گزارش کارگاه تخصصی «فیلم عروسکی و نحوه ارتباط آن با جهان کودک» در بخش بین‌الملل

لی تامپسون: عروسک‌گردانی بهترین وسیله‌ برای بیان احساس و عواطف کودکانه است

لی تامپسون گفت: عروسک‌گردانی وسیله‌ای عالی برای بیان احساس و عواطف کودکانه است و خود بچه‌ها هم این موضوع را می‌دانند چرا که عروسک‌ها برای برقرای ارتباط بهترین هستند.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، کارگاه تخصصی «فیلم عروسکی و نحوه ارتباط آن با جهان کودک» با حضور لی تامپسون عروسک‌گردان و کارگردان آثار عروسکی از انگلستان و رامانجیت کائور بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر و سینمای کودک و نوجوان از کشور هند برگزار شد.
رامانجیت کائور در ابتدای این کارگاه با اشاره به هنر درام عروسکی عنوان کرد: درام عروسکی شامل عروسک، عروسک خیمه شب بازی، انیمیشن و انیمیت کردن عروسک‌ها است و می‌توان گفت که این مدل از هنر با مدل‌های دیگر هنر، خصوصا انیمیشن متفاوت است. خوشحالم که این همسویی بین نمایش عروسکی و عروسک‌گردانی در فیلم اتفاق افتاده زیرا یکی از آنها هنری قدیمی و زیباست که عروسک دارد و دیگری هنری متعالی، مدرن و مسحورکننده است که سینما نام دارد.
لی تامپسون نیز در ابتدای سخنانش گفت: عروسک‌گردانی در واقع برابر با بازی خوب است و عروسک‌گردان خوب برابر با بازیگر حرفه‌ای است. زمانی که عروسک‌گردانی می‌کنید باید بدانید که این کار کمتر از بازیگری ذاتی و غریزی است پس باید برای آن برنامه از پیش آماده داشت. حتی بازی در تئاتر راحت‌تر از عروسک‌‌گردانی است زیرا زمانی که عصبانی، هیجان‌زده و یا شاد می‌شوید صورت و بدن شما اتوماتیک‌وار این عواطف را نشان می‌دهد اما عروسک باید با طراحی پوزیشن و حالت‌های تکه به تکه بدنش عواطف را نشان بدهد.
او ادامه داد: عروسک‌های متفاوت یک حس مشترک را به‌صورت متفاوت نشان می‌دهند. مانند انسان‌های متفاوت که نوع خنده و گریه متفاوتی دارند. عروسک بدون حس بهتر از همه عروسک‌ها عواطف را نشان می‌دهد زیرا گستره بیشتری از عواطف را نشان می‌دهد اما اگر عروسکی چهره شاد داشته باشد بسیار سخت می‌تواند عصبانی شود.
رامانجیت کائور در بخش دیگری از کارگاه با اشاره به سابقه فیلم‌عروسکی تصریح کرد: اولین فیلم عروسکی در سال ۱۹۲۶ توسط یک کارگردانِ آلمانی به نام «رات رنی‌کر» تولید شد، این فیلم درباره ماجراجویی شاهزاده احمد از داستان‌های هزار و یک شب عربی است. در این فیلم از عروسک‌گردانی سایه‌ای استفاده شده است. اما در این دهه صحنه‌های زیبایی که در فیلم‌های سینمایی به وسیله عروسک‌گردانی می‌توانند خلق شوند دیده نمی‌شود.
لی تامپسون خاطر نشان کرد: هنر عروسک‌گردانی ماننند بالرین‌، بازیگرها، کمدین‌ها و شعبده‌بازها است، سوال اصلی این است که ما هنرمان را انتخاب می‌کنیم یا هنر ما را. فکر می‌کنم این موضوع به بچگی ما مربوط است. به برقراری ارتباط علاقه دارم زمانی که فیلم‌هایم پخش می‌شوند احساس نمی‌کنم که آنها را من ساخته‌ام زیرا تمام شخصیت‌ها و آدم‌ها برایم جدید هستند.
او در بخشی دیگر از این کارگاه مجازی گفت: عروسک‌گردانی وسیله‌ای عالی برای بیان احساس و عواطف کودکانه است و خود بچه‌ها هم این موضوع را می‌دانند. آنها دوست دارند داستان‌های خودشان را به هر نحوی بیان کنند. بعضی اوقات بچه‌ها با والدین مشکل دارند، والدینی شبیه نگهبان. عروسک‌ها برای برقرای ارتباط بهترین هستند. آنها باید برای بیان داستان آزاد باشند. هر چیزی می‌تواند کار عروسک را برای بچه‌ها انجام بدهد بچه‌ها می‌توانند با کارتن برای خودشان صحنه درست کنند و به وسیله عروسک یا وسایل دیگر داستان خودشان را بیان کنند.
سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به شیوه مجازی و به دبیری علیرضا تابش برگزار می‌شود.