گزارش کارگاه «طراحی صحنه و لباس در سینما» در بخش ملی

مهتاب متعصب: خواندن فیلمنامه ما را چند قدم از فیلم جلوتر می‌برد

«مهتاب متعصب» گفت: اتفاق مهم در طراحی صحنه و لباس، شناخت بازه زمانی است که فیلمنامه در آن اتفاق می‌افتد و خواندن فیلمنامه کمک می‌کند نسبت به فیلم چند قدم جلوتر قرار بگیریم.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «مهتاب متعصب» در کارگاه «طراحی صحنه و لباس در سینما» که عصر امروز پنج‌شنبه ۱ آبان به صورت آنلاین برگزار شد، به ارائه دیدگاه‌ها و تجارب خود در این زمینه پرداخت  و اظهار داشت:  اتفاق بسیار مهمی که در ابتدا برای یک فیلم رخ می‌دهد قصه و فیلمنامه است؛ به نوعی فیلمنامه مانند یک نخ تسبیح است که اعضا و گروهی که قرار است باهم کار کنند را به یکدیگر متصل می‌کند.

او افزود: تسلط داشتن به فیلمنامه برای تمام کسانی که باید در یک پروژه همکاری کنند الزامی است. طبیعتا زمانی که ما قصه را می‌خوانیم ما را به سمت لایه‌های اجتماعی که در آن وجود دارد هدایت می‌کند و می‌توان به پیام کلی فیلم پی برد؛ خواندن فیلمنامه کمک می‌کند نسبت به فیلم چند قدم جلوتر قرار بگیریم.

«مهتاب متعصب» در بخش دیگری از این کارگاه، گفت: اگر قصه در روستا اتفاق می‌افتد داستان به شما این ذهنیت را می‌دهد که یا فضایی شبیه به آن را پیدا کنیم یا اینکه آن فضا را بازسازی کنید تا آماده برای فیلمبرداری شود.

او ادامه داد: دانستن جغرافیای درست و تاریخ در طراحی صحنه و لباس بسیار کمک‌کننده است. خیلی اوقات در بهترین سریال‌های ما اشتباهات تاریخی در لباس و صحنه دیده می‌شود. برای رفع این مشکل باید به عقب برگشت و به سراغ اسناد، مدارک، تصویر و عکس‌ها رفت تا به شناخت دقیق تاریخ رسید. گذشته ما تا به امروز از رنگ تا نوع پوشش، برش و لباس‌ها متفاوت است.

او افزود: باید به عنوان طراح صحنه و لباس با کارگردان و نویسنده به یک نقطه‌نظر رسید. فضاهایی که در ذهن کارگردان خلق می‌شود ممکن است که مشابه ذهن شما باشد یا نباشد. اما طراح صحنه باید در کنار ایده‌های خود نزدیک به ذهن کارگردان باشد و بهتر است همیشه طبق نظر و ایده شخصی خودشان کار را پیش ببریم.

متعصب همچنان در خصوص انتخاب رنگ‌ها عنوان کرد: انتخاب رنگ لباس بازیگران در یک فیلم خیلی مهم است زیرا گاهی یک رنگ می‌تواند در مقابل نورپردازی جلوه خوبی ندهد، پس ما باید همیشه یک جایگزین داشته باشیم. البته در شرایطی هم این اتفاق امکان‌پذیر نیست زیرا قبلا از آن لباس یک پلان ضبط شده داشته‌ایم که قرار است با این پلان کنار یکدیگر قرار بگیرند.

او در این کارگاه مجازی عنوان کرد: برای موفق شدن در طراحی صحنه و لباس باید یک دستیار خوب بود تا بتوان با تجربیات کامل یک طراح صحنه مفید باشیم.

پس از پایان این کارگاه، جلسه گفت‌وشنود این کارگاه به صورت مجازی برگزار شد.