گزارش نشست فیلم «مهران» در خانه اجرایی جشنواره | رقیه توکلی: از ساخت فیلم «مهران» انرژی گرفتم

«رقیه توکلی» با اشاره به این که فیلم تازه‌اش، درباره صمیمت مردم یزد در سال‌های جنگ است، گفت: از ساخت فیلم «مهران» انرژی زیادی گرفتم.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان ونوجوانان، نشست معرفی فیلم «مهران» به کارگردانی «رقیه توکلی» با حضور گروهی از عوامل این فیلم و با حضور آنلاین «رقیه توکلی» کارگردان فیلم، با اجرای «محمدرضا مقدسیان» در خانه اجرایی جشنواره برگزار شد.

بر اساس این خبر، در این نشست «رقیه توکلی» کارگردان این فیلم در تماس تصویری گفت: دلم می‌خواست در آنجا حضور داشته باشم زیرا امشب اولین اکران فیلم «مهران» بود، اما به خاطر شیوع ویروس کرونا نتوانستم که در کنارتان باشیم. همیشه دلم می‌خواست فیلم هایم را در یزد بسازم، به این که فیلم‌ام دفاع مقدسی یا مخصوص کودکان و نوجوانان باشد فکر نمی‌کردم، فقط  هدفم نشان دادن شهر یزد بود.

او ادامه داد: واقعیتی وجود دارد و آن این که یزد در زمان جنگ شهر ایمنی بوده است و مهاجران زیادی به این شهر آمده‌اند و حالا نیز همان مهاجران در یزد مانده‌اند. در زمان جنگ مردم شهر من، مهمان‌نواز بودند و به مردم جنگ‌زده کمک می‌کردند. سعی کردم سادگی و صمیمیتی که در خانه‌ها و خانواده‌های ایرانی وجود دارد به تصویر بکشم و فکر می‌کنم در این زمینه درست عمل کرده‌ام.

او تأکید کرد: اصلا به دنبال این نبودم که برچسبی به فیلم‌هایم بزنم تا کمک سازمان‌های مختلف را جذب کنم و کاملا دلی به سراغ  ساختن فیلمی با این موضوع رفتم.

«مجید عظیم‌نیا» دستیار کارگردان فیلم گفت: «این فیلم اولین تجربه کاری من با رقیه توکلی بود  و برایم مثل یک کلاس درس بود. در شهرستان‌ها تولید فیلم اتفاق نمی‌افتد. یکی از مشکلات کشور ما که دائما درباره فرهنگ آن صحبت می‌کنیم، همین مشکل است، هرکسی که می‌خواهد فیلم بسازد باید به تهران بیاید اما خانم توکلی این کار را در یزد انجام می‌دهد و بسیار موفق است. تفاوتی هم بین کارکردن با کارگردان مرد و زن وجود ندارد زیرا همه برای هدفی خاص فعالیت می‌کنیم. در «مهران» هم تمام عوامل با عشق و به صورت دلی مسئولیت‌شان را به‌عهده گرفته بودند.

او ادامه داد: همه چیز از خود رقیه توکلی شکل گرفت، حتی کسانی که از شهرهای دیگر به این پروژه پیوستند، این اتمسفر روی آنها تأثیر گذاشته بود. ما در اوج گرما کار کردیم و با تمام چالش‌هایی که پیش آمد، کنار آمدیم. نود درصد بچه‌های گروه، یزدی هستند و به خاطر شرایط کرونایی نتوانستند خودشان را به این نشست برسانند. از دست‌اندرکاران جشنواره فیلم کودک تشکر می‌کنم که با وجود شیوع این ویروس جشنواره را برگزار کرده‌اند.

شیما عرب‌شاهی در این نشست گفت: تجربه کار با رقیه توکلی را پیش از این داشتم. او بسیار حرفه‌ای است، برای همین زمانی که پیشنهاد بازی به من داد، پذیرفتم. در این فیلم، نقش مادری را به عهده دارم که رابطه خوبی با پسرش دارد، مشکلاتی در جریان فیلم به دست می‌آید که حل می‌شوند.

او ادامه داد: رقیه توکلی برای این فیلم بسیار زحمت کشید، در مرداد فیلمبرداری می‌کردیم و هوا بسیار گرم بود و به واسطه آن  ضبط برایمان سخت بود، اما  عشق ما به سینما باعث شد کارمان را با عشق به اتمام برسانیم.

رقیه توکلی در ادامه نشست در تماسی تصویری، با اشاره به اینکه بحثی که همیشه در میان بچه‌های فیلم کوتاه وجود دارد، این است که نباید  با ساخت فیلم کوتاه، به فیلم بلند ساختن برسند، گفت: همچنان فیلم کوتاه خواهم ساخت و شاخه آن را در سینما جدا می‌دانم. این فیلم را با عوامل یزدی با دل و جان بدون حمایت هیچ ارگانی ساختیم و تنها دلمان به حمایت‌های بنیاد فارابی گرم بود.فیلمنامه بعدی من در فضای کودک و نوجوان نیست اما بازیگران اصلی من کودکان و نوجوانان است.

او ادامه داد: از ساخت فیلم «مهران» بسیار انرژی گرفته‌ام و دوست دارم باز هم در این حوزه فیلم بسازم.

کارگردان «مهران» گفت: تا  زمانی که جوان هستم، می‌خواهم تجربه کنم و فیلم‌های جدید و خوب بسازم، قطعا فیلم‌های بعدی من همچنان در شهر یزد فیلمبرداری خواهند شد.

او در بخشی دیگر از این نشست گفت: از فرشاد رضایی که در نوشتن فیلمنامه به من بسیار کمک کرد، تشکر می‌کنم زیرا تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت کار گذاشت.