‌تواند تجربه‌ای در زمینه ارتباط مجازی باشد رسیده‌اند. این یک موقعیت و فرصت است که تمام جوانب را برای داشتن جشنواره مجازی در دوران پسا کرونا بسنجیم. از این اتفاق حسن استفاده شده تا بتوانیم از تکنولوژی در دسترس‌مان نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم.

این کارگردان با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته انتقال پیام فیلم است نه صرفا وسیله‌ای که فیلم در دسترس مردم قرار می‌گیرد، توضیح داد: اگر انتقال پیام فیلم از طریق فضای مجازی وسیع‌تر و بهتر صورت بگیرد، مخالفتی برای این حالت نخواهم داشت، اگرچه سینما رفتن و دستجمعی فیلم دیدن و گفت‌وگو کردن به صورت زنده، لطف بیشتری دارد، اما دنیا در حال تغییر است و ما باید از هر تغییری به نفع خودمان استفاده کنیم.

کارگردان فیلم «مدرسه موش‌ها» با اشاره به اینکه برخی از هنرها در تمام جهان نیاز به حمایت دارند و اگر این حمایت ایجاد نشود نمی‌توان با تولیدات غیرفرهنگی مقابله کرد، توضیح داد: سینمای کودک هم نیاز به حمایت دارد و اگر به آن توجه نشود، دچار مشکل می‌شویم؛ اگر در زمانی سینمای کودک رشد کرد، به خاطر مراقبت‌ها و حمایت‌هایی بود که از این سینما انجام شد. در این دوره هم سینمای کودک کمابیش حمایت می‌شود، اما آنقدر هزینه‌ها زیاد است که از پس هزینه‌های تولید برنمی‌آییم.

برومند در این گفت‌وگو اظهار داشت: کودکان هرچه کم سن‌تر هستند، فانتزی‌ و تخیل قوی‌تری دارند و همه جهان را از دریچه تخیل نگاه می‌کنند و هرچه بزرگ‌تر می‌شوند از عالم تخیل فاصله می‌گیرند، اما ثابت شده‌ است بزرگ‌ترها هم خیلی علاقه‌مند به این نوع سینما هستند.

او در ادامه با تاکید بر اینکه همیشه فیلم‌های «درباره کودک» موفقیت‌های جهانی به دست آورده‌اند، گفت: فیلم‌های کودک در داخل کشور استقبال نشده و یا شرایط اکران نداشته‌اند. البته که در این سال‌ها کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درصدد ساخت فیلم‌های درباره کودک بوده است. یکی از کاستی‌هایی که به چشم می‌خورد سینمای نوجوان است. ما در این نوع سینما آثار کمی داریم و چون مسائل نوجوانان امر حادی است، فیلمسازان ترجیح می‌دهند که به این قشر نزدیک نشوند، بنابراین بخش خصوصی سمت آن نمی‌رود و بخش دولتی هم به سمت آثار سفارشی می‌رود ضمن آن که برهه‌های مختلف زمانی بر عملکرد نهادهای سینمایی تاثیرگذاشته‌اند.

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به دبیری «علیرضا تابش» به صورت مجازی برگزار خواهد شد.