گزارش نشست فیلم «مسیر معکوس» در خانه اجرایی جشنواره | ابوالفضل جلیلی: هنوز در ۱۶ سالگی مانده‌ام!

«ابوالفضل جلیلی» با اشاره به این که با بازیگرانم دوست هستم، گفت: از ۱۶ سالگی کارم را شروع کردم، هنوز در همان سن مانده‌ام…

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان ونوجوانان، نشست معرفی فیلم سینمایی «مسیر معکوس» در خانه اجرایی جشنواره با اجرای «محمدرضا مقدسیان» برگزارشد.

«ابوالفضل جلیلی» کارگردان این فیلم در این نشست گفت: زمانی که این داستان را نوشتم برگرفته از زندگی من بود. می‌خواستم تا صبح بچه‌ای آنقدر به آسمان نگاه کند که اشک بریزد، اما بچه‌‌های امروز، اصلا چنین چیزی را نمی‌فهمند. بچه‌ها بیدار می‌مانند اما در فضای مجازی به سر می‌برند.

او در ادامه گفت: هیچ‌گاه تهیه کننده‌ای نداشتم که پول کافی در اختیار من بگذارد تا همه چیز سر جایش باشد. تنها یک دستیار دارم که از او در تمام زمینه‌ها انتظار دارم به من کمک کند.

«حسین نوابی» صدابردار فیلم «مسیر معکوس» در این نشست توضیح داد: حدودا ۱۴ سال است که در سینما، هستم و زندگی را یاد می‌گیریم. کار با آقای جلیلی بسیار خاص است، او بسیار خاکی است و گاهی حتی زمان کار خودش غذا درست می‌کند. او با همه عوامل رفیق است.

جلیلی ادامه داد: استاد تقوایی می‌گفت ما پیش از ساخت فیلم خوب باید مخاطب خوب بسازیم و من معتقدم قبل از ساخت فیلم خوب باید بازیگر خوب بسازیم. به بازیگرانم می‌گویم نباید دنبال مد باشند، باید همان حالت طبیعی خودشان را حفظ کنند. همیشه به آنها می‌گفتم شخصیت‌تان را تقویت کنید.

«پویان شکری» بازیگر فیلم جلیلی درباره همکاریش با او بیان کرد: آقای جلیلی کارگردان خوبی است، زمانی که با او آشنا شدم چیزهای زیادی در زندگی من تغییر کرد. در اینستاگرام بودم و دیدم آقای جلیلی پست گذاشته که به بازیگر نیاز دارد رفتم و تست دادم و قبول شدم.

جلیلی افزود: هرگز از طریق تست بازیگری گرفتن بازیگر پیدا نکرده‌ام زیرا بسیاری از کسانی که می‌آیند اعتماد به نفس زیادی دارند و من هرگز کسی را ندیدم که خاکی باشد. هرکسی که وارد سینما می‌شود بعد از بازی در پلان اول آدم دیگری می‌شوند. پویان را دیدم و در انتخابش شک کردم زیرا با کسی که در ذهنم بود، کاملا متفاوت است اما الان از انتخابم راضی هستم.

«پویان شکری» ادامه داد: بسیار دوست داشتم بازیگری را تجربه کنم، می‌خواستم بدانم زندگی در فیلم به چه صورت است.

«مسعود امین‌ناجی» بازیگر این فیلم درباره حضورش در این فیلم گفت: شاگرد استاد سمندریان بودم، از آقای جلیلی ابتدا عذرخواهی می‌کنم اما می‌خواهم چیزی درباره او بگویم. آقای جلیلی زمان فیلمبرداری خودش تک و تنها کار می‌کند. با او درباره نقش زیاد صحبت می‌کردیم. او گاهی مسائلی را یاد می‌داد که من هرگز در سینما از دهان هیچکس نشنیده بودم.

جلیلی با بیان اینکه هرگز فیلم من در اکران نبوده که بدانم نظر بچه‌ها یا خانواده‌هایشان چطور است، گفت: ترجیح می‌دهم نظر واقعی مخاطبان را بدانم به جای اینکه تعریف و تمجید بشنوم.

سام حسنی بازیگر فیلم در این نشست گفت: آقای جلیلی برای بازیگر فراخوان داده بود و من برای تست بازیگری رفتم. قبل از همکاری با او تئاتر کار کرده بودم و امید داشتم که انتخاب شوم تا اینکه با من تماس گرفتند و گفتند انتخاب شده‌ام. از او شناختی نداشتم اما بعد از آشنایی با او فهمیدم کاملا با تمام کارگردان های ایران متفاوت است. او جدا از اینکه فیلمسازی می‌کند آدم سازی هم می‌کند. او به ما درس زندگی می‌داد.

«مهدیار اصغری» بازیگر با بیان اینکه ابوالفضل جلیلی مسیر زندگی من را تغییر داد، گفت: در نسل ما تمام زندگی به تلفن همراه محدود می‌شود. یک سال از زمانی که با او آشنا شده‌ام از تلفن همراهم دور شده‌ام و با جامعه آشنا شدم. سال‌ها تجربه او در سینما به ما کمک می‌کرد که انسانیت را بفهمیم. تشکر من فایده‌ای ندارد و امیدوارم روزی برسد که بتوانم برایش همه‌چیز را جبران کنم. پیش از این تجربه بازیگری نداشتم اما اکنون دوست دارم این کار را ادامه بدهم. بازیگری باعث می‌شود به زندگی اشتیاق پیدا کنم و ضعف‌های خودم را زندگی واقعی بشناسم.

«محمدحسین پاک‌دامن» بازیگر «مسیر معکوس» توضیح داد: پیش از این تجربه بازیگری نداشتم، پیش از شروع فیلمبرداری آدم خجالتی بودم اما پس از شروع کار و آشنایی با آقای جلیلی شخصیتم عوض شد.

کارگردان «مسیر معکوس» با تاکید بر اینکه فیلم‌هایم را خلق نمی‌کنم بلکه کشف کرده می‌کنم، توضیح داد: ما فیلمسازان کاشف هستیم، خالص‌ترین هنر من در موسیقی است، بزرگترین استاد من محمدرضا شجریان است. یک فیلمساز می‌تواند حال بدی داشته باشد اما فیلم خوبی بسازد اما یک خواننده اگر حالش بد باشد، نمی‌تواند آهنگ شاد بخواند. هنر را عبادت می‌دانم. از ۶ سالگی آواز می‌خوانم اما فقط برای خودم! زمانی که در راه اینجا می‌آمدم تا فیلمم برای اولین بار در کشورم اکران شود، از خدا خواستم اشکالات فیلمم را بگیرد. یکی از مشکلات ما این است که مدیرانمان دائما عوض می‌شوند در باقی کشورهای پیشرفته حتی برای ۶ سال آینده‌شان هم برنامه دارند. به غیر از دو فیلمم که یکی از پسران از ۱۴ سالگی ازدواج کرد و به افغانستان رفت باقی بچه‌ها مانند خانواده‌ام می‌مانند. با تمامشان صحبت می‌کنم و حواسم به آنها هست. با بازیگرانم دوست هستم چون از ۱۶ سالگی کارم را شروع کرده‌ام هنوز در همان سن مانده‌ام.