نادره ترکمانی مطرح کرد: برگزاری جشنواره کودک خون تازه‌ای به جریان سینما می‌دمد/ ظرفیت و نیاز بازار سینمای کودک در ایران

نادره ترکمانی معتقد است؛ با وجود شیوع ویروس «کرونا» چراغ جشنواره کودک باید روشن بماند. چراکه این رویدادها سینما را زنده نگاه می‌دارند و در چنین شرایط سختی جشنواره کودک باعث روحیه بخشی به کودکان و نوجوانان می‌شود.

نادره ترکمانی کارگردان، نویسنده و تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرگزاری فارس درباره شرایط سینمای کودک و نوجوان در سال‌های گذشته و همچنین استقبال کودکان ایرانی از فیلم‌های تولید شده با کیفیت در داخل کشور گفت: در این سال‌ها سیاست‌های خوبی توسط مدیران سینمایی برای حوزه کودک و نوجوان در نظر گرفته شده بود که زمینه‌ای برای رونق این گونه سینمایی را پدید آورد. همین موضوع که به هر حال سینماها ملزم به اکران فیلم‌های کودک به عنوان سرگروه شدند، بسیاری از دغدغه‌های اکران و گیشه را برای سینماگران حل کرد.

وی ادامه داد: به نظر من بحث سیاستگذاری در سینما و اجرای درست و صحیح آن دو موضوع جدا از هم هستند. در دوره اخیر ما شاهد این بودیم که دغدغه سینمای کودک در بین مدیران وجود دارد و نسبت به آن اهتمام دارند؛ اما باید به این نکته نیز توجه داشت که سیاست‌گذاری‌ها تا چه میزان در اجرا و عمل هم به شکل درستی هدایت و عملی می‌شوند. من فکر می‌کنم تمام تمرکز مدیران باید معطوف به بخش اجرای سیاست‌ها باشد زیرا اگر در این بخش درست عمل کنیم قطعا نتیجه مطلوب مورد نظر به دست خواهد آمد.

این کارگردان با اشاره به اینکه ظرفیت و نیاز کودکان و نوجوانان به فیلم‌های تولید شده ایرانی بسیار زیاد است، افزود: در حال حاضر شاهد هستیم که فیلم‌ها و انمیشن‌های خارجی زیادی بلافاصله پس از انتشار دوبله می‌شوند و در اختیار کودکان و خانواده‌ها قرار می‌گیرند. اما من فکر می‌کنم خانواده‌های ایرانی و حتی خود بچه‌ها نیز بیشتر مایل هستند تا فیلم‌ها و آثار تولید شده با فرهنگ و اقلیم کشور خودمان را ببیند چراکه اثر بومی‌سازی شده می‌تواند با روح پاک بچه‌ها بهتر و بیشتر ارتباط بگیرد. الان ببینید که در دنیا چقدر به این حوزه بها می‌دهند و بسیاری از آسیب‌های رواج یافته در جامعه را به این وسیله پیشگیری و یا حتی درمان می‌کنند. ضمن اینکه سینمای کودک می‌تواند در ایجاد شادی و روحیه در بین کودکان نیز موثر باشد.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که متاسفانه جا دارد تا به آن پرداخته شود این است که نهادها و سازمان‌های مختلف به درستی به وظیفه خودشان در حوزه سینمای کودک عمل نمی‌کنند. واقعا سهم سینمای کودک در سازمان صداوسیما چقدر است؟ چرا سینمای کودک و نوجوان ما نباید در میان تولیدات صداوسیما جایی داشته باشد؟ تلویزیون می تواند بسیاری از آثار سینمایی دغدغه‌مند و باکیفیت را خریداری کند تا هم به کمک این حوزه بشتابد و هم از آن برای جذب مخاطب بهره ببرد.

کارگردان فیلم «خاله سوسکه» با بیان اینکه همواره جشنواره‌ها موجب ایجاد امید و روحیه در بین صاحبان آثار و مخاطبان بوده‌اند، تاکید کرد: اینکه سال گذشته تصمیم گرفته شد تا به هر زحمتی چراغ جشنواره کودک را روشن نگه دارند بسیار تصمیم قابل احترام و شجاعانه‌ای بود. جشنواره‌های سینمایی اولین پیامی که با خود دارند این است که سینما زنده است. همین موضوع نشان می‌دهد که برگزاری جشنواره‌ها در هر قالبی چه آنلاین و چه حضوری چقدر مهم و حیاتی است.در همه جای دنیا هم این جشنواره‌ها هستند که موجب ایجاد یک خون تازه در سینما می‌شوند و روحیه مضاعفی به جامعه سینمایی می‌دمند.

وی همچنین عنوان کرد: در دوره‌های اخیر جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان شاهد بودیم که مسئولان نگاه دلسوزانه و مدبرانه‌ای به حوزه سینمای کودک داشتند و این نشان از یک اراده مصمم داشت که باعث شد در این شرایط سخت کرونا باز هم  جشنواره سرپا بماند و به کارش ادامه دهد.

ترکمانی در پایان بیان کرد: امیدوارم حالا که در آستانه تغییراتی مدیریتی با جابه‌جایی دولت‌ها هستیم همین سیاست در آینده نیز دنبال شود زیرا ظرفیت سینمای کودک بیش از آن چیزی است که ما امروز شاهد آن هستیم.