گفت‌وگوی «اعتمادآنلاین» با رقیه توکلی، کارگردان فیلم «مهران»، درباره فیلم‌های کودک و نوجوان: اکران آنلاین فیلم‌هایی که ستاره ندارند، گزینه مناسبی است / جشنواره‌ کودکان و نوجوانان باعث می‌شود فیلم‌ها سر زبان‌ بیفتند

رقیه توکلی که با فیلم «مهران» در سی‌وسومین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان حضور داشت، اکران آنلاین فیلم‌های کودک را فرصت مناسبی برای آن دسته از آثاری دانست که به گفته خودش ستاره‌ای ندارند و ممکن است سینمادار و پخش‌کننده نیز تمایلی برای اکران آنها روی پرده سینما نداشته باشند.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نقل از اعتمادآنلاین، یکی از کارگردان‌های شرکت‌کننده در سی‌وسومین جشنواره کودکان و نوجوانان معتقد است، اگر قرار باشد اکران فیلم‌های این حوزه به صورت آنلاین انجام شود، شرایط مناسبی برای فیلم‌هایی مانند فیلم او که ستاره ندارند، ایجاد می‌شود و به همین دلیل از این موضوع استقبال می‌کند.

رقیه توکلی یکی از کارگردان‌های حاضر در سی‌وسومین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان بود که پیش از این فیلم «تو مادر باش» او در سینماهای هنروتجربه نمایش داده شد.

او این بار با فیلم «مهران» به جشنواره کودک آمد و توانست جایزه ویژه دبیر این جشنواره را برای توجه به فرهنگ مقاومت و برداشت ملموس مردمی و قابل فهم برای نسل امروز ایران اسلامی در اختتامیه جشنواره دریافت کند.

داستان فیلم «مهران» در تابستان سال ۶۵ می‌گذرد. شهر مهران اشغال شده و یک خانواده جنگ‌زده‌ وارد شهر یزد می‌شوند. پسربچه ۱۲ ساله یزدی با نام مهران، میزبان این خانواده است.

این اولین‌بار نیست که موضوع داستان‌های توکلی در شهر یزد می‌گذرد. یزد را می‌توان ویژگی مشترک فیلم‌های او دانست و البته این را هم باید اضافه کرد که خودش نیز ساکن همین شهر است و آن‌طور که می‌گوید به دلیل اینکه اخیراً مادر شده و با توجه به شرایط گسترش ویروس کرونا، نتوانسته به اصفهان برود و به صورت ویدئویی در نشست خبری فیلمش حاضر شد.

رقیه توکلی درباره شرکت در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان به اعتمادآنلاین گفت: «بازخوردی را که از نمایش فیلم گرفتم، خیلی دوست داشتم. آقای مقدسیان (محمدرضا مقدسیان) هم که اجراکننده نشست بودند، خیلی فیلم را دوست داشتند. برخی از منتقدان داخل سالن نیز نظرات خود را داشتند که برایم بسیار رضایت‌بخش بود».

توکلی در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد فیلم‌های کودک به صورت آنلاین ارائه شوند، مورد استقبال قرار خواهند گرفت یا نه، عنوان کرد: «به صورت کلی نمی‌دانم نظر دیگران چیست، اما من می‌توانم درباره فیلم خودم صحبت کنم. فیلم «مهران» ستاره‌ای ندارد یا نمی‌توانیم بگوییم ستاره‎های پرفروش سینمای ایران در فیلم من بازی می‌کنند هر چند که تمام بازیگرانش برای من ستاره هستند. وقتی چنین فیلم‌هایی در سینماها اکران می‌شوند، فروش آنچنانی ندارند و حتی سینمادارها و پخش‌کننده‌ها نیز برای این فیلم‌ها ارزش قائل نیستند».

به گفته او با توجه به این شرایط اکران آنلاین برای چنین فیلم‌هایی گزینه مناسبی است، چرا که امکان دیده شدن بیشتر این فیلم‌ها را فراهم می‌کند. توکلی با توجه به این موضوع از اینکه فیلم‌هایش بتوانند اکران آنلاین داشته باشند، استقبال می‌کند.

توکلی همچنین درباره جریان‌ساز بودن جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان به خصوص در سال‌های اخیر گفت: «به شدت جریان‌ساز است. اصولاً جشنواره‌ گزینه‌ای است که باعث می‌شود فیلم‌ها سر زبان‌ بیفتند. برگزاری مراسم اختتامیه، اهدای جوایز و داوری‌هایی که صورت می‌گیرد، مخصوصاً اگر فیلمی جایزه‌ای بگیرد، فرصتی برای مطرح شدن بیشتر را ایجاد می‌کند. منتقدان و روزنامه‌نگارانی هم که در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند، فیلم را می‌بینند و همه اینها موجب می‌شود صدای فیلم‌ها بیشتر شنیده شود».

او افزود: «جشنواره فیلم کودک و نوجوان یک جشنواره مستقل است که فیلم‌ها در آن دیده می‌شود. حالا آن را با جشنواره‌های دیگر مقایسه کنید. در سال‌های اخیر چند جشنواره مانند جشنواره فیلم فجر داشته‌ایم که فیلم‌هایی از این دست در آنها حضور داشته باشند؟ با این حساب جشنواره کودک بستری است برای اینکه این فیلم‌ها حضور داشته باشند. از طرف دیگر فیلمسازانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، تشویق می‌شوند. اتفاقاتی از این دست موجب دلگرمی و تشویق عوامل فیلم‌ها می‌شود.»

او ادامه داد: «ضمن اینکه عوامل فیلم‌ها به خصوص بازیگران کودک به جشنواره می‌روند، در نشست‌های خبری شرکت می‌کنند و همه اینها مانند یک جایزه برای آنهاست چرا که کلی تجربه کسب می‌کنند. این شرایط دست به دست می‌دهد تا ضرورت برگزاری چنین جشنواره‌ای را حس کنیم. برگزاری جشنواره کودک به زنده بودن سینمای کودک کمک می‌کند».

کارگردان «جذر بیست سالگی» سپس به اصفهان به عنوان شهری که مکان ثابت برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان است، اشاره کرد و گفت: «امسال را باید نادیده بگیریم که به دلیل کرونا، اکران‌ها به شکل آنلاین انجام شد و شکل برگزاری جشنواره هم به صورت محدود بود، اما هر سال جشنواره در اصفهان برگزار می‌شد. اصفهان شهری است که به شدت گزینه خوب و مناسبی برای برگزاری جشنواره است، چون هم شهر زیبایی است، هم اینکه شهرداری‌اش حمایت زیادی از جشنواره می‌کند. هر سال شاهد برگزاری یک جشنواره باشکوه هستیم. انگار جشنواره در این شهر جا افتاده است».

سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به شکل مجازی با نمایش ۱۰۷ فیلم‌ منتخب در سه پلتفرم «فیلیمو»، «نماوا» و «تیوا» از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ برگزار شد.