گزارش کارگاه « تعامل سینما و بازی‌های ویدیویی» در بخش ملی| امین شهیدی: مسئله مهم تفاوت تعداد مخاطب سینما و ویدیوگیم است

امین شهیدی گفت: مسئله مهم تفاوت تعداد مخاطب، فروش و میزان توجه بین سینما و ویدیوگیم است؛ این که هرکدام از این رسانه‌ها چه توانایی و قابلیت‌‌هایی برای ایجاد سرگرمی دارند، نکته مهمی است.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «امین شهیدی» در کارگاه ملی «تعامل سینما و بازی‌های ویدیویی» که عصر جمعه دوم آبان به صورت برخط برگذار شد، به ارائه دیدگاه‌ها و تجارب خود پرداخت و اظهار داشت: مسئله مهم تفاوت تعداد مخاطب، فروش و میزان توجه بین سینما و ویدیوگیم است؛ این که هرکدام از این رسانه‌ها چه توانایی و قابلیت‌‌هایی برای ایجاد سرگرمی دارند، نکته مهمی است.

او افزود: گاهی رسانه‌ها و مدیاهای مختلف باهم ارتباط برقرار می‌کنند و در مورد این موضوع که آیا صنعت دیگری، می‌تواند پتانسل و قدرت جایگزین شدن با صنعت آن‌ها را داشته باشد، گفت‌وگو می‌کنند. مقایسه این دو رسانه و پیدا کردن راه ارتباطی آن‌ها مفصل است و سال‌ها می‌توان درباره آن تحقیق و جستجو انجام داد اما امروز به صورت محدود به بررسی این دو رسانه می‌پردازیم.

شهیدی در ادامه این کارگاه عنوان کرد: اگر بخواهم پیش‌زمینه این موضوع را به طور خلاصه بیان کنم باید بگویم که مهم‌ترین عنصر در تعریف اصلی سینما «نما» و دوربین است. هر «نما» کوچک‌ترین بخش فیلم و نشان‌دهنده یک نقطه دید است. در نگاهی تکمیلی‌تر می‌توان گفت که با هر «نما» می‌توان نقطه دید جدیدی را خلق کرد.

او ادامه داد: در بخش‌های مختلف گیم‌پلی زاویه دید جایگاه مهم و بالایی دارد. در واقع بخش‌های مختلف گیم پلی، از زاویه دید مناسبی بهره‌مند هستند. همچنین در بسیاری از بازی‌ها امکان تغییر زاویه دید از یک نوع به نوع دیگر وجود دارد.

شهیدی تصریح کرد: چند نوع زاویه دید داریم که شامل زوایای دید بالا به پایین، انتزاعی، مرتفع، سوم شخص و اول شخص می‌شود. این موارد کاربرد بیشتری در بحث زاویه دید دارند. کارگردان با تعیین مکان دوربین، تدوین و ترکیب‌بندی روایت داستان را در هر پلان شکل می‌دهد.

شهیدی در ادامه بحث عنوان کرد: انتخاب نقطه دید مناسب می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در نحوه تجربه شخصی بازیکنان، در یافتن خود درون سناریوی بازی داشته باشد. در حقیقت نقطه دید به عنوان دروازه بصری در محیط مجازی عمل می‌کند؛ بازیکن با توجه به نقطه دیدی که بازی در اختیارش قرار می‌دهد، کاوش می‌کند و شاهد اتفاقات است تا جایگاه خود را در دنیای مجازی بازی پیدا کند. بازی‌های ویدیویی گونه‌های مختلفی دارند.

او ادامه داد: از جمله عوامل ساختاری متمایزکننده بازی‌ها از یکدیگر، نوع دوربین بکار رفته در بازی و در واقع همان نقطه دید بازیکن است.

این کارشناس در بخش دیگری از کارگاه «تعامل سینما و بازی‌های ویدیویی» درباره نوع نقطه دید و زاویه‌بندی که امر مهی در سینما و ویدیوگیم محسوب می‌شود، توضیح داد و درپایان این نشست جلسه پرسش و پاسخ به شیوه برخط برگزار شد.