گزارش کارگاه «مفهوم شخصیت در سینمای کودک» در بخش بین‌الملل | الکساندرا پورشنوا: هیچ‌چیز مهم‌تر از فرهنگ نیست و فهم آن از دوران کودکی آغاز می‌شود

الکساندرا پورشنوا گفت: هیچ چیزی مهم‌تر از اهمیت فرهنگ از لحاظ صداقت و پاکی پیامِ هنری نیست و فهم این پیام، از دوران کودکی آغاز می‌شود.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، کارگاه تخصصی «مفهوم شخصیت در سینمای کودک با تمرکز بر سینمای کودک قزاقستان» با تدریس الکساندرا پورشنوا از منتقدان مطرح قزاقستان و عضو فیپرشی صبح امروز ۳۰ مهر و در چهارمین روز جشنواره به صورت برخط برگزار شد.

الکساندرا پورشنوا در ابتدای این کارگاه گفت: تاریخچه‌ سینمای کودک قزاقستان غنی‌تر و بزرگ‌تر از آن است که بتوان در یک کارگاه از آن سخن گفت.

او ادامه داد: امروز می‌خواهم مهمترین عناصر سینمای کودک قزاقستان را از طریق یک فیلم کلاسیک با شما به اشتراک بگذارم؛ کوژا کسی است که اسطوره سینمای قزاقستان شده‌است و بیشتر از یک نسل با داستان‌های او بزرگ شده‌اند. کوژا قهرمان زمان ما بود. این کاراکتر از ادبیات ساخته شده‌است و رهروهای مدرن او قطعا مخاطبان حقیقی سینمایی هستند. فیلم «نام من کوژاست» توسط عبدالله کارساکبایف در سال ۱۹۶۳ ساخته شده است.

«الکساندرا پورشنوا» درباره تاریخ سینمای کودک قزاقستان عنوان‌کرد: تاریخ سینمای کودک قزاقستان توسط افراد زیادی نوشته شده‌ و فقط از منابع ادبی استفاده نشده است. فصل‌های مهم کتاب‌هایی که درباره این پیشرفت و گسترش تاریخی نوشته‌شده‌اند معمولا، درباره فیلم‌های مهمی از تاریخ سینمای کودک و نوجوان ازجمله فیلم‌هایی که توسط سریک رایبایف یا فیلم‌های مطرح دیگری چون «صدا، طبل هندی» به کارگردانی شریف بیسم بایف، «خانه من بر تپه ی سبز» به کارگردانی آسیاسولیوا،«۱۰۰روز بعد از بچگی» ساخته سرگه ای سولوویف، «ترس دشمن از پسر نهم» توسط ویکتور شوگونف تولید شده می‌پردازند.

او افزود: وحدت، شجاعت وعشق قسمت مهمی از سنت‌های سینمای مدرن قزاقستان شده‌است. یکی از قهرمانان بی‌بدیل، تقلیدی از تصویر کوژای معروف، قهرمان فیلم «شمشیر پیروزی» به کارگردانی آسیا سولیوا و آنوار رایبایف است.

این کارگردان افزود: امروزه فیلم‌های داستانی برای کودکان به ماجراجویی‌های طنز و داستان هایی در مورد واقعیت‌های مدرن کودکان سوق پیدا کرده است. «تعطیلات برون خط» تولید روسلان آکون که بین نسل جوان‌تر قزاقستان بسیار محبوب است، مسائلِ کودکان در حال رشد را مطرح می‌کند که هیچ اطلاعی از سنتهای مردماشان ندارند و در دنیای مدرن و محیط برخط در حال رشد هستند. از لحاظ فیلمبرداری، این فیلم مستندی از پدیده‌های مشخص اجتماعی است که بر خلاف قدمای خود، تصویری سرگرم کننده ارائه می دهد تا تصویری تجربی و یا سنتی.

الکساندرا پورشنوا در این نشست خاطرنشان کرد: مانند هر پژوهشگرِ دیگری که قلبش برای سینما می تپد، آرزو می کنم که در وحله اول فیلم‌هایی صادق و بی ریا ساخته شود زیرا هیچ چیزی مهم‌تر از فهم اهمیت فرهنگ مخاطب از لحاظ صداقت و پاکی پیامِ هنری نیست، و فهم این پیام از دوران کودکی آغاز می‌شود.

در ادامه این کارگاه تخصصی در بخش بین‌الملل، نشست پرسش و پاسخ مجازی برگزار شد.

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به شیوه مجازی و به دبیری «علیرضا تابش» برگزار می‌شود.