گزارش کارگاه «چهره‌نگاری شخصی و خانوادگی» در بخش ملی مطرح شد | مونا زاهد: در چهره‌نگاری شخصی به دنبال کشف واقعیت هستیم

«مونا زاهد» گفت: در «چهره‌نگاری شخصی و خانوادگی» بخشی از این فیلم‌ها ناخودآگاه یک افشاگری با خود دارد و باید بگویم که تا جایی که امکان دارد دست خودتان را برای به تصویر کشیدن هر چیزی نبندید و راحت‌تر برخورد کنید، چرا که ما در چهره‌نگاری شخصی به دنبال کشف واقعیت هستیم.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «مونا زاهد» در کارگاه «چهره‌نگاری شخصی و خانوادگی» که امروز سه شنبه ۲۹ مهر به صورت آنلاین برگزار شد، در خصوص چهره‌نگاری شخصی این پرسش را مطرح کرد که؛ با توجه به شرایط پیش آمده، چرا دوربین‌ها را به سمت خودمان و خانواده‌هایمان نگیریم؟

او گفت: در درجه اول سوالی که برای ما به وجود می‌آید این است که چرا ما باید ازخودمان فیلم بگیریم. چرا صرفا ما در آینه از خودمان عکس بگیریم و چرا یکسری زیبایی‌ها را برای خودمان فراهم نکنیم؟ چرا نباید برای عکس‌های سلفی چیدمان داشته باشیم؟

زاهد در بخشی دیگر از این کارگاه ادامه داد: زمانی من می‌توانم چهره‌نگاری شخصی بکنم که تعداد افراد کم و موضوع بکر باشد. در درجه اول باید موضوع مشخصی داشته باشیم تا طبق موضوع، زمان لازم برای فیلمبرداری دستمان بیاید.

او با اشاره به این که معمولا کسی از چهره‌نگاری‌های شخصی توقع کیفیت خارق‌العاده ندارد، اظهار داشت: برای چهره نگاری شخصی نباید مدام به این فکر کنیم که ما داریم از خودمان فیلم می‌گیریم تا بتوانیم صحنه‌های بکری را داشته باشیم. دوربین را در نقطه‌ای از خانه جاگذاری کنیم و بگذاریم تا از شروع تا پایان، روزمرگی‌مان را ثبت کند.

مونا زاهد گفت: بخشی از این فیلم‌ها ناخودآگاه یک افشاگری با خود دارد و باید بگویم که تا جایی که امکان دارد دست خودتان را برای به تصویر کشیدن هر چیزی نبندید و راحت‌تر برخورد کنید چرا که ما در چهره‌نگاری شخصی به دنبال کشف واقعیت هستیم.

او در بخشی دیگر از این کارگاه تصریح کرد: زمانی که ما می‌خواهیم فیلم را خانوادگی کنیم، یک بحث اخلاقی به وجود می‌آید که آیا امکان دارد که اعضای خانواده مشارکت در این فیلم را قبول کنند؟ ایا این کار سواستفاده از آنها نمی‌شود؟ آیا می‌توان تمام واقعیت‌های آنها را به تصویر کشید یا خیر؟ ترجیح من این است که نگویم می‌خواهم فیلم بگیرم، زیرا اگر بگویم رفتار هر آدمی تغییر می‌کند و ذات بکر موضوع از دست می‌رود.

مونا زاهد افزود: سینمای مستند، نگاه خلاقه به واقعیت است و واقعیت بخش اعظمی از این مدل سینما است. باید بپذیریم که باید واسطه واقعیت باشیم .

او تشریح کرد: در این نوع کار باید این را به خاطر داشته باشیم که شخصیت واقعی‌مان را به تصویر بکشیم و و تا حد تعادل اخلاق را رعایت کنیم .

در ادامه این کارگاه تخصصی در بخش ملی، نشست پرسش و پاسخ مجازی برگزار شد.

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به شیوه مجازی و به دبیری علیرضا تابش برگزار می‌شود.