علی قوی‌تن: آموزش‌وپرورش در شبکه‌های مجازی اختصاصی،‌ فیلم کودک را حمایت کند / نباید بگذاریم فیلم‌ساز از سینمای کودک و نوجوان دل‌زده ‌شود

«علی قوی‌تن» کارگردان سینمای کودک و نوجوان گفت: آموزش‌وپرورش می‌تواند راهکارهایی ارائه دهد که در شبکه‌های آنلاین آموزشی، شبکه‌ای برای دیدن فیلم ایجاد کند. این اقدام با توجه به حجم و تعداد زیاد دانش‌آموز به نفع ارتباط مخاطبان با سینمای کودک خواهد شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نقل از پانا، علی قوی‌تن با اجرای تعدادی نمایشنامه و ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند پا به عرصه فیلم‌سازی گذاشت و در سال ۱۳۷۰ با ساخت فیلم سینمایی «عشق من شهر من» وارد سینمای حرفه‌ای شد. قوی‌تن پس از ساخت ۷ فیلم سینمایی تجاری در ژانرهای مختلف، از سال ۱۳۸۸ سبک نوینی را در پیش گرفت و به سینمای فرهنگی با محوریت کودک و نوجوان روی آورد و توانست با فیلم‌های «پرواز بادبادک‌ها» و «آفتاب مهتاب زمین» دو سال متوالی در بخش بین‌الملل و سودای سیمرغ سی‌امین و سی و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته و سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه بخش بین‌الملل و سیمرغ بلورین بهترین فیلم فجر را از آن خود کند.

کارگردان فیلم «پرواز بادبادک‌ها» در گفت‌وگو با پانا با اشاره به مشکلات عمده‌ای که سینمای کودک در سال‌های اخیر با آن روبرو بوده عنوان کرد: « سینمای کودک همیشه تولید داشته اما در این روزها که شرایط کرونا را تجربه می‌کنیم با سختی‌های بیش‌ازپیش روبرو است. یکی از مهم‌ترین وعمده ترین مشکل سینمای کودک این است که پشتیبانی و حمایت برای پخش آثار این ژانر وجود ندارد. مسئولین و متولیان فرهنگی با هماهنگی وزارت آموزش‌وپرورش می‌توانند بازار سینمای کودک را داغ نگه‌دارند.»

قوی تن درباره میزان به‌روز بودن موضوعات سینمای کودک اظهار کرد: «خوشبختانه هنوز سینمای کودک و نوجوان تکراری نشده است. ممکن است در یک سال موضوع‌های تکراری داشته باشیم اما وقتی پشتیبانی شود قاعدتاً پویایی ایجاد می‌شود و موضوع‌های تازه‌تر موردتوجه قرار می‌گیرد.»

وی افزود: «روزمرگی در همه زندگی‌ها وجود دارد اما باید جزییات را برای نسل جدید موردتوجه قرار داد. اگر در انتخاب سوژه هرآنچه که برای همین نسل جدید که مخاطب سینمای کودک و نوجوان است رخ می‌دهد روایت کنیم قطعاً دچار روزمرگی نمی‌شویم.»

این کارگردان و تهیه‌کننده سینمای کودک با اشاره به اینکه مسئله بازگشت سرمایه در سینمای کودک دغدغه بسیاری از سرمایه‌گذاران این ژانر است، عنوان کرد: «من به‌عنوان یک کارگردان یا تهیه‌کننده بخش خصوصی وقتی برای فیلم کودکی که حداقل یک میلیارد هزینه دارد سرمایه‌گذاری می‌کنم طبیعی است که به بازگشت سرمایه‌ام نیز فکر کنم. در این موضوع بخش دولتی هم بخواهد کمک کند نهایت ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون کمک می‌کند که بیشتر سرمایه‌گذار حوزه کودک را دل‌زده می‌کند تا تشویق برای ساخت فیلم کودک و همین به‌مرور باعث کاهش آثار تولیدی در حوزه کودک می‌شود.»

قوی تن گفت: «در سینمای ایران دو گونه تهیه‌کننده و کارگردان داریم. دسته‌ای به دنبال این هستند که در موضوع‌هایی فیلم بسازند که به هر قیمتی پول دربیاورند و دسته دیگر دائماً دغدغه فرهنگ دارند، مخصوصاً در سینمای کودک برای شان مهم است که اخلاق در فیلم‌ها رعایت شود و به‌نوعی آموزنده هم باشد. طبیعی است که گروهی که دغدغه فرهنگ و اخلاق را دارند راه خودشان را می‌روند اما تعدادی که برای گیشه می‌سازند جا می‌زنند و می‌گویند چرا پول مان را هدر دهیم و خب اقلیت می‌مانند که دارند مسیر سختشان را پیش می‌برند.»

علی قوی‌تن در این گفت‌وگو با انتقاد از نحوه خرید فیلم‌های ساخته‌شده در سینمای کودک توسط صداوسیما گفت: نباید بگذاریم فیلم‌ساز کودک ضرر ‌کند و دل‌زده ‌شود.

او با اشاره به فرصت مهم پخش آنلاین و فضای مجازی برای فروش و دیده شدن بهتر فیلم‌ها عنوان کرد: «این روزها از طریق اینستاگرام حتی قاشق و چنگال هم فروخته می‌شود اما همچنان سینمای ما عقب است. فرصت پلتفرم‌ها یا پخش آنلاین فیلم‌های ساخته‌شده برای کودکان در این شرایط کرونایی وجود دارد و قاعدتاً مخاطب وسیع‌تری را هم تحت پوشش قرار می‌دهد اما همچنان دغدغه امنیت این فضا زیر سؤال است. فضای مجازی فرصت بازگشت سرمایه را به سرمایه‌گذار فیلم می‌دهد فقط باید بسترها و پلتفرم‌های پخش‌کننده به‌روز شوند و ضریب امنیت کارشان را بالا ببرند تا اعتماد ایجاد شود.»

قوی تن درباره نقش آموزش‌وپرورش درباره اثرگذاری بیشتر سینمای کودک در جامعه گفت: «آموزش‌وپرورش تا اوایل دهه هفتاد کارش بسیار عالی بود و سینما را ساپورت می‌کرد و البته این به نفع پرورش کودکان هم بود، اما از دهه هفتاد به بعد آنچنان بی‌رمق شده است که واقعاً جای تعجب دارد. آموزش‌وپرورش می‌تواند راهکارهایی ارائه دهد و در شبکه‌های آنلاین آموزشی، شبکه‌ای برای دیدن فیلم ایجاد کند. این اقدام با توجه به حجم و تعداد زیاد دانش‌آموز به نفع ارتباط مخاطبان با سینمای کودک خواهد شد.»

وی در پایان گفت: «من امیدوارم با توجه به اینکه رئیس‌جمهور جدید توجه به همه بخش‌ها از خودش نشان می‌دهد، به سینما و مخصوصاً سینمای کودک هم توجه کنند تا بهتر از گذشته شود.»