گزارش کارگاه «فیلمبرداری ارزان با دوربین‌های دیجیتال» در بخش ملی| سام سلیمانی: ذات سینمای مستقل با خلاقیت، نوآوری و ایده‌های بکر شکل گرفته است

«سام سلیمانی» گفت: ذات سینمای مستقل با خلاقیت، نوآوری و ایده‌های بکر شکل گرفته است و چنین فیلمنامه‌ای، جهان دیگری را برای فیلمبردار باز خواهد کرد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «سام سلیمانی» در کارگاه «فیلمبرداری ارزان با دوربین‌های دیجیتال» که عصر امروز چهارشنبه ۳۰ مهر به صورت آنلاین برگزار شد، به ارائه دیدگاه‌ها و تجارب خود در این زمینه پرداخت و اظهار داشت:  کتاب‌ها و منابع در زمینه فیلمبرداری که ترجمه شده باشد، قدیمی و محدود است اما اگر می‌خواهید به‌روز باشید باید کمی به سراغ سرچ‌های غیرفارسی برویم .

او افزود: صنعت سینما، گرانقیمت است و با یک مقایسه ساده می‌توان به این موضوع رسید، زیرا یک پروسه شخصی نیست .خیلی سال است که سینمای مستقل و ارزان که دغدغه‌مند‌تر است، هم‌پای سینمای تجاری رو به جلو حرکت می‌کند و این ارزان بودن از کیفیت کار کم نکرده است، زیرا خیلی‌ها سینمای مستقل را دنبال می‌کنند و این سینما خیلی توجه را به خود جلب کرده است. از نمونه‌های درست و حسابی از سینمای مستقل، می‌توان به فیلم‌های عباس کیارستمی اشاره کرد؛ فیلم‌هایی که ارزش هنری ماندگاری دارد .

سام سلیمانی در بخش دیگری از این کارگاه، گفت: ذات سینمای مستقل با خلاقیت، نوآوری و ایده‌های بکر شکل گرفته است و فیلمنامه‌ای که از چنین نگاهی می‌آید، جهان دیگری را برای فیلمبردار باز خواهد کرد.

او ادامه داد: یکی از اتفاقات مطرح در فیلمبرداری، تجهیزات و زمان نورپردازی است که دو اصل گران و هزینه‌بر است. در سینمای تجاری فیلمبردار تایم و زمان می‌دهد تا با تجهیزات کامل کار را شروع کند اما در سینمای مستقل تمام اینها هزینه تلقی می‌شود .پس باید نسبت به لوکیشن شناخت قبلی داشت، تمام نورها را بررسی کرد و از تمام شرایط موجود استفاده کرد. در این شرایط مهمترین و کلیدی‌ترین موضوع این است که با اتفاقات آنی مواجه نشویم و تمام پیش‌بینی‌ها را انجام داده باشیم .

سلیمانی در این کارگاه مجازی گفت: وقتی در سینمای مستقل هستیم، با طیف زیادی از دوربین‌های میان‌رده مواجه هستیم و یکی از هنرهای فیلمبردار این است که بتواند بهترین دوربین را برای شرایط موجود انتخاب کند تا بتواند بهترین تصویر را در بدترین شرایط به ما تحویل دهد که این موضوع صرفا به مطالعه و جستجو در این حوزه مربوط است.

او با اشاره به این که دوربین‌های میان‌رده، برندها و مدل‌های متفاوتی دارد، گفت: به شخصی باید فیلمبردار گفت که هم به لحاظ تکنیکال فعال باشد و هم نگاه هنرمندانه بهره ببرد. بخش هنری، به نوع نگاه کردن ما مربوط است. اگر نگاهمان هنرمندانه باشد، سعی می‌کنیم در هر ژانری، نگاه و قاب متفاوتی را برای فیلم قائل شویم .این خلاقیت را می‌توان با دانش، تجربه و به‌روز‌بودن به دست آورد .

سلیمانی همچنین درباره دستیابی به فرم در فیلمسازی گفت: ما باید نسبت به قصه، فیلمنامه و کارگردانی یک فرم درست را انتخاب کنیم. اگر نتوانیم این فرم را به‌درستی داشته باشیم، نمی‌توانیم حس فیلم را به بیننده منتقل کنیم .

او تأکید کرد: یک فیلمبردار بیش از آن که راجع به نور، دوربین و لنز اطلاعات داشته باشد، باید کارگردانی بداند و به این حوزه آگاه باشد تا بتواند یک قدم جلوتر از بقیه باشد. زیرا می‌تواند نما یا قاب بعدی را پیش‌بینی کند.

فیلمبردار یکسری ابزار برای انتقال فیلمنامه دارد و اولین موضوعی که فیلمبردار با آن طرف است، قاب‌بندی است که مشخص می‌کند سوژه کجا قرار بگیرد. قطعا این جای‌گذاری است که معنای واقعی قصه را منتقل می‌کند .

این کارشناس در بخش دیگری از کارگاه «فیلمبرداری ارزان با دوربین‌های دیجیتال» درباره مختصات و ویژگی‌های دوربین‌های فیلمبرداری صحبت کرد و در پایان، نشست مجازی پرسش و پاسخ به شیوه برخط برگزار شد.