گزارشى از آزمون خبرنگاران نوجوان؛

توجه ویژه به صنایع خلاق و تبدیل اصفهان به قطب کودک/ ۱۷۵ داوطلب استعداد خبرنگاری خود را محک زدند

١۵ خبرنگار نوجوان اصفهانی در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان دست به قلم خواهند شد.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، کمتر از سی روز مانده به برگزاری جشنواره، هنرستان فضیلی امروز میزبان ۱۷۵ نوجوان دختر و پسری بود که قلم در دست آمده بودند حس خبرنگاری خود را محک بزنند و آرزوی کودکی شأن را در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان محقق کند.

فریده روشن عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان در ارتباط با تاثیر برگزاری جشنوراه بر فرهنگ اصفهان گفت: خاستگاه اولیه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان استان اصفهان بوده است که به عنوان یکی از برندهای این شهر شناخته شده است.
وی ادامه داد: در جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوان با برگزاری رویدادهایی همچون آزمون خبرنگاری میتوان استعداد کودکان و نوجوانان شهر را شناسایی و پرورش داد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه کودکان امروز ایده های به روز تری در ذهن دارند، تصریح کرد: کودکان آیند ساز کشور هستند و با پرورش و بهره گیری از ایده های آنها می توان، اتفاقات خوبی در استان اصفهان رقم زد.
روشن افزود: با همکاری تمام ارگان ها و سازمان هایی که درگیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان هستند، اصفهان به قطب کودک تبدیل خواهد شد، فقط کافی است در کنار ظرفیت های استان از ظرفیت های کودکان و نوجوانان استفاده کرد.
وی اهمیت به صنایع خلاق را مهم دانست و اظهار کرد: در برگزاری جشنواره فیلم کودک باید به دیگر صنایع خلاق در زمینه های هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی و توجه ویژه ای داشت که همه اینها در هم تنیده هستند و روی یکدیگر تاثیر گذار خواهند بود.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتظارت شورای شهر از رویداد جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: انتظار میرود دبیرخانه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان که در استان اصفهان دائمی شده است در طول سال دبیرخانه را فعال حفظ کند تا پویایی و نشاط در شهر دیده شود.

همچنین قائم مقام دبیراجرایی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در حاشیه برگزاری آزمون خبرنگاران نوجوان با اشاره به هدف از برگزاری این آزمون اظهار کرد: در این آزمون استعداد نوجوانان اصفهانی در عرصه خبرنگاری و رسانه ارزیابی خواهند شد.
کیوان عسگری پور ادامه داد: ۱۷۵داوطلب در رده سنی چهارده تا شانزده سال در آزمون خبرنگاری شرکت کردند که از بین آنها ۵٠ نفر جهت مصاحبه حضوری دعوت و در نهایت ١۵ خبرنگار نوجوان در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوان قلم خواهند زد.
وی با بیان اینکه آموزش های مهارت خبرنویسی زیر نظر خبرگزاری ایمنا به قبول شدگان ارائه می شود، تصریح کرد: خبرنگاران نوجوان با حضور در جشنواره در کنار خبرنگاران حرفه ای فعالیت خواهند کرد و با فضای حرفه ای آشنا شده و تصمیمات بهتری برای آینده خود خواهند گرفت.
قائم مقام دبیراجرایی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوان افزود: داوطلبانی که استعداد عکاسی داشته باشند در زمینه عکاسی خبری و داوطلبان مسلط به زمان انگلیسی در زمینه خبرنگاری بین الملل فعال خواهند شد.
عسگری پور با اشاره به اعلام نتایج آزمون خبرنگارن نوجوان گفت: نتایج آزمون دوشنبه از سایت ایمنا و سایت جشنواره اعلام خواهد شد.

همچنین شیرین طغیانی رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در حاشیه برگزاری آزمون خبرنگاران نوجوان، گفت: اینکه از ظرفیت کودکان با استعداد استفاده کرده و با برگزاری آزمون فضای عدالت گونه و رقابتی برگزار میکنیم رویداد مناسبی است تا این نوجوانان استعداد خود را محک بزنند و در فضای حرفه ای خبرنگاری را تجربه کنند.
وی ادامه داد: کودکان و نوجوانانی از این سن در رویدادهای فرهنگی فعالیت می کنند در آینده با تجربه های بیشتر در حوزه های فرهنگی فعال خواهند بود و بسیاری از خلا هایی که امروزه در حوزه کودک و نوجوان داریم را رفع خواهند کرد.
طغیانی با بیان اینکه که در رویدادی که کودکان و نوجوان حضور فعال داشته باشند پویایی و نشاط دیده می شود، ادامه داد: امروز در این آزمون کودکان امیدوارم با چهره های شادابی را دیدم، اما بهترین و مهم ترین اتفاقی که امروز دیده میشد حضور خانواده ها در کنار فرزندانشان و مشارکت آنها در فعالیت های فرهنگی و هنری بود.
رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: امروزه خانواده ها یاد گرفته اند تک بعدی به کودکان نگاه نکنند و خوشبختانه فضای هندسی که در خانواده ها حاکم بود از بین رفته و خانواده ها دید باز تری نسبت به مسائل فرهنگی دارند و این ظرفیت خوبی برای کل جامعه است.

در چهره های بشاش و کنجکاوی که در بین داوطلبان دیده می شد، بهار رضوانی فر که در سال گذشته نیز خبرنگار نوجوان جشنواره بوده است گفت: با توجه به فضای شادی که هرساله در جشنواره فیلم کودک وجود دارد و تجربه های جدیدی منتقل می کند، امسال براى بار دوم در آزمون خبرنگاری شرکت کردم و امیدوارم در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان حضور داشته باشم.

پانته آ صادقی از علاقه خود به حرفه خبرنگاری گفت: شغل خبرنگاری خیلی برایم جالب بود و زمانی که پوستر های ثبت نام را دیدم به سرعت در سایت ثبت نام کردم و باتوجه به سطح سوالات فکر کنم بتوانم امسال به آرزویم برسم.