عليرضا تابش در نشست با اعضاء انجمن تخصصی «كودك و رسانه»:

جشنواره فیلم کودک بدنبال خلق فرصت هاى جدید در سینما است

جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بدنبال کشف و خلق فرصت هاى جدید در سینمای ایران است.
به گزارش ستاد خبری سی ‌و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، علیرضا تابش دبیر جشنواره، در نشستى که صبح امروز، شنبه ۵ مرداد با اعضاء «انجمن تخصصی کودک و رسانه» داشت، گفت: یکی از محور‌های محتوایی و آموزشی که امسال برای المپیاد فیلمسازی نوجوانان در نظر گرفته‌ شده، سواد رسانه‌ای نوجوانان است تا بدانیم نگاه نوجوانان به این مبحث مهم از چه زاویه‌ای است، البته فهم دنیای بچه‌ها نیز برای ما مهم است تا بدانیم نوجوانان از منظر خودشان چه فکر‌ها ، آرزوها و رویاهایی در سر دارند.
مدیرعامل بنیاد سینمایى فارابى اظهار داشت: نگاه ما به صنعت تصویر ، زنجیره تولید، جشنواره و اکران است و جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان یکی از این حلقه‌های زنجیره است، چرا که محلی برای معرفی آثار شاخص سینمای ایران و جهان است و فعالان صنعت سینما می‌توانند به این جشنواره بیایند و در کنار فیلم های ایرانی به تماشای آثار بین‌المللی در حوزه سینمای کودک و نوجوان بنشینند.
وی تاکید کرد: همه جهان با پدیده هایی چون شکاف بین نسلی ، رابطه کودکان و بزرگسالان و نقش دیجیتال در زندگی کودکان،رو‌برو هستند و تحلیل و ارزیابی آثار بین‌المللی می‌تواند برای اهالی رسانه و سینماگران ما مفید باشد، چرا که با نوع نگاه دیگر جوامع به این موضوعات نیز آشنا خواهند شد.
تابش گفت: سینمای ما نباید از یک‌سری اتفاقات نوپدید غافل باشد و به همین منظور بخش «وب‌سری» را به جشنواره امسال اضافه کردیم و باید در برگزاری جشنواره ضمن توجه به اصول اساسی جشنواره، همواره نو‌آوری داشته باشیم. به همین منظور برای اولین بار فضایی را به ارزیابی فیلم ها از منظر کسب‌وکار، بازاریابی و اکران، اختصاص خواهیم داد تا کارشناسان ذیربط درباره فرایند اقتصادی فیلم ها نیز همفکری و اعلام نظر کنند.
وی ادامه داد: در این سال‌ها نسبت به بازار همسایگان ایران کم توجهی شده و برای اولین بار خریداران منطقه ای را دعوت کردیم. همچنین بخش ویدیو لایبرری (کتابخانه ویدئویی) را در این جشنواره تعریف کردیم که بیش از ٢٠٠ فیلم شاخص سینمای کودک در دسترس مهمانان خارجی با زیرنویس انگلیسی قرار می‌گیرد؛ چرا که سینمای کودک و نوجوان ایران باید به بازار منطقه ای وصل شود و در مسیر تولید آثار سینمایی نیز به فکر فروش و عرضه آن‌ها در منطقه و جهان باشیم.
تابش گفت: ضروری است ظرفیت های سینمای کودک و نوجوان ایران و دامنه نفوذش را بررسی کنیم و بر اساس همین ظرفیت ها با سایر کشورها به رقابت بپردازیم. سینماگران ما انرژی و فکر و ذهن شان فقط درگیر تولید می شود ولی از بازاریابی بخصوص شیوه های جدید مارکتینگ غفلت می شود که لازم است آنرا جدی بگیریم.
دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان ادامه داد: سینمای کودک و نوجوان به فناوری های نو و جدید نیاز جدی دارد و می‌خواهیم که در شهر اصفهان، برای طول سال، رویداد هایی مربوط به سینمای کودک را راه اندازی کنیم که جشنواره یکی از این رویدادها و البته مهم‌ترینشان خواهد بود.
تابش گفت: دولت نمی‌تواند همه توان خود را برای پیشبرد یک‌سری از اهداف بلند بگذارد، چراکه در گام اول بودجه محدودی دارد، پس ما به بخش خصوصی نه در شعار، بلکه در عمل نیاز داریم و امیدوارم بتوانیم با تعیین اولویت ها و نیازهایمان فعالیت‌هایی مستمر در ارتباط با بخش خصوصی برای رونق محتوایی و فنی سینمای کودک و نوجوان داشته باشیم.
وی تاکید کرد: از همکاری نهادهای مدنی و بخش خصوصی فعال در حوزه سینمای کودک و نوجوان در حوزه های آموزشی، فرهنگی و… استقبال می کنیم و از پیشنهادات سازنده در این حوزه استقبال خواهیم کرد.

در ادامه این نشست، اعضای انجمن تخصصی «کودک و رسانه»، با اشاره به ظرفیت‌های این انجمن در زمینه داوری بخش های جانبی (تحلیل و نقد نوشته کودکان)، استیج‌های تخصصی(سواد رسانه ای)، نقد، ورک شاپ تخصصی، نقد و بررسی با بررسی فنی و محتوایی، تحلیل و نقدنوشت آثار و انتشار آنها، مباحثی را بیان کردند و همچنین خبر از اهدا نشان ویژه انجمن به آثار برگزیده دادند.
فروغ موسی خانی، رئیس کمیته آموزش، در این نشست با اشاره به بحث آموزش و الویت این مبحث بیان کرد: بحث آموزش باید مورد توجه فیلمسازان قرار بگیرد و الویت با برنامه سازان است که با بالا بردن سطح کیفی آثارشان در رسیدن به این مهم قدم بردارند.

جعفر تارین، رئیس کمیته عضویت نیز در ادامه با تشکر از برگزارکنندگان سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به دلیل اضافه کردن بخش «وب سری» گفت: علاوه بر بخش وب سری، المپیاد فیلمسازی نوجوانان، فرصت نوآوری، ظرفیت کسب و کار و پیوست فرهنگی را به وجود می‌آورد که وجود آن در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان جای تشکر دارد. همچنین در بخش «جلوه گاه امید» نیز لازم است به دلیل تعاملی که به وجود می‌آید از برگزارکنندگان جشنواره تقدیر به عمل آورد.

اسماعیل شرعی، نائب رئیس انجمن نیز در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: دغدغه ما در انجمن تخصصی کودک و رسانه، کار با تحقیق برای کودک است، تولید محتوای مناسب برای کودک اهمیت زیادی دارد اما برخی فیلمسازان نسبت به مخاطب کودک شناخت ندارند، در صورتیکه برنامه سازی برای این طیف سنی نیازمند شناخت دقیق نیاز آنهاست. متاسفانه گاهی اوقات هدف صرفا محدود و متمرکز بر تولید اثر می شود و آنطور که باید توجهی به مباحث تئوریک نمی شود. اما قصد ما این است که در انجمن کودک و رسانه به بنیاد سینمای فارابی و جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان کمک کنیم.

رسول بابا رضا،کارگردان، تهیه کننده و از اعضای انجمن نیز با اشاره به اهمیت بحث کودک و بخش های مرتبط با مبحث کودک و فضای مجازی گفت: مرکز شتابدهی کودک همواره به دنبال راه های نو و جدید است و از همین طریق نیز می تواند افکار نو را ساماندهی کند و مسئولیت اجتماعی را پوشش دهد. همچنین باید اشاره کنم انجمن‌ها در مقام بازوهای مشورتی هستند و از نقش و سهم تاثیرگذار آنها نمی توان به راحتی گذشت، البته که مکانیزم برای ایفای نقش این انجمن ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
شهرام میرصادقی رئیس کمیته تولید نیز یادآور شد: خوشبختانه بنیاد سینمایی فارابی همیشه به فکر حمایت از تولیدات پرمحتوا بوده و همین بذل توجه می تواند منجر به همکاری های مشترک درون و برون مرزی زیادی شود. در این میان ممکن است حلقه های گمشده محتوایی و فنی نیز وجود داشته باشد که انجمن کودک و رسانه می تواند کمک هایی در این زمینه ادامه دهد.

محمود على پور رئیس انجمن، شهرام میرصادقی رئیس کمیته تولید، حسین مدحت – رئیس کمیته جذب مشارکت ها، اسماعیل شرعی – نائب رئیس انجمن، مینا هاشمی – رئیس کمیته روابط عمومی، جعفر تارین – رئیس کمیته عضویت، فروغ موسی خانی – رئیس کمیته آموزش، گیتی فر شفایی- رئیس کمیته ثبت ایده، رسول بابارضا – کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون از اعضای انجمن و پرویز امیری – تهیه کننده سینما و تلویزیون از اعضای انجمن (فیلم سینمایی قهرمانان کوچک و سریال شش قهرمان و نصفی) حاضران در این نشست بودند.