گزارش کامل اختتامیه جشنواره۳۳

آیین اختتامیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از جشنواره عصر امروز دوم آبان‌ماه در پردیس موسیقی و تئاتر باغ کتاب برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، این مراسم که به دلیل ملاحظات بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری با حداقل مدعوین برگزار می‌شد، به کارگردانی «محمد پرویزی» به شیوه استودیویی به اجرا درآمد.
اختتامیه جشنواره ۳۳ با پخش تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری نوجوان و با اجرای «محمدرضا مقدسیان» آغاز شد و سپس دبیر جشنواره به ارائه گزارش خود پرداخت.

گزارش دبیر از فعالیت‌ها و دستاوردهای جشنواره ۳۳
«علیرضا تابش» دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان ونوجوانان، در ابتدای این مراسم با قرائت متنی به ارائه گزارشی از چشم‌انداز، فعالیت‌ها و دستاوردهای این دوره از جشنواره پرداخت و بیان داشت: کودکان و نوجوانان عزیز، والدین و بینندگان گرامی حاضر در خانه، سینماگران و هنرمندان عزیز و دوست‌داشتنی سینمای کودک و نوجوان، همکاران عزیزم در دبیرخانه و دیگر بخش‌های سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ به عنوان دبیر سی‌وسومین جشنواره‌ فیلم‌های کودکان و‌ نوجوانان، در برابر شما ایستاده‌ام تا مراتب سپاس و تشکرم را از همراهی و هم‌قدمی‌تان در مسیر دشوار برگزاری نخستین جشنواره سینمایی آنلاین تاریخ ایران اعلام کنم.

تابش ادامه داد: برای رسیدن به این نقطه تردید‌ها، هراس‌ها و‌ دوراهی‌های فراوانی داشتیم، همچنین باید مسیری می‌پیمودیم که نه تنها کسی تا کنون تجربه‌اش نکرده‌ بود، بلکه بسیاری قدم گذاشتن در آن را نابخردانه یا غیرممکن می‌دانستند، اما امروز، با این حجم از استقبال کودکان و نوجوانان کشور، از بخش‌های مختلف جشنواره تجربه لذت‌بخش، مواجهه مستقیم با مخاطبان و قضاوت آزادانه آن‌ها از طریق سامانه‌های آنلاین، حس شیرین تشکیل خانواده‌ای بزرگ با عنوان خانواده صنعت تصویر و بالاخره برگزاری پرشور چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور، گویی چیزی به نام خستگی برای ما وجود ندارد و نه تنها مراسمی را که در آغاز آنیم اختتامیه نمی‌دانیم، بلکه آن رانقطه عطف و افتتاحیه مسیری می‌دانیم که می‌تواند مطابق با منویات گام دوم انقلاب اسلامی و تحولات به روز جامعه، به همبستگی بیشتر اعضای خانواده صنعت تصویر از یکسو و تقویت ارزش‌ها و بنیادهای راهبردی جامعه از سوی دیگر بینجامد.

دبیر جشنواره سی‌سوم تصریح کرد: به همین دلیل هم اگرچه گزارش تحلیلی این دوره افتخارآمیز از جشنواره را همکارانم اعلام خواهند کرد، اما بنا ندارم همچون دیگر اختتامیه‌ها سخنم را با گزارش آنچه رخ داد ادامه دهم و در عوض ترجیح می‌دهم همچون یک افتتاحیه، گزارشی از آنچه از این پس، تا زمانی که در این مسئولیت هستم، رخ خواهد داد را ارائه دهم با توجه به ظرفیت بالای سامانه‌های بخش ویدئویی درخواستی بی‌تردید از این پس سینمای کودک و سامانه‌های نوین، فصل جدیدی از روابط متقابل را آغاز خواهندکرد، همچنین وی‌اودی‌ها می‌توانند به صورت مستقیم و بی‌واسطه نظر و‌ نگاه مخاطبان را به گوش سینماگران برسانند و از سوی دیگر سینماگران و تولیدکنندگان محتوا خواهند توانست با تامین محتوای لازم، سهم محصولات داخلی از سبد مصرف فرهنگی کودکان و‌ نوجوانان را بالا ببرند.

او ادامه داد: همه ما باید تلاش کنیم فاصله میان نگاه بزرگسالان و کودکان، از آنچه هست کمتر شود، داوری سراسری کودکان در این دوره و افزایش قابل توجه کودک و نوجوان، باعث شگفتی و‌ تصحیح نگاه بسیاری از اهالی صنعت تصویر شده‌ است. باید و‌ ضروری است که پیش از پیش به شما مخاطبانمان گوش فرا دهیم و از شما بیاموزیم، بی‌تردید در قدم‌های بعدی این مسیر را دنبال خواهیم کرد.

تابش با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جامعه و تلاش جهت برپایی جشنواره در این شرایط عنوان کرد: هر قدم نخستی، کمی و کاستی‌های خود را دارد، بسیاری ظرایف و نکات فنی در باب فعالیت در فضای برخط (آنلاین) تا پیش از این تمرین نشده بود و خطاهای آن قابل تشخیص نبود. می‌شد با انفعال و تسلیم در برابر کرونا، جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال را تعطیل کنیم، اما وظیفه ملی و اسلامی خود دانستیم که نه تنها نشان دهیم سینما زنده است، بلکه در کنار قهرمانان سلامت، باید از انفعال خارج شده و دست‌کم تلاش خود را، برای ایفای نقش‌مان در زنده نگاه‌داشتن امید و نشاط در میان مخاطبان انجام می‌دادیم. خداوند را شاکرم که هرآنچه در توانمان بود، انجام دادیم و اکنون با اشتیاق به سال‌های آینده چشم دوخته‌ایم تا با گذر از این بحران ناشی از شیوع ویروس منحوس کرونا، شکل جدیدی از جشنواره‌های ترکیبی آنلاین و فیزیکی را تجربه کنیم و در قدم‌های بعدی از کاستی‌های این دوره درس بگیریم.

او افزود: دو چالش «من نقش اول» و «به نظر من» که با همراهی دوتن از مفاخر بزرگ ایران، جناب آقای هوشنگ مرادی کرمانی و‌ ایرج طهماسب آغاز شده‌است، به دلیل استقبال قابل توجه مخاطبان، ادامه خواهد داشت تا بتوانیم امتداد شعار هر خانه یک سینما را در روزهای آینده نیز شاهد باشیم، جزئیات این رویداد از سوی روابط عمومی جشنواره اطلاع‌رسانی خواهدشد.

دبیر این جشنواره خاطرنشان کرد: در پایان باید از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و جناب آقای دکتر انتظامی ریاست محترم سازمان سینمایی، وزرای محترم بهداشت و درمان، ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاون ایشان جناب آقای دکتر امیر ناظمی و جناب آقای دکتر محمد کیاسالار (دبیر کرونا روایت)، شهرداری محترم اصفهان، شهرداری محترم تهران، سازمان صداوسیما، سازمان بخش ویدئو (نماوا،فیلیمو، تیوا) اعضای شورای برنامه‌ریزی جشنواره، فعالان سینمای کودک و‌ نوجوان و جمیع دوستان و همکارانی که کمک کردند تا قطار جشنواره سی‌وسوم سفر خود را به سلامت طی کند، نیز تشکر می‌کنم.

او در پایان سخنانش گفت: به تمام همکارانم در خانه‌های اصفهان و تهران که چندین ماه شبانه‌روزی برای تحقق این آرزو و خواست تلاش کردند و همه شما داوران عزیز کودک و نوجوان که این روزها کنارمان بودید تشکر کنم و شما را با وعده روزهای رنگین‌تر و پرنشاط‌‌تر از این روزها به خدا بسپارم.


اهدای جایزه فیلم برگزیده داوران سیفژ 

در ادامه این مراسم، «رضا صافی» به نمایندگی از داوران بخش «سیفژ» برنده این بخش را اعلام کرد و جایزه مخصوص بخش «سیفژ» به رالف کوکولا و ماتیاس برون برای فیلم «فریتزی(حکایت انقلابی)» از آلمان اهدا شد. برگزیده این بخش با ارسال یک ویدئو از دست‌اندرکاران جشنواره و هیأت داوران سیفژ تشکر کرد.

پیام تصویری رئیس شورای شهر و شهردار اصفهان از بیمارستان امام‌حسین (ع) در قدردانی از مدافعان سلامت
در ادامه دو پیام تصویری شهردار اصفهان و رئیس شورای شهر اصفهان که برای تجلیل از مدافعان سلامت و تحقق شعار «جشنواره برای همه کودکان»  در بیمارستان تخصصی کودکان امام حسین (ع) ضبط شده بود، به نمایش درآمد.
در پیام «علیرضا نصر اصفهانی» رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان آمده بود: «امروز در شهر ما، اصفهان، اوج خلاقیت، نوآوری و ابتکار عمل را شاهد و ناظر هستیم؛ امروز در همه خانه‌های شهر اصفهان و ایران، جشنواره حضور دارد و در تمام خیابان‌های شهر اصفهان، شاهد تبلیغات گسترده‌ای در این زمینه هستیم. این جشنواره زمینه نشاط و شادابی کودکان و نوجوانان را فراهم کرد. در جشنواره امسال به دلیل شرایط خاصی که در آن قرار گرفته بودیم، با ابتکار و خلاقیت همه هنرمندان و دست‌اندرکاران این جشنواره، مسیر خیلی خوبی را طی کرد و شاهد این بودیم که جشنواره فیلم کودک در سی و سومین سال خود متوقف نشد، بلکه پویاتر از گذشته برگزار شد. با برنامه‌های بسیار خوبی که تدارک دیده شده بود، شاهد هنرنمایی همه هنرمندان در این جشنواره بودیم.

همچنین در پیام «قدرت‌الله نوروزی» شهردار اصفهان عنوان شده بود: «از کادر درمانی بیمارستان امام حسین (ع) تشکر می‌کنم.  بسیار خرسند هستم که در این شرایط شیوع شدید ویروس کرونا، پیام جشنواره که می‌گوید «زندگی جاریست» در تمامی نقاط کشور تحقق یافت‌. پیام  زندگی جاریست حتی در بنت سیستان و بلوچستان ورود پیدا کرد تا کودکان و نوجوانان این منطقه از این فرصت استفاده کنند که این موضوع جای بسیار خوشحالی دارد. از تمامی دست‌اندرکاران این جشنواره بابت این موضوع تشکر می‌کنم که توانستند از بستر فضای مجازی به بهترین شکل استفاده کنند. او همچنین از تلاش کادر درمان و قهرمانان سلامت تقدیر کرد و گفت: تقریباً ۵۰۰ میلیون تومان از هزینه‌های جشنواره، به خرید لوازم و امکانات تحصیل در فضای مجازی برای کودکان مناطق کمتر برخوردار استان اصفهان تخصیص داده شد. خوشحالیم که توانستیم این کودکان را نیز شاد کنیم و بر لب‌های آنان، خنده بنشانیم.»

جوایز بخش بین‌الملل

در این بخش «رائد فریدزاده» مدیر بخش بین‌الملل جشنواره سی و سوم، درباره فرآیند داوری آثار به صورت برخط توضیحاتی ارائه داد و سپس، نوبت به اهدای جوایز این بخش رسید.
پروانه زرین و دیپلم افتخار بخش کوتاه پویانمایی بین‌الملل به فیلم «قدم یازدهم» به کارگردانی «مریم کشکولی‌نیا» تعلق گرفت. پروانه زرین این بخش را بهار کیامقدم دستار کارگردان، طراح شخصیت و فضای انیمیشن «قدم یازدهم» دریافت کرد.

در ادامه ویدئویی از پیام چهره‌های بین‌المللی خطاب به برگزارکنندگان جشنواره پخش شد و در بخش بعدی، پروانه زرین و دیپلم افتخار بخش کوتاه داستانی بین‌الملل به «عبدنور زیان» برای فیلم «روزه تابستانی» از فرانسه تعلق گرفت که او هم درپیامی تصویری از داوران و دست‌اندرکاران جشنواره تشکر کرد.
جایزه بخش بهترین دستاورد فنی با هنری در بخش بین‌الملل به «عباس عسکری» کارگردان فیلم انیمیشن سینمایی «لوپتو» تعلق گرفت. عسکری بعد از دریافت این جایزه عنوان کرد: این جایزه متعلق به همه دوستان من در کرمان است که کمک کردند این انیمیشن ساخته شود. امیدوارم که زودتر از شر این ویروس خلاص شویم و بتوانیم باردیگر در سالن سینما فیلم ببینیم.
در ادامه، «ایرج طهماسب» یکی از داوران بخش بین‌الملل، روح‌الله زمانی بازیگر فیلم «خورشید» را به عنوان برگزیده پروانه زرین و دیپلم افتخار بهترین بازیگر در بخش بین‌الملل معرفی کرد. روح‌الله زمانی پس از دریافت جایزه خود گفت: خدا را شکر می‌کنم که توانستم این جایزه را کسب کنم و برای دریافت آن بسیار خوشحالم.
در بخش دیگری از اهدای جوایز بخش بین‌الملل، پروانه زرین و دیپلم افتخار بخش بهترین فیلمنامه به «آرویند سیواکوماران» و «ویجای ک.باتل» برای فیلم «آن سوی رودخانه» تعلق گرفت. رایزن فرهنگی سفارت هند در ایران برای دریافت این جایزه روی صحنه حاضر شد و در سخنان خود گفت: افتخاری است برای من که این جایزه را در این جشنواره کسب کنم. امیدوارم که پیوند کشور خودم و ایران بیشتر از قبل شود و همکاری‌های ما نیز بیش از پیش باشد.

در ادامه پروانه زرین و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی در بخش بین‌الملل به مجید مجیدی برای فیلم سینمایی «خورشید» تعلق گرفت.

مجید مجیدی در این بخش با اشاره به جایزه خود عنوان کرد: این جایزه را از طرف خودم و تمام گروه فیلمسازی به جامعه سلامت، پرستاران و پزرشکانی که از جانشان برای سلامت مردم کشور گذشته‌اند، تقدیم می‌کنم. آنها جانشان را در کف دستشان گرفته‌اند و به مردم کمک می‌کنند. باید از زحمات این عزیزان در این جشن باشکوه تقدیر کنیم.مطمئن باشید که ما قدر شما را می‌دانیم و برای این که این قدردانی را در عمل نشان بدهیم، همه پروتکل‌های بهداشتی را جدی‌تر رعایت می‌کنیم و امیدوارم به زودی رفتن ویروس کووید۱۹ از دنیا را جشن بگیریم.

سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره۳۳
سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش بعدی مراسم اختتامیه جشنواره سی و سوم بود. دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان خود اظهار داشت: سینمای کودک و نوجوان ایران بخش مهمی از سینمای ایران است. بعد از انقلاب حدود ۲۰۰ فیلم کودک و نوجوان ساخته شده که این نشان می‌دهد چگونه سینمای کودک و نوجوان بخش مهمی از تاریخ سینمای ایران بوده و هست.

او در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: در سال ۹۸، ۹ فیلم کودک و نوجوان اکران شد. بخش مهمی از کسانی که در سینمای ایران به عنوان برجستگان شناخته می‌شوند، افرادی هستند که در سینمای کودک و نوجوان فعال بوده‌اند. امسال سینمای کودک زیر سایه کرونا بود و جشنواره هم با همین فضا در تماس بود. هم موضوعاتی از بیماری کرونا را در بخش فیلم‌های کروناروایت مشاهده کردیم و هم تحت‌تأثیر این فضا اتفاقاتی رقم خورد که می‌تواند نقطه شروع تحولات تازه برای سینمای ایران باشد. افزوده شدن داوران به تعداد مخاطبان کودک و نوجوان جشنواره در خانه‌ها و فرصتی که از طریق فضای جدید برای امکان ارتباط فراملی پدید آمد و امکان ورود بهتر به بازارهای جهانی را فراهم کرد، بخشی از این اتفاقات است. اگر چه تجربه برگزاری جشنواره به صورت آنلاین در یک تجربه تهدیدگونه پدید آمد اما فضایی فرصت‌ساز را برای سینمای ایران رقم زد. من از کسانی که این فرصت را برای سینمای ایران و نگاه به افق‌های تازه پدید آوردند، تشکر می‌کنم.

در بخش بعدی مراسم، ایرج طهماسب داور این بخش برنده جایزه بهترین فیلم بخش بین‌الملل را اعلام کرد و پروانه زرین و دیپلم افتخار بهترین فیلم بخش بین‌الملل به فیلم «خورشید» به تهیه‌کنندگی مجید مجیدی و امیر بنان اهدا شد.

مجید مجیدی؛ کارگردان فیلم «خورشید» بعد از کسب پروانه زرین بهترین فیلم‌ بخش بین‌الملل جشنواره سی‌وسوم با حضور وزیر ارشاد، گفت: از تمام عوامل فیلم؛ نیما جاویدی، هومن‌بهمنش و تمام دوستانی که در شرایط سخت همراه من بودند و این کار را انجام دادند، تشکر می‌کنم.

او در ادامه بیان داشت: موضوع کودکان کار، یک معضل جهانی است و در دنیا ۱۵۲ میلیون کودک کار وجود دارد. رفع این مشکل هم همتی جهانی می‌طلبد. کار کردن برای این کودکان امری اجتناب ناپذیر است زیرا خانواده‌های آسیب پذیری دارند، البته همه ما دوست داریم که شرایط اقتصادی به گونه‌ای باشد که این کودکان مجبور به کار نباشند در شرایط کنونی می‌توانیم از دو جهت به این‌ کودکان کمک کنیم.

مجیدی ادامه داد: از لحاظ کاری می‌توانیم کمک کنیم تا بستر کارآفرینی برای آن‌ها مهیا شود. مسئله بعدی که باید مورد اهمیت قرار بگیرد، آموزش است. ما پویش‌هایی را برای کمک به تحصیل کودکان راه‌اندازی کردیم که به دلیل شرایط کرونا به تعویق افتاد. همچنین صحبت‌هایی با بنیاد «برکت» انجام شده تا مدارسی مخصوص کودکان کار در سراسر کشور ساخته شود که این مسئله نیازمند کمک‌های مردمی است. باید توجه داشت که بحث تحصیل بسیار جدی است.

او ادامه داد: در خصوص موضوع کارآفرینی کودکان کار، گفتگوهایی با محمد شریعتمداری؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده که از این موضوع استقبال کردند و قرار است برنامه‌های در این خصوص اجرایی شود. تعاملاتی هم با وحید قبادی‌دانا؛ رئیس سازمان بهزیستی در همین راستا داشتیم.

مجیدی در پایان تاکید کرد: امیدوارم این پویش تبدیل به حرکتی پویا و سازنده برای آینده کشور شود. بچه‌ها آینده کشور را می‌سازند و امیدوارم روزی برسد که ما دیگر کودک کاری نداشته باشیم تا همه کودکان فرصت بازی و تحصیل داشته باشند.

در ادامه این بخش از مراسم، ویدئویی از «ایرج طهماسب» داور این بخش پخش شد و او اعلام کرد جایزه ویژه هیئت داوران بخش بین‌الملل، شامل پروانه زرین و دیپلم افتخار به فریدون نجفی برای فیلم «بچه گرگ‌های دره سیب» تعلق گرفت.

فریدون نجفی پس از دریافت جایزه عنوان کرد: از همه داوران تشکر می‌کنم که به ما اعتماد کردند، فیلم‌های مستقل با شرایط سخت ساخته می‌شوند… از «مجید برزگر» تهیه‌کننده این فیلم و تمام عوامل تولید فیلم «بچه گرگ‌های دره سیب» تشکر می‌کنم و این جایزه را به عوامل فیلم‌ام تقدیم می‌کنم.

آخرین جایزه بخش بین‌الملل، جایزه بخش هیئت داوران کودک‌ونوجوان بین‌الملل بود. در این بخش بر اساس رأی ۱۴ داور ایرانی و خارجی نوجوان، پروانه زرین و دیپلم افتخار به رالف کوکولا و ماتیاس برون برای فیلم «فریتزی(حکایت انقلابی)» از کشور آلمان اهدا شد. «رائد فریدزاده» مدیر بخش بین‌الملل جشنواره پس از اهدای جایزه پایانی این بخش ابراز امیدواری کرد که تهدید کرونا خیلی زود برطرف شود و سال آینده، بتوانیم با همان شور و حال همیشگی در کنار زاینده‌رود گردهم‌ بیاییم.


جوایز ویژه دبیر جشنواره

«علیرضا تابش» در آغاز اهدای جوایز به آثار بخش ملی جشنواره، درباره چهار جایزه این بخش، توضیح داد: از سال گذشته علاوه بر جوایز داوران به تشخیص دبیر و در راستای توسعه سینمای کودک جوایزی طراحی شد و این جوایز در راستای تشویق سینماگران کودک به فضای عرضه و جذب مخاطب به فیلم‌هایی که بخش فرهنگی و هنری و یا کسب و کار رابا اثرشان حمایت می‌کنند، اختصاص می‌دهد. به این امید که سازندگان آثار سینمای کودک تشویق شوند و شاهد بالندگی بیشتر این سینما باشیم.

در این بخش گزارشی ویدئویی از برگزاری بخش «کروناروایت» بخش جدید جشنواره امسال پخش شد و در آن عنوان شد که از بین ۴۰ اثر رسیده به جشنواره و آثار پذیرفته شده، دیپلم افتخار و جایزه ویژه دبیر در بخش کروناروایت به «محمدمهدی فکریان» برای فیلم «ملاقات آخر» تعلق گرفت. همچنین ویدئوی مراسم رونمایی از کتاب «کرونا به روایت سینما» که روز قبل از اختتامیه با حضور «محمدرضا ظفرقندی» رئیس سازمان نظام‌پزشکی برگزار شده بود، پخش شد.

در ادامه، حسین قناعت به دلیل حضور مداوم و مستمر در سینمای کودک ایران و تلاش برای پیوند میان میراث فرهنگی ایران با سینمای روز جهان، جایزه ویژه دبیر را برای فیلم «سلفی با رستم» دریافت کرد. قناعت پس از دریافت این جایزه گفت: تشکر می‌کنم که در این شرایط سخت جشنواره کودک برگزار شد. امیدوارم هر چه زودتر این ویروس منحوس برود و بتوانیم در کنار کودکان و خانواده‌هایشان بنشینیم و فیلم‌ها را در سالن سینما ببینیم.

سومین جایزه ویژه دبیر جشنواره سی و سوم، به‌دلیل توجه ویژه به فرهنگ مقاومت و برداشت ملموس، مردمی و قابل فهم برای نسل امروز ایران اسلامی به رقیه توکلی برای فیلم «مهران» تعلق گرفت. توکلی پس از دریافت جایزه از همسر و خانواده خود تشکر کرد.
چهارمین جایزه ویژه دبیرجشنواره سی و سوم،  به‌علت نگاه ویژه به کسب و کار و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های هنر پویانمایی و رونق صنعت تصویر کودک و نوجوان، به «محمدحسین صادقی» تهیه‌کننده فیلم انیمیشن سینمایی «لوپتو» تقدیم شد که این جایزه به جانشین تهیه‌کننده این فیلم به نمایندگی از عوامل تحویل داده شد.

ارائه گزارشی درباره چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور، بخش بعدی مراسم اختتامیه بود. در ادامه، «علیرضا تابش» درباره این بخش توضیح داد: این بخش به صورت مجازی برگزار شد و سرشار از شور و نشاط بود. از «حبیب ایل‌بیگی» مدیر این رویداد و شورای علمی و محتوایی آن تشکر می‌کنم. امیدوارم وزارت آموزش و پرورش این بخش را به رسمیت بشناسد و در آینده شاهد اتفاقات بهتری در این بخش باشیم.

او همچنین به کمک انجمن سینمای جوانان ایران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای شناسایی استعداها در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: این رویداد، امسال گستره وسیع کشور را شامل شد و در سراسر کشور بچه‌ها با هم رقابت کردند. او نوید داد ایده‌های برگزیده امسال و سال گذشته المپیاد فیلمسازی نوجوانان مورد حمایت قرار بگیرند.

 جوایز بخش سینمای ایران

بخش وب‌سری

با اعلام «مهدی خرمیان» از اعضای هیات داوران مسابقه سینمای ایران، دیپلم افتخار بهترین وب‌سری به «علی درخشی» کارگردان مجموعه «کووید۱۹» تعلق گرفت. این جایزه را «محمد ابوالحسنی» تهیه‌کننده فعال حوزه وب‌سری و وب‌سری «کووید۱۹» دریافت کرد و در سخنانش، درباره  سیر رو به جلوی اهمیت دادن به «وب‌سری» در کشور سخن گفت و اظهار داشت: این روند برای آینده امیدوارکننده است و بر مخاطب کودک و نوجوان اثرگذار خواهد بود.

بخش فیلم زنده و انیمیشن کوتاه 
در ادامه این مراسم، پروانه زرین و دیپلم افتخار جایزه بخش پویانمایی کوتاه بخش ملی به «مریم کشکولی‌نیا» برای فیلم انیمیشن «قدم یازدهم» اهدا شد و پروانه زرین و دیپلم افتخار بخش کوتاه داستانی به «رضا نجاتی» برای فیلم «شوفر» تعلق گرفت.

در ادامه با اعلام «حبیب اسماعیلی» از اعضای هیأت داوران، پروانه زرین و دیپلم افتخار بخش بلند داستانی به «محمد صالحی‌نژاد» برای فیلم «پیله و پروانه» تعلق گرفت. او پس از دریافت این جایزه گفت: من اصلا قرار نبود «پیله و پروانه» را بسازم اما بعد از تجربه ساخت این فیلم، تصمیم دارم بعد از این، فقط فیلم کودک و نوجوام بسازم!

جایزه ویژه یونیسف

لوح ویژه هیٲت داوران «یونیسف» به «پوریا حیدری‌اوره» برای فیلم «بعد ازاتفاق» اهدا شد که این کارگردان به همراه شهاب حسینی تهیه‌کننده فیلم روی صحنه حاضر شدند.  پوریا حیدری‌اوره پس از دریافت این جایزه گفت: از تمامی عوامل فیلم و داوران یونیسف تشکر می‌کنم، گرفتن این جایزه بدون کمک‌های شهاب حسینی غیرقابل ممکن بود. این جایزه را به روح خانم «صدیقه کیانفر» تقدیم می‌کنم.  شهاب حسینی تهیه‌کننده فیلم «بعد از اتفاق» هم گفت: خوشحالم که در جمع شما هستم. پوریا به من لطف دارد اما تمام کارهای فیلم را خودش انجام داده و جایزه‌ای که امروز دریافت کرد، به خاطر نیت صادقانه خودش و بازیگر دوست‌داشتنی‌مان (روح‌الله) بود. کودکان آینده‌ساز هستند و امیدوارم هر چه می‌گذرد بیشتر به فکرشان باشیم و بیشتر برای آنها کار کنیم.

پیام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اختتامیه جشنواره۳۳
در ادامه پیام ویدیویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اختتامیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پخش شد.

سعید نمکی در این پیام بیان کرد: برگزاری جشنواره کودک نوجوان را تبریک می‌گویم و از همه برگزارکنندگان تشکر می کنم. چه هنرمندان و سینماگران چه دست‌اندرکاران… کرونا صرفا یک پدیده بهداشتی نبود، یکی از بخش‌های مهم این جشنواره بود. این ویروس به عنوان مولفه‌ای مهم بر اقتصاد فرهنگ و کلیه موارد اجتماعی کشور تاثیر گذاشت. یکی از گروه‌هایی که به شدت تحت‌تأثیر این پدیده منحوس قرار گرفتند، کودکان و نوجوانان بودند. فاصله‌گذاری اجتماعی برای کودکان و نوجوانان برابربا انزوا است. دور شدن از مدرسه یعنی دورشدن از هم‌بازی‌ها و دورشدن از فضای اجتماع. جشنواره فیلم کودک، در این شرایط توانست یک بار دیگر نشاط را به کودکان و درون خانواده‌ها بازگرداند و انزوای ناشی از کرونا را به حداقل برساند.

وزیر بهداشت ادامه داد: یکی دیگر از کارهای مهمی که برگزارکنندگان جشنواره علاوه بر رعایت پروتکل‌ها و استفاده از فضای مجازی به عنوان بستر برگزاری جشنواره انجام دادند، برگزاری جشنواره با شعار«هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور» بود. برای جامعه‌محور کردن سینما، این یکی از کارهای خلاقه‌ای بود که به بهترین شکل انجام شد. این دستاورد بزرگ ملی را بار دیگر تبریک می‌گویم و از برپاکنندگان جشنواره تشکر می‌کنم.

او همچنین ابراز تاسف کرد که نتوانست در این مراسم حضور داشته باشد و برای همه کودکان و نوجوانان آرزوی تندرستی کرد.

جوایز بهترین دستاورد فنی، بازیگری و فیلمنامه
در ادامه «حبیب اسماعیلی» از اعضای هیأت داوران برنده جایزه بهترین دستاورد فنی یا هنری در بخش ملی را اعلام کرد و گفـ: پروانه زرین و دیپلم افتخار بخش بهترین دست‌آورد فنی یا هنری به «کیوان مقدم» برای فیلم «خورشید» اهدا شد.

همچنین «پریوش نظریه» دیگر عضو هیأت داوران بخش ملی، «محمدرضا عالی‌ور» بازیگر فیلم «بچه گرگ‌های دره سیب» ساخته فریدون نجفی را به عنوان برنده بخش بهترین بازیگر بخش مسابقه سینمای ایران اعلام کرد. عالی‌ورکه با لباس محلی چهارمحال و بختیاری روی صحنه حاضر شده بود، پس از دریافت جایزه، از از سازندگان «بچه گرگ‌های دره سیب» که او را برای این فیلم انتخاب کردند، تشکر کرد و قطعه‌ای بختیاری را برای حاضران خواند.

در ادامه مراسم علیرضا تابش به تنوع آثار حاضر در این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: هم کارگردانان پیشکسوت سینمای کودک و نوجوان و هم جوان‌ترها آثارشان دیده شد. همچنین از فرهنگ‌های مختلف نماینده داشتیم و توجه به فرهنگ بومی و مناطق مختلف کشور از نکات حائز اهمیت آثار امسال بود. امسال به صورت برخط کلاس آنلاین داشتیم و اتفاقات خوبی رقم خورد.

او افزود: در سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی طراح حمایت از فیلمنامه‌نویسان در دوران کرونا برگزار کردیم که مورد استقبال کانون فیلمنامه‌نویسان قرار گرفت و امیدوارم نتایج آن را در سال آینده سینما ببینیم.

درادامه این مراسم، «فرهاد توحیدی» دیگر عضو هیأت داوران بخش مسابقه سینمای ایران، «فریدون نجفی» نویسنده فیلمنامه «بچه گرگ‌های دره سیب» را برگزیده بخش بهترین فیلمنامه جشنواره سی و سوم معرفی کرد. او پس از دریافت این جایزه اظهار داشت: ما تا به امروز با فیلم‌هایم ۱۱ پروانه زرین از جشنواره کودک گرفته‌ام. این پروانه را هم به گروه سازنده این فیلم اهدا می‌کنم که در این شرایط سخت برای ساخت این فیلم، همراه من بودند.

 جایزه زاون قوکاسیان

جایزه زاون قوکاسیان در سی و سومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان توسط هیات داوران این جایزه به مجید مجیدی برای فیلم خورشید اهدا شد. مجیدی در این بخش پس از دریافت جایزه زاون گفت: از مرحوم قوکاسیان که تاثیر جدی در حوزه نقد سینما داشت یاد می‌کنم و خوشحالم که این جایزه را به نام زاون می‌گیرم.

جایزه شهید بهنام محمدی

در ادامه کلیپ یاد بود سردار شهید سلیمانی پخش شد و پس از آن جایزه بخش نوجوان شهید «بهنام محمدی» توسط «حمیدرضا مدقق» از اعضای هیأت داوران این دوره جشنواره در بخش مسابقه سینمای ایران اعلام شد.تابش درباره جایزه شهید نوجوان بهنام محمدی گفت: او به‌عنوان یکی از نوجوانان دفاع مقدس به شهادت رسید و این جایزه هر سال از سوی جشنواره به فیلمی اهدا می‌شود که فرهنگ مقاومت را برای کودکان و نوجوانان ترویج می‌کند. با افتخار یاد و خاطره سردار سلیمانی را گرامی می‌داریم و به استقبال این بخش می‌رویم.

در این بخش، پروانه زرین و دیپلم افتخار بخش جایزه «شهید بهنام محمدی» به رقیه توکلی برای فیلم «مهران» تقدیم شد.

رقیه توکلی با ابراز خوشحالی از گرفتن این جایزه گفت: زمانی‌که فیلمنامه این فیلم را ارائه دادیم، گفتند این فیلم دفاع مقدس نیست و امروز خوشحالم که ساخته شد و در این بخش جایزه گرفت.

دبیر جشنواره در این بخش از مراسم اختتامیه جشنواره سی و سوم، به این موضوع اشاره کرد که سینمای کودک و کارگردان‌های سینمای کودک و نوجوان در چند دهه گذشته اعتبار و آبروی بین‌المللی برای سینمای ایران کسب کرده‌اند و باید قدردان این اعتبار بود.

بهترین کارگردانی بخش مسابقه سینمای ایران
در بخش بعدی مراسم پایانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با اعلام «ابراهیم فروزش» عضو هیأت داوران بخش مسابقه سینمای ایران، پروانه زرین و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به «مجید مجیدی» برای فیلم «خورشید» تعلق گرفت.

کارگردان فیلم «خورشید» در اختتامیه سی‌وسومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان پس از دریافت پروانه زرین بهترین کارگردانی که به دلیل توجه به امنیت کودکان، بدون در نظر گرفتن ملیت، رنگ و نژاد به او اهدا شده بود، گفت: از هیات داوران و برگزارکنندگان جشنواره به ویژه آقای تابش تشکر می‌کنم. در این سال‌ها مشخص شد که ظرفیت سینمای ایران بسیار زیاد و بزرگ‌تر از چیزی است که دیگران تصور می‌کنند. نسل جدید و فیلمسازان جوانی که نمونه‌های آن را در جشنواره امسال دیدیم، آثار درخشانی تولید کردند و درواقع این‌ها پشتوانه سینمای ایران هستند. کشور ما باید از این ظرفیت‌ها استفاده کند. سینماگران ما می‌توانند به حل معضلات اجتماعی کمک کنند، کمااینکه در این سال‌ها هم بدون هیچ چشم داشتی این کار را انجام داده‌اند. این مسئله به خصوص در حوزه سینما کودک اهمیت دارد و سینماگران می‌توانند، نقش اجتماعی خود را در این حوزه ایفا کنند.

او همچنین گفت: سال‌‌هاست که به همراه برخی از دوستانم درگیر پرونده‌های اجتماعی هستم. طی‌ سال‌های اخیر از سوی رخشان بنی‌اعتماد و پرویز پرستویی در یک کمپین تلاش شد و همچنان این تلاش در پرونده «آرمان عبدالعالی» صورت می‌گیرد… من می‌دانم که اولیای دم بسیار ناراحت و داغدار هستند و قصاص حق مسلم آن‌ها است، اما از خانواده شکوری خواهش می‌کنم که این جوان را به خانواده‌اش و جوانان کشور ببخشند. همانطور که بزرگان دین ما گفته‌اند، لذتی که در «گذشت» هست، در «انتقام» نیست. از اصحاب رسانه می‌خواهم بدون حاشیه این درخواست من را منعکس کنند. با احترام دست این خانواده را می‌بوسم و از آنها خواهش می‌کنم که از این جوان بگذرند.

در این قسمت از اختتامیه،  کلیپ نکوداشت «کامبوزیا پرتوی» برای حاضران پخش شد. ودر ادامه، دبیر جشنواره به مراسم نکوداشتی که شب قبل از مراسم اختتامیه در بنیاد سینمایی فارابی برای ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی برگزار شد اشاره کرد و گفت: آقای فروزش افتخار دادند و امسال در هیئت داوران حضور داشتند. همچنین بزرگداشت استاد کامبوزیا پرتوی را برگزار کردیم که رونمایی از بسته آثار این دو استاد از دیگر بخش‌های آن برنامه بود.

سخنان رئیس سازمان سینمایی
«حسین انتظامی» رییس سازمان سینمایی در ادامه مراسم پایانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان روی صحنه دعوت شد و با اشاره به برگزاری این دوره جشنواره در شرایط سخت، گفت: از تمام سینماگران به خاطر اینکه چراغ این حوزه را روشن نگه داشته‌اند، تشکر می‌کنم. درجه توسعه هر کشور میزان تولیدات فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان است و این نشان می‌دهد چه قدر آن کشور به ساخت فرهنگی توجه دارد.

او در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: از دبیرخانه جشنواره، علیرضا تابش و همکارانش کمال تشکر را دارم که با پایمردی جشنواره را برگزار کردند و با دقت‌نظر فیلم‌ها را برگزیدند؛ به خصوص که خوشبختانه هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی شاهد پیشرفت آثار بودیم و فیلم‌های برگزیده از لحاظ کیفیت قابل توجه بودند.

بهترین فیلم بلند سینمایی بخش سینمای ایران
در ادامه با اعلام «فریدون عموزاده خلیلی» از اعضای هیأت داوران، پروانه زرین و دیپلم افتخار بخش بهترین فیلم بخش سینمای ایران به «مجید برزگر» تهیه‌کننده فیلم «بچه گرگ‌های دره سیب» اهدا شد. برزگر با همراهی بازیگران کودک و نوجوان فیلم خود روی صحنه حاضر شد و در حضور رئیس سازمان سینمایی این جایزه را دریافت کرد.او با تشکر از دبیر جشنواره برای جسارت برگزاری این رویداد گفت: امیدوارم جشنواره سی و چهارم در شرایط بهتری برگزار شود. من این جایزه مهم را به همه بچه‌های کشور اهدا می‌کنم و امیدوارم آنها آینده درخشانی داشته باشند.
جایزه ویژه هیأت داوران
با اعلام «پریوش نظریه» عضو هیأت داوران، «مهین جواهریان» برای فیلم انیمیشن «بعله!» جایزه ویژه هیئت داوران را به دست آورد. او پس از دریافت این جایزه گفت: در همه این سال‌ها، برای من این اهمیت داشته که در این بارش اطلاعات در فضای مجازی، بتوانم نقطه کوچکی از ذهن بچه‌ها را به ادبیات، گرافیک و موسیقی ایرانی متوجه کنم. فکر می‌کنم اگر کودکی شاد باشد، بسیار سلامت است و اگر سلامت باشد، آینده کشوررا خواهد ساخت.
فیلم برگزیده داوران کودک و نوجوان از سراسر کشور
با رأی داوران کودک و نوجوان از سراسر کشور، بر اساس فیلم‌های به نمایش درآمده در پلتفرم‌های فیلیمو، نماوا و تیوا، «نادره ترکمانی» کارگردان فیلم بلند داستانی «بازیگوش‌ها» برنده جایزه ویژه هیئت داوران کودک و نوجوان شد. او با ابراز خوشحالی و قدردانی از برگزاری این جشنواره گفت: در شرایط کرونایی شاید برخی فکر می‌کردند بهتر است جشنواره برگزار نشود اما از آقای تابش، برای اینکه جریانی را ایجاد کرد که امسال هم چراغ جشنواره کودک روشن، پرنور و درخشان بماند ممنونم و امیدوارم سالیان سال چراغ این جشنواره روشن باشد.

او از بچه‌هایی که به این فیلم رای دادند تشکر کرد وگفت: امیدواریم این فیلم در نمایش‌های آنلاینی که خواهد داشت باعث نشاط بچه‌ها شود. همچنین سپاس ویژه دارم از تمام کادر درمانی که این روزها بیشترین تلاش را دارند. امیدوارم ما سینماگران کودک هم در حوزه خود مثل این عزیزان کار کنیم و نشاط و شادی رابرای بچه‌ها فراهم بیاوریم.

دبیر جشنواره سی و سوم، در پایان این مراسم که در زمان حدود سه ساعت برگزار شد، از کودکان و نوجوانان سراسر کشور که برنامه‌های امسال را دنبال کردند و همکارانی که ریسک برگزاری این جشنواره را تحمل کردند تشکر کرد. او همچنین گفت: از اینکه برای رونق سینمای کودک کار می‌کنیم، به خود می‌بالیم.

در پایان مراسم، کلیپ نکوداشت «ابراهیم فروزش» کارگردان پیشکسوت سینمای کودک به نمایش درآمد. همچنین به عنوان حسن ختام برنامه کلیپ از تهران تا اصفهان پخش شد.