گزارش کارگاه «تکنیک‌های بازیگری معاصر در فیلم‌های کودکان و نوجوانان» در بخش بین‌الملل| آنا ردی: تفکر و نگاه‌کردن به بازیگران آزادی عمل می‌دهد

«آنا ردی» از بازیگران تئاتر و سینمای ایتالیا گفت: فکرکردن و نگاه‌کردن به شما آزادی عمل می‌دهد و همه این‌ موارد از دید، نگاه و شخصیت خودتان شکل می‌گیرد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، کارگاه تخصصی «تکنیک‌های بازیگری معاصر در فیلم‌های کودکان و نوجوانان» با تدریس «آنا ردی» از بازیگران تئاتر و سینمای ایتالیا، ظهر امروز ۲۸ مهر و در دومین روز جشنواره به صورت برخط برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه آنا ردی گفت: ایران کشوری است که دوستش دارم و گفت‌وگو با شما برایم جالب است. کشور شما را به‌خاطر داشتن کارگردانان بزرگی مانند اصغر فرهادی تحسین می‌کنم. شما فرهنگی بسیار غنی در کشورتان دارید.

او ادامه داد: من به بازیگر پینوکیو کمک کردم. (بازیگر فیلم ماتیو گارونِاین) از بین پنج هزار کودک انتخاب شود. فدریکو(بازیگر فیلم ماتیو گاروناین) دوست داشت بازیگر شود. مهم است که شما بخواهید بازیگر شوید و از این کار لذت ببرید. در ابتدا باید بدانید انتخاب این موقعیت، به عنوان حرفه اصلی زندگیتان سخت و دشوار است. تکنیکی که به شما توصیه می‌کنم این است که باید تلاش کنید تا بدن‌تان را منعطف‌تر کنید.

او ادامه داد: برای بزرگسالان از تکنیک یادآوری استفاده می‌کنم. بر این اساس بازیگر، صحنه‌ای غم‌انگیز یا دلهره‌آور را برای خود یادآوری کرده و شروع به بازسازی احساسات می‌کند. برای کودکان گریه، عکس‌العمل و روش روان‌شناسانه تاثیرگذار نیست و می‌تواند تخریب‌گر نیز باشد. کاری که انجام می‌دهم تکنیک آزادی عواطف است. به عنوان مثال اگر بازیگر بزرگسال باشد، می‌توان ارتباط قوی بین خود و بازیگر برقرار کند و از این طریق به سمت سیالیت صحنه تراژیک حرکت کند، همچنین می‌توان کمک کرد که با نگاه دقیق،آنچه که ما را برای رساندن به حالت روانی و روحی آماده می‌کند، فکر کند که البته همه چیز به برقراری ارتباط بستگی دارد.

آنا ردی خاطرنشان کرد: متمرکز بودن، مسئله مهمی است. متمرکز بودن روی احتیاج صحنه که باید به آن دست پیدا کنید، همچنین مهمترین مسئله برقراری رابطه قوی با کارگردان است. باید از درون احساس آرامش و شادی کنید حتی اگر در حال بازی کردن یک صحنه تراژیک هستید، همچنین ایجاد صمیمیت بین اعضای گروه بسیار مهم است. این لحظه‌ای است که دردکشیدن و احتیاجات ما نمایان می‌شود.

او درباره تکنیک‌های بازیگری گفت: باید دقیق باشید، زیاد تمرین کنید و سوال بپرسید. پیشنهاد می‌کنم روی زبان بدنتان کار کنید؛ مثل نفس کشیدن، رها کردن و تمرینات آرامشی انجام دهید، چرا که من از این طریق می‌توانم بدن و عواطفم را در مقابل دیگران به کار بگیرم. از این طریق می‌توانید حرف اصلی و نقطه نظر شخصیت خودتان را  ابراز کنید.

او در بخش دیگری از این کارگاه خطاب به مخاطبان گفت: احساسات شما از چشمانتان پیدا است و تفکر و احساسات شما خیلی زنده به نظر می‌رسد، البته اگر از چشمانتان درست استفاده کنید. آنقدر که درون شما باید صریح و دقیق باشد، استفاده از ابزار بیرونی شما مدنظر نیست. شرایط آزاد و راحتی را برای خود ایجاد کنید تا بتوانید با کاراکتر خود ارتباط بگیرید. زمانی که شما نقطه عطف‌تان را کشف کردید برای حرکت‌کنید، فکرکردن و نگاه‌کردن به شما آزادی عمل می‌دهد و همه این‌ موارد از دید، نگاه و شخصیت خودتان شکل می‌گیرد. این اتفاق در فیلم «دوست باهوش من» نیز افتاد، چرا که همه به راحتی و با آزادی‌بیان رفتار کرده و با کارگردان و مربی خودشان تبادل نظر می‌کردند.

در پایان این کارگاه آموزشی، نشست پرسش و پاسخ با شرکت‌کنندگان در کارگاه به صورت برخط برگزار شد.

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به شکل مجازی و به دبیری «علیرضا تابش» برگزار می‌شود.