سی و سومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان؛

پویانمایی‌های جشنواره۳۳ فیلم کودک در گفت‌وگو با کارگردانان/کلکسیونی از انیمیشن های سیاسی تا آموزشی

چهارده کارگردان انیمیشن کوتاه که آثارشان به سی و سومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان راه یافته از ویژگی های فیلم خود و نگاهشان به برگزاری آنلاین جشنواره سخن گفتند.

 

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نقل از خبرگزاری موج درحالی که انیمیشن لوپتو به عنوان یک فیلم سینمایی انیمیشن داستانی بلند در بخش رقابتی  بخش سی و سومین جشنواره فیلم  های کودکان و نوجوانان حضور داشت، در بخش انیمیشن های کوتاه جشنواره هم با آثار متنوعی روبرو بودیم که کلکسیونی متنوع از فیلم های دغدغه مند نسبت به مدافعین حرم و محیط زیست یا مشکلات روانی و حتی آموزش کودکان را شامل می شد. در ادامه توضیحات کارگردانان این آثار را برای آشنایی بیشتر با آنچه که در این بخش رخ داده است مرور می کنیم.

تأثیر جنگ بر مردم و کودکان

 

زیبا ارژنگ  کارگردان انیمیشن «خورشید آسمان،خورشید کاشی» در گفتگویی کوتاه در خصوص انیمیشن خود گفت: مضمون این انیمیشن درباره  تاثیر جنگ و عواقب آن در زندگی مردم است تاثیر ویرانگری که حتی بر نقوش یک دیوار کاشیکاری شده دارد و دنیای نقوش انسانی آن را در تاریکی فرو برده است.

 

او ادامه داد: انیمیشن «خورشید آسمان ، خورشید کاشی» یک انیمیشن شش دقیقه‌ای است. در این اثر که به صورت سمبولیک ساخته شده نقوش کاشی نماد مردمی هستند که ناخواسته سایه جنگ برسرشان می‌افتد و درگیرش می‌شوند. آنها که به علت عوارض مخرب جنگ خورشید آسمانشان را از دست داده‌اند دنیایشان نوری ندارد و در تاریکی فرو رفته در پی چاره ای هستند تا این مشکل را حل کنند تا اینکه با همدلی و همکاریشان خورشید را به آسمان باز می‌گردانند. مخاطب این انیمیشن کودکان و نوجوانان هستند و با دیدن این فیلم کودکان درسهایی از همکاری می آموزند مخاطب به تاثیر شگرف همدلی انسانها با هم پی می برد همانطور که که نقوش با کمک هم توانستند خورشید را به آسمان سرزمینشان بازگردانند و دنیایشان را پر از شادی و نور کنند کودکان هم به تاثیر همدلی و همکاری پی می برند تا بتوانند با همکاری و همدلی دنیای بهتری را بسازند البته این انیمیشن به علت مضمون خاصی که دارد می‌تواند برای مخاطب بزرگسال هم جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد.

 

این کارگردان در خصوص آنلاین برگزار شدن جشنواره عنوان کرد: شاید در وضعیت کنونی و بحرانی کرونا بهترین انتخاب که بیشتر جشنواره های معتبر دنیا برگزیده اند برگزاری جشنواره ها به صورت آنلاین است و بسیار خوشحالم که مسئولین محترم جشنواره کودک با اجرای این سیاست از تعطیلی  و خاموشی چراغ جشنواره جلوگیری کردند هرچند فکر می کنم جشنواره آنلاین می تواند مخاطب بیشتری نسبت به جشنواره هرسال داشته باشد و خوشحالم که با شرکت در این جشنواره می توانم سهم بسیار کوچکی در شادی کودکان سرزمینم  دراین شرایط سخت جامعه و فراگیری بیماری کرونا داشته باشم.

 

از عوامل این فیلم می توان به: طراح ،نویسنده وکارگردان : زیبا ارژنگ، بازنویسی فیلمنامه : سمیه براتی، تدوین : بنیامین قچاق، طراحی صدا : علی علی دوستی، تهیه کننده : مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و زیبا ارژنگ

به یاد کودکان فلسطینی

 

سجاد اسماعیل بیگی  در گفتگویی کوتاه در خصوص انیمیشن «ناجی» عنوان کرد: این انیمیشن یک انیمیشن سیاسی و در خصوص فلسطین است، این داستان راجع به شخصیت هنزله است نماد یک کودک فلسطینی و من به شخصیت این کودک می‌پردازم که برای مبارزه با اسرائیل از بچه های سراسر دنیا کمک میخواهد.

 

او افزود: ساخت این کار حدود چهار سال زمان برد و خیلی دوست داشتم در جشنواره کودک حضور داشته باشم ، دوست داشتم جشنواره با روال عادی برگزار می شد اما با توجه به شرایط امکان پذیر نبود، اما امیدوارم از آنلاین برگزار شدن استقبال شود.

 

از عوامل این فیلم می توان به: نویسنده، کارگردان،  تهیه کننده : سجاد اسماعیل بیگی ، انیمیت :سجاد اسناعیل بیگی، باقر طری راد، سمیه میرعباسی ،طراح شخصیت، استوری برد: سجاد اسماعیل بیگی، آهنگساز: هادی مجیدی ، بازیگر نیایش فخری، صداگذار:  مهران قاسم زاده اشاره کرد.

 

درباره آزادی و اهمیت تجربه کردن

 

مریم کشکولی‌نیا کارگردان انیمیشن«قدم یازدهم» درباره مضمون این انیمیشن گفت: تهیه‌کننده این انیمیشن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و مضمونش درباره آزادی و اهمیت تجربه کردن است.

 

در داستان این فیلم آمده است که: قدم یازدهم، داستان بچه شیری است که از موقعیتی که در دسترس اش قرار گرفته بهره نمی برد و چون در تمام زندگی در قفسی محبوس بوده که فقط توانایی برداشتن ده قدم را داشته (کنایه ای از محدودیت های فردی – اجتماعی) حتی در صورت رهایی هم قدم یازدهم را بر نمی دارد، همان قدمی که بسیاری از ما هم در طول زندگی از برداشتن آن غفلت کرده ایم.دراین داستان به صورت غیرمستقیم به مفاهیمی چون آزادی، اسارت، رهایی و جسارت و تجربه کردن اشاره می شود.

 

او درباره برگزاری جشنواره فیلم ‌کودک به صورت آنلاین عنوان کرد:در کشورهای مختلف جشنواره‌هایی به صورت آنلاین برگزار شدند، اما تا به حال در ایران این تجربه را نداشتیم.امسال اولین سالی است که یک جشنواره به صورت آنلاین برگزار می‌شود، به همین دلیل باید صبر کرد تا نقاط ضعف و قوت این جشنواره را دید.

 

از عوامل این فیلم می توان به: براساس کتاب “قدم یازدهم” نوشته ی سوسن طاقدیس کارگردان: مریم کشکولی نیا، فیلمنامه نویس: مریم کشکولی نیا دستیار کارگردان: بهار کیامقدم مشاور فیلمنامه: مریم چالش، هاجر مهرانی، بهار کیامقدم انیماتور: مریم کشکولی نیا، بهار کیامقدم طراح کاراکتر و فضا: بهار کیامقدم ساخت کاراکتر و فضا: بهار کیامقدم موسیقی: کیاوش صاحب نسق گوینده نریشن: مهدی صبایی صداگذاری: زهره علی اکبری تدوین: محمد ناصری تصحیح رنگ دیجیتال و امور فنی: استودیو روشنا پشتیبانی فنی: میرفرزان حسینی کارشناس بین الملل: فاطمه محسنی کارشناس هماهنگی: فریبا زرقلمی، امور دفتری: شیدا شیخی امور رایانه: حسن یوسفی تبارمجری طرح: محمدرضا کریمی صارمی اشاره کرد.

محیط ‌زیست و دغدغه حیوان‌دوستی

 

برازن رستمی کارگردان انیمیشن «پژواک» در گفت‌وگویی کوتا در خصوص مضمون این انیمیشن گفت: موضوع «پژواک» درباره محیط‌‌ زیست و دغدغه حیوان‌دوستی است.  اتفاقی که انسان‌ها بر سر محیط‌زیست و حیوانات می‌آورند، به خودمان بازمی‌گردد و باعث نابودی خودمان خواهدشد.

 

او بیان کرد: برای اولین بار است که انیمیشن«پژواک» در جشنواره فیلم کودک اکران شده است و دوست داشتم این انیمیشن دیده ‌شود.

 

برازن رستمی درباره برگزاری جشنواره فیلم کودک به صورت آنلاین عنوان‌کرد: اولین دوره‌ای است که در جشنواره فیلم کودک حضور دارم. حیف است جشنواره‌ مهم فیلم کودک به صورت آنلاین برگزار شود، اما همین موضوع را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم سال‌های بعد شاهد حضور مردم به صورت فیزیکی باشیم.

 

از عوامل این فیلم انیمیشن می توان به: نویسنده: برزان رستمی ، کارگردان: برزان رستمی، انیماتور: نوید تنظیفیان، تدوین: فرید نوری، ویرایش صدا: حسین قورچیان، تیتراژ: سوران رستمی، لوگو: امیر سیستانی، آهنگساز: مهران بدخشان، استوری بورد : امید یوزی، پیش زمینه و ارائه و نور: وحید تنظیفیان، ریگ: سمیه نیلی، پوستر: برزان رستمی اشاره کرد.

درباره مدافعان حرم

 

امید سیفی کارگردان انیمیشن «گرگ و میش» درباره موضوع این انیمیشن گفت:در این انیمیشن چند گرگ به دنبال دختر بچه‌ای هستند و هنگامی که به او حمله کنند، نوری که لحظه گرگ‌ومیش از آسمان می‌آید باعث می‌شود گرگ‌ها فرار کنند. این نور را به مدافعان حرم تشبیه کردیم.

 

او افزود: این یک انیمیشن اجتماعی است. در این اثر که به صورت مفهومی به بحث جنایت های گروه تروریستی داعش و به نقش مهم سردار سلیمانی و یارانش در ایجاد صلح و آرامش در منطقه اشاره می کند. دختربچه ای را نشان می دهیم در یک شهر جنگ زده از دست یک دسته گرگ فرار می کند و در نهایت بعد از تعقیب و گریزهای فراوان دختر به زمین می خورد.در لحظه آخر حمله ی گرگ ها خورشید از بین ابرها بیرون می آید و نور آن باعث میشود تا گرگ ها فرار کنند. البته قصه این اثر در یک کشور اروپایی بازسازی شده است.

 

سیفی با اشاره به برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کودک عنوان کرد:در شرایط فعلی تمام جشنواره‌ها مجبورند به صورت آنلاین برگزار شوند، همین که جشنواره برگزار می‌شود، جای تقدیر دارد.

 

از عوامل این فیلم انیمیشن می‌توان به: نویسنده تهیه کننده و کارگردان: امید سیفی، متحرک سازی: نیره سادات ذوالحواریهلیلا سیفیعلی موسوی، طراحی و وفضاسازی: علی حسینی_ مخسن رستگار، افکت و صداگذاری: علی خطیبی، نریشن: احمد جلیلوند، نور و رندر: میثم قاسمی، کامپوزیت و تدوین: امید سیفی

 

شیرین اخلاصی  در گفت‌وگویی کوتاه درباره انیمیشن زونامی  گفت: انیمیشن ما درباره زیست‌محیط است، فاجعه‌ای قرار است اتفاق بیفتد و بزرگسالان نسبت به آن بی تفاوتند تنها چیزی که به آن امید هست تا جلوی اتفاق بد را بگیرد بچه‌ها هستند.

 

او با اشاره به آنلاین برگزار شدن جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: به نظرم اینکه تمرکز بر کودکان و نوجوانان باشد مسئله بسیار مهمی است و اگر معضلات و مشکلات آنها به نمایش گذاشته شود بهتر است.

 

اخلاصی افزود: امسال اولین حضورم در جشنواره فیلم کودک و نوجوان است، علت حضورم در جشنواره فیلم کودک و نوجوان این بود که می‌خواستم فیلمم که مربوط به کودکان است را در جشنواره‌ای که مربوط به کودکان است به نمایش بگذارم.

 

از عوامل این فیلم انیمیشن می‌توان به: کارگردان: شیرین اخلاصی و تی‌یام یابنده ، تهیه کننده : تی‌یام یابنده / کرسی یونسکو در تهران، نویسنده : فرشاد رضایی، تی یام یابنده، طراح کارکتر و بکگراند : آرمین رنگانی، سوپردایز انیمیشن : شیرین اخلاصی، انیماتور دو بعدی : اسفندیار حاج سید اسداللهی، شهریار قطره دریایی، نعیم وحیدیان، یاسمن حسینی، محمد رضا یونسی، شیرین اخلاصی، امیر باصفا، استوری بور : ارمین رنگانی، طراحی و ترکیب : محمد مهدی جواهری زاده، کامپوزیت : شیرین اخلاصی اشاره کرد.

اثری بر اساس ترانه ثمین باغچه بان

 

نیکو احدی  کارگردان انیمیشن « قطار قشنگ من» در گفتگویی کوتاه در خصوص این انیمیشن عنوان کرد: این انیمیشن از نقاشی کودکان ساخته شده است طبق یک فراخوان کودکان نقاشی‌های خود را بر اساس ترانه  «ثمین باغچه بان» که در خصوص یک قطار است گوش کنند و از آن نقاشی کشیدند.

 

او ادامه داد: بعد از جمع آوری این نقاشی از کودکان این انیمیشن ساخته شد.

 

احدی در خصوص آنلاین برگزار شدن جشنواره امسال عنوان کرد: با توجه به شرایط  بهترین راهکار برای برگزاری جشنواره همین برگزاری انلاین بود و امیدوارم جشنواره در شکل جدید خود بتواند مانند گذشته موفق باشد.

 

از عوامل این فیلم انیمیشن می‌توان به : تهیه کننده: گروه کان، کارگردانان: نایری عیوضی. نوشیار خلیلی . نیکو احدی، انیمیشن و طراحی: نایری عیوضی. نوشیار خلیلی . نیکو احدی، شعر و موسیقی: ثمین باغچه بان اشاره کرد.

درباره جنگ و صلح

 

هادی امیری کارگردان انیمیشن «کاش» درباره این انیمیشن گفت: مفهوم این انیمیشن درباره جنگ و صلح است. از نام این انیمیشن هم می‌توان متوجه موضوع آن شد، می‌خواهیم بگوییم کاش اتفاقاتی که درحال رخ دادن است هرگز اتفاق نمی‌افتادند. در این انیمیشن چندبار‌ به عقب برمی‌گردیم اما باز همان اتفاق‌ها می‌افتد و آدم‌ها با هم می‌جنگند و در آخر به این می‌رسیم، کاش همیشه قبل از اینکه دیر شود زمان به عقب باز می‌گشت.

 

او با اشاره به علت حضورش در جشنواره فیلم کودک و نوجوان عنوان کرد:چهار سالی می‌شود که در این جشنواره شرکت می‌کنم. ارادت خاصی به جشنواره فیلم کودک دارم. علت اینکه در تمام این سال‌ها‌ در جشنواره کودک حضور داشتم، این بوده که کودکان را دوست دارم و می‌خواهم تغذیه فکری و روحی مناسبی برای آن‌ها فراهم کنم.

 

امیری با اشاره آنلاین برگزار شدن جشنواره سی‌وسوم تصریح کرد:به دلیل شیوع ویروس کرونا ناچار به برگزاری آنلاین جشنواره هستیم. چند روز پیش از دبیرخانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان به علت حمایتی که از فیلم‌های منتخب می‌کند تشکر کردم. آن‌ها با دادن مبلغی یا زمانی برای پخش آنلاین به تولید کنندگان کمک می‌کند. کسانی که در جشنواره شرکت می‌کنند وابسته به هیچ ارگانی نیستند و فیلم‌ها را به صورت خصوصی تولید می‌کنند که این موضوع به اعتبار جشنواره کمک می‌کند.

 

از عوامل این انیمیشن می‌توان به: کارگردان و نویسنده:هادی امیری و رها فرجی، تهیه کنندگان: هادی امیری، رها فرجی و انجمن سینمای جوان استان همدان، انیماتور:حامد عقیقیان، تدوین و جلوه‌های ویژه: علی گلناری، طراح پس زمینه: علی پورمرادی، هانیه حاجی بابا، مریم کریمی، موسیقی و افکت: علیرضا فتحی اشاره کرد.

جذاب برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان

 

اسماعیل عباسی درباره انیمیشن «اشک باران» گفت: ساخت این انیمیشن حدود دو سال زمان برد، «اشک باران»به صورت انفرادی و بدون هیچ‌گونه بودجه‌ای ساخته شد. این انیمیشن محدودیت سنی ندارد و به دلیل سکانس‌های جذاب می‌تواند برای کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسال مناسب باشد.

 

وی درباره برگزاری جشنواره به صورت آنلاین افزود:با توجه به شرایط پیش آمده چاره‌ای جز آنلاین برگزار شدن جشنواره نداریم، به طور مثال انیمیشن«اشک باران» مناسب پرده سینما می‌باشد و حتی با مانیتور هم نمی‌توان جزئیاتش را مشاهده کرد.با شیوع ویروس کرونا و خطرناک بودن این ویروس نمی‌توانم مخالف برگزاری جشنواره به صورت آنلاین باشم کمااینکه بسیاری از جشنواره‌ها در خارج کشور به صورت آنلاین برگزار می‌شوند.

 

از عوامل این فیلم انیمیشن می‌توان به : نویسنده، تهیه کننده و کارگردان: اسماعیل عباسی، عکاس رفرنس: احمد نصیری، دستیار: باقرامیری ، انیماتور_ تدوین و صدا گذار: اسماعیل عباسی اشاره کرد.

استاپ‌موشن روانشناسانه

 

«آتیلا آشوری» کارگردان انیمیشن«چهره» اثر راه یافته به بخش انیمیشن کوتاه این جشنواره، گفت: این فیلم یک انیمیشن استاپ‌موشن در ژانر کوتاه پویانمایی است. اول می‌خواستم فیلم سینمایی بسازم، اما چون هیچ بازیگری را نداشتم که در ساخت این کار همراهیم کند سراغ انیمشن رفتم. این کار روایت روانشناسی،اجتماعی دارد.

 

او ادامه داد: دوربین با کیفیتی نداشتم و با گوشی موبایلم این فیلم را ساختم و یک هفته ساخت این کار طول کشید. بعد از ساخت آن در جشنواره‌های داخلی و خارجی شرکت کردم که تا الان  در دو جشنواره فیلم ایران راه یافته است.

 

لازم به ذکر است که تمامی مراحل ساخت این توسط آتیلا عاشوری انجام شده است .

پویانمایی با تکنیک کاموایی

 

اسماعیل جباری کارگردان انیمیشن «زاک و زیک» درباره این انیمیشن گفت: نام این انیمیشن به زبان گیلکی است. این کار با استفاده از کاموا اجرا شده و جنبه طنز دارد.

 

این کارگردان درباره موضوع «زاک‌وزیک» عنوان کرد: این انیمیشن دو کاراکتر دارد و در یک جنگل به یک پرنده برخورد می‌کنند ودر تلاش شکار پرنده هستند که موفق نمی‌شوند.  موضوع اصلی نقض شکار و آسیب به محیط‌زیست است.

 

اسماعیل جباری درباره برگزاری جشنواره به صورت آنلاین عنوان کرد: در این شرایط زمانی برگزاری آنلاین جشنواره خوب است، اما در کل دوست داشتم جشنواره فیلم کودک به صورت فیزیکی برگزار شود، درهر صورت برگزار شدن آن، بهتر از برگزار نشدنش است.

 

از عوامل این فیلم انیمیشن می‌توان به: کارگردان، انیماتور، تدوین: اسماعیل جباری، نویسنده: محمد وهابی، ساخت موسیقی و میکس و صدا: یلاد نوربخش، اکساسوار، فضا سازی و ایده:محمدرضا عابدی، تهیه کننده: محمد وهابی، تهیه شده در انجمن سینمای جوان لاهیجان اشاره کرد.

انیمیشنی در مورد اختلال سندروم‌داون

 

پیمان دهقانی کارگردان انیمیشن «اتاق۲۱» در گفت‌وگویی کوتاه درباره حضورش در این جشنواره گفت: جشنواره فیلم کودک و نوجوان فرصت خوبی است تا فیلم‌های کودکی که در ایران ساخته می‌شوند دیده شوند و گستردگی بین‌المللی بودن جشنواره می‌تواند به این موضوع بیافزاید. باتوجه به اینکه این انیمیشن به اختلالی در کودکان اشاره دارد امیدوارم در رساندن پیامی که هدف ساخته شدن آن بوده است موفق شود.

 

دهقانی با اشاره به داستان انیمیشن «اتاق۲۱ » عنوان کرد: داستان این انیمیشن درباره کودکی است که دچار اختلال سندروم‌داون است، همانطور که می‌دانید این کودکان برخلاف تصورات، علاقه زیادی به برقراری ارتباط با دیگران دارند اما متاسفانه توسط جامعه در اکثر مواقع رانده یا به تمسخر گرفته می‌شوند. در این انیمیشن ابتدا همین اتفاق می‌افتد اما کودک درنهایت دنیای تخیل خود را به روی کسانی که مورد تمسخر قرارش می‌دهند باز می‌کند و با دوستی که بین آنها رخ می‌دهد و با کمک هم یک قلعه شنی می‌سازند.

 

وی ادامه داد: مضمون این کار درباره کودکانی که مبتلا به سندروم‌داون هستند و یکی از مشکلات آنهاست، این انیمیشن برای مخاطب کودک و نوجوان است گرچه می‌تواند برای مخاطبین بزرگسال هم پیامی آموزنده داشته باشد.

 

دهقانی می‌گوید که امیدوار است داوران جشنواره نیز این انیمیشن را بپسندند و با لطف خودشان به هر چه بیشتر دیده شدن آن کمک کنند.

 

وی با اشاره به مزایای برگزاری جشنواره به‌صورت آنلاین گفت: آنلاین برگزار شدن جشنواره فیلم کودک و نوجوان دارای معایب و مزایای بسیاری است، به علت شیوع ویروس کرونا برگزاری جشنواره به‌صورت آنلاین بهترین گزینه است زیرا اگر تبلیغات خوبی برایش انجام شود می‌تواند گستردگی بیشتری در جهان ایجاد کند و جامعه مخاطب بیشتری را درگیر کند تا به اثرگذاری بیشتری بیانجامد.

 

دهقانی با اشاره به معایب برگزاری جشنواره به‌صورت آنلاین عنوان کرد: ازجمله معایب آنلاین برگزار شدن جشنواره کودک و نوجوان هم این است که کاخ جشنواره هرسال محل مناسبی برای گرد هم آمدن فیلمسازان و تماشای فیلم‌ها و صحبت با منتقدین بود که متاسفانه امسال به‌خاطر شرایط پیش آمده از آن محرومیم.

 

از عوامل این فیلم می‌توان به: کارگردان، فیلمنامه نویس، و متحرکسازی: پیمان دهقانی ، صداکذاری و موسیقی: مهدی زارع، داستان روایتی از احمد اکبرپور، تهیه شده در صدا وسیمای مرکز فارس اشاره کرد.

اقتباسی از کتاب جاناتان مرغ دریایی

 

مصطفی نظری‌زاده کارگردان انیمیشن کوتاه «لذت پرواز» در گفت‌وگویی کوتاه در خصوص این انیمیشن گفت لذت پرواز در ژانر پویانمایی ساخته شده و مخاطب آن مدرن است، در این ژانر تلفیقی از ژانرهای مختلف را می‌توانید استفاده کنید و هم گستره مخاطبان بیشتر است. در این کار مخاطب من کودک، نوجوان و خانواده است یعنی هر کسی با هر سن و سالی می‌تواند این فیلم را ببیند و یک پیام مناسب با زندگی خود و رویکردهایش از آن بگیرد.

 

او ادامه داد: فیلم من یک انیمیشن هفت دقیقه‌ای است که جزو انیمیشن‌های کوتاه به حساب می‌آید. داستان اصلی این انیمیشن را از کتاب «جاناتان مرغ دریایی» اقتباس کردم، در اصل این انیمیشن برداشتی از این کتاب است که برای من تجربه جالبی در فضای کار کودک به حساب می‌آید.

 

این کارگردان با اشاره به موضوع انیمیشن «لذت پرواز» عنوان کرد: این انیمیشن ماجرای یک مرغ دریایی است که دوست دارد پرواز را به معنای دیگری نسبت به مرغ‌های دریایی دیگر درک کند یعنی یک جور زیست متفاوت نسبت به آنچه که عموم مرغ‌های دریایی تجربه می‌کنند می‌خواهد. به صورت سمبولیک پیامی که در انیمیشن هست بسیار فراگیر است، مخاطب این انیمیشن هم کودکانی که در سن آموزش هستند و هم کسانی که در سن میانسالی یا جوانی هستند و به دنبال مطالب انگیزشی می‌گردند می‌توانند باشند.

 

نظری‌زاده با اشاره به آنلاین برگزار شدن جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: در سال‌های گذشته چون تجاربی در زمینه کارهای اینترنتی داشتم اینکه تمام رخدادهای فرهنگی به روز شوند را دوست داشتم و همیشه به دنبال این بودم که جشنواره مخاطب بیشتری پیدا کند و گستره مخاطبینش از چیزی که به شکل فیزیکی در کاخ جشنواره هست بیشتر شود.

 

او افزود: در وی‌اودی‌ها فیلم‌ها به راحتی و با قیمت بسیار مناسب در دسترس مردم قرار می‌گیرند و به خانه‌هایشان می‌روند، امسال هم مسئولان مجبور شدند که به خاطر کرونا این کار را کنند زیرا راه دیگری نداشتند. گاهی این اجبارها باعث می‌شود آدم‌ها از تفکرات سنتی که دارند بیرون بیایند و تجربه‌گرا شوند. درست است که مدیرانمان افرادی میانسال هستند اما گاهی اوقات یک اتفاق تلخ مانند کرونا ممکن است کاری کند که حتی این افراد هم دست به نوگرایی بزنند.

 

این فیلمساز کودک با اشاره به برگزار کردن جشنواره کودک و نوجوان در شرایط کرونایی گفت: برگزار کردن این جشنواره کار خوبی است اما کاش مسئولان زودتر به فکر می‌افتادند تا از خطر پخش شدن فیلم‌ها و قاچاقشان جلوگیری شود. دزدیده شدن فیلم‌های جشنواره خطر بزرگی برای کارها محسوب می‌شود زیرا فیلمسازان بعد از این جشنواره می‌خواهند آثارشان را به جشنواره‌های خارجی یا حتی برای تلویزیون بفرستند.

 

او در پایان خاطر نشان کرد: تمام کسانی که با شرایط فعلی جشنواره کودک کنار آمده‌اند و آثارشان را برای جشنواره سی‌وسوم فرستاده‌اند قطعا عاشق کودکان هستند و می‌خواستند چراغ جشنواره روشن باشد.

 

از عوامل این فیلم می‌توان به: نویسنده و کارگردان: مصطفی نظری زاده، تدوین و صداگذاری: محمد سیحونی ،طراحی شخصیت، انیمیت و کامپوزیت: آرمان غروی، اشاره کرد.

یک انیمیشن آموزشی برای کودکان شش تا هشت ساله

 

آیدا  حافظی کارگردان انیمیشن « صدا من  صدای او» در گفتگویی کوتاه در خصوص انیمیشن خود عنوان کرد: انیمیشن صدای من صدای او یک انیمیشن مختص کودکان شش تا هشت سال است که به طور کلی آموزشی است .

 

او ادامه داد: این انیمیشن در اصل به موضوع پژواک می پردازد به صورت جامع و علمی در کنار آن به دوست یابی نیز اشاره می کند.

 

او نظر خود را در خصوص  آنلاین برگزار شدن جشنواره نیز عنوان کرد: فکر  میکنم برای من که اولین کار حرفه ای و جدی ام در این عرصه است اتفاقی بود که به نفعم شد . اما از این نظر خوب است که بیننده ها بیشتر شدند و فیلم هایی که برای کودک است بیشتر دیده می شوند زیرا به صورت کلی فیلم های برای کودک آنچان دیده نمیشوند.

 

از عوامل این انیمیشن می توان به: نویسنده و کارگردان :آیدا حافظی، استوری برد/استوری ریل/طراحی فضا/انتخاب موسیقی و تدوین : آیدا حافظی، انیماتور:سید علی موسوی، طراحی کاراکتر:آیدا حافظی/شیرین انجیدنی، ریگ و اصلاح نور و رنگ :امیر حسام گل میرزایی، راوی:الهه ولایتی، صدا پیشگان: یحیی لک/آیدا حافظی، صدابردار:مصطفی درویش وند، صداگذار:پوریا اوسطی، تهیه کننده : تولید دانشجویی دانشگاه صدا و سیما؛ اشاره کرد.