ایرج طهماسب در گفتگو با خبرگزاری موج: نسل جدید دیگر ساختار و سوژه‌های کهنه را نمی‌پسندد/نتیجه المپیاد را در دهه های بعد می بینیم

عضو هیات داوران المپیاد فیلمسازی نوجوانان نتیجه گرفتن از کار فرهنگی را زمان بر دانست و ابراز امیدواری کرد که از میان نوجوانان حاضر در المپیاد فیلمسازی در آینده فیلمسازان مطرحی وارد عرصه خواهند شد.

ایرج طهماسب، عضو هیات داوران جشنواره کودک و نوجوان در خصوص برگزاری چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان و آثار و نتایج آن توضیح داد: برگزار شدن هرساله المپیاد به مفهوم نتیجه‌بخش بودن این رویداد است. به این المپیاد بسیار امید دارم و مطمئنم نتایج خوبی از آن حاصل می‌شود. کار هنر بلافاصله نتیجه‌بخش نخواهد بود و باید زمان بگذرد تا نتیجه آن را ببینیم. شاید ما نتیجه کارهای امروز را ۲۰ سال آینده ببینیم. باید به فعالیت‌های هنری زمان بدهیم تا آزمون و خطا کنند و پخته‌تر شوند.

او افزود: نگاه کودکان و نوجوانان به مسئله کرونا هم شبیه به بزرگترها است. به این لحاظ که مسئله کرونا بسیار جدی است، نوجوانان هم در آثاری که ارسال کرده بودند به صورت کاملاً جدی به این بحران نگاه کردند. آنها به همنسلان خود توصیه کردند که قوانین بهداشتی را رعایت و این بیماری را جدی بگیرند. چند اثر بسیار خوب هم در این حوزه به دست ما رسیده است.

طهماسب اظهار داشت: اینکه جشنواره فقط محدود به این شش روز نباشد و فعالیت‌های هنری استمرار داشته باشند به همت نوجوانان بستگی دارد. آنها خودشان هم باید پیگیر علایقشان باشند. فیلمسازان جوان و نوجوانی داریم که امروز خود را آماده می‌کنند تا در آینده وارد این حرفه شوند. ما به این نسل امید داریم. اطمینان دارم که از میان همین نوجوانان در آینده فیلمسازان مطرحی به این عرصه ورود خواهند کرد.

او ادامه داد: برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان می‌تواند کمک کند تا نوجوانان هم دیده شوند.

از طرفی زمانی که فیلمسازان آثار ساخته شده توسط کودکان و نوجوانان را ببینند با سلایق آنها آشنا می‌شوند. سطح سلیقه کودک و نوجوان امروز در فرم و محتوا بسیار بالا رفته است. نسل جدید دیگر ساختار و سوژه‌های کهنه را نمی‌پسندند. این رویداد بستری فراهم می‌کند تا فیلمسازان هم ببیند که با چه نسلی روبرو هستند.

طهماسب که او را با مجموعه‌های خاطره‌انگیز عروسکی به خاطر داریم از حضور چند اثر عروسکی در المپیاد چهارم خبرداد و گفت: در این دوره المپیاد تعدادی کارهای عروسکی وجود دارد که بسیار جالب هستند. البته شاید از نظر امکانات در مضیقه باشند اما از نظر خلاقیت بسیار خوب ظاهر شده‌اند.