روشن:برای رسیدن به اهداف عالی جشنواره باید به حقوق کودکان اهمیت داد/ بهره گیری کودکان و نوجوانان بسیاری از نقاط کشور از جشنواره امسال

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در ساخت آثار باید به حقوق کودکان از منظر امنیت، فضای شهری و … توجه کنیم تا به اهداف عالی جشنواره فیلم کودک و نوجوان دست پیدا کنیم.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، فریده روشن عضو شورای شهر اصفهان در بازدید از ستاد خبری این جشنواره در خصوص مزیت جشنواره امسال در مقایسه با سال گذشته گفت: برگزاری جشنواره در بستر آنلاین مزایا و معایبی در پی دارد. به هر حال با توجه به عدم حضور کودکان در شهر، نشاط جشنواره نسبت به گذشته متفاوت است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف مهم برای شهر اصفهان که خاستگاه جشنواره است، موضوع نشاط در شهر بود که با توجه به شرایط کنونی و بحران ویروس کرونا ناچار به برگزاری این جشنواره به صورت آنلاین بودیم.

روشن افزود: برگزاری آنلاین این جشنواره نیز دغدغه حق کپی رایت را برای صاحبین اثر به همراه داشت که شاید باعث استقبال کم فیلمسازان می‌شد. به هر حال هزینه تولید یک فیلم سینمایی بسیار بالاست و دغدغه عدم سرقت آن برای فیلمسازان اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: با این وجود امسال ۱۲ فیلم بلند در جشنواره داشتیم البته مقرر شد اکران آنلاین نداشته باشند تا اولین جشنواره سینمایی ایران باشد که با این قابلیت و به صورت مجازی برگزار می شود.

عضو شورای شهر اصفهان خاطرنشان کرد: ادامه این راه برای ما بسیار مهم تر است. خوشبختانه اکنون ما شاهد افزایش ۲۰ درصدی آثار نسبت به سال گذشته بودیم که یکی از مزیت‌های برگزاری آنلاین جشنواره است و راحت‌تر می‌توان آن‌ها را در اختیار مخاطب قرار داد.

وی در ادامه عنوان کرد: مهمتر از همه، استفاده کودکان و نوجوانان در تمامی نقاط کشور از این جشنواره است. سال های گذشته فیلم ها تنها در اصفهان اکران می شد و مهمانان به اصفهان می آمدند اما امسال با شعار هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور به راحتی تمامی کودکان و نوجوانان کشور می‌توانستند به عنوان بیننده‌ فیلم و داور در این جشنواره شرکت کنند.

 

روشن با اشاره به افزایش رشد و پرورش استعداد کودکان در برگزاری آنلاین جشنواره گفت: تکنولوژی هر روز پیشرفت می‌کند و کودکان ما با این فضا آشنا هستند که شاید یکی از علایق آن‌‌ها مجازی بودن جشنواره است.

وی ادامه‌داد: در ساخت آثار باید به حقوق کودکان از منظر امنیت، فضای شهری و … توجه کنیم تا به اهداف عالی این جشنواره دست پیدا کنیم.

روشن در خصوص شعار امسال جشنواره و بازخوردهای آن گفت: آنچه که من دیدم بازخورد خوبی داشته و اکنون کودکان بسیاری از منزل می‌توانند جشنواره را دنبال و فیلم‌ها را تماشا کنند. هرچند که خود کودکان ترجیح می‌دهند اکنون در فضای شاد در کنار یکدیگر باشند ولی در شرایط کنونی که مدت‌ها است درگیر کرونا هستیم، امکان‌پذیر نیست و کودکان هم درک بالایی از فضای موجود دارند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه باتوجه به افزایش آثار در بخش بین‌الملل آیا این موضوع باعث بهبود روابط و تبادلات فرهنگی شده است، گفت: بسیاری از فرهنگ‌های یک جامعه می‌تواند از طریق همین ارتباطات شکل بگیرد. هرچه ارتباطات ما بیشتر باشد در انتقال فرهنگی خود می‌توانیم فعال باشیم. اما باید ببینیم چقدر توانسته‌ایم کشورهای دیگر را درگیر جشنواره کنیم. اگر جشنواره سال‌های دیگر نیز آنلاین باشد می‌توانیم آثار بهتری را نشان دهیم. بسیاری از فضای موجود همچنان اطلاعی ندارند و باید در شورای سیاستگذاری تداوم پخش آنلاین را مطرح کنیم تا نتایج آن نمایان شود.

وی در پایان درباره اینکه برخی معتقد بودند جشنواره امسال با شرایط کنونی و حتی آنلاین نباید برگزار می‌شد گفت: جشنواره کودک و نوجوان بسیار اهمیت دارد و باید برگزار شود تا فیلمساز، هنرمند و … توجه ویژه خود به کودکان و نوجوانان که آینده‌سازان مملکت هستند، داشته باشند. بهترین نوع تربیت کودک از طریق هنر است تا یک موضوع را بتوان درآنها نهادینه کرد، بنابراین برگزاری این جشنواره لازم و ضروری بود.