آیین گرامیداشت روز ملی سینما و افتتاحیه نمایشگاه پوسترهای ادوار جشنواره فیلم‌ کودک در اصفهان برگزار شد

آیین گرامیداشت روز ملی سینما و افتتاحیه نمایشگاه پوسترهای ادوار جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در تالار سوره اصفهان برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «ایمان حجتی» مدیر اجرایی این جشنواره در آیین گرامیداشت روز ملی سینما همراه با افتتاحیه نمایشگاه پوسترهای ادوار جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان که شب گذشته با حضور محدود مخاطبان به دلیل شرایط کرونایی به صورت زنده از صفحه جشنواره پخش شد، اظهار کرد: روز ملی سینما را در روزهای سخت سینما در جهان به تمامی دوستان تبریک عرض می‌کنم. روزهای سختی را شاهد هستیم اما هنرمندان عزیزمان در شرایط گوناگون این صنعت خلاق را به پیش می‌برند تا اعلام کنند سینما زنده است.

او ادامه داد: سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان سال گذشته با شرایط ویژه و در همه گیری کرونا، اولین جشنواره آنلاین سینمای ایران بود و به این شکل برگزار شد. لازم بود، برای حمایت از سینمای کودکان و نوجوانان، جشنواره فعال بماند و در شرایط دشواری برگزار شد.

حجتی با بیان اینکه در نیمه دوم مهرماه سال جاری، سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان با شعار «سینما؛ سرزمین خیال» برگزار خواهد شد، گفت: هنر ذهن هر مخاطبی را پرواز می‌دهد. شاید در این روزها و در شرایط همه‌گیری کرونا به پرواز خیال بسیار احتیاج داشته باشیم. سینما موقعیت‌های مختلف و فرصت‌های بسیاری را در عرصه خیال به ما نشان داده و در دنیا نیز ثابت شده است که یکی از منابع تشخیص فرصت‌ها بوده است. جشنواره عرصه‌ای برای تقدیر از افرادی است که برای کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند و فیلم می‌سازند و به نوعی در این عرصه جریان‌ساز هستند. سینما قطعا می‌تواند پرورش دهنده نسل خلاق باشد.

او با اشاره به اینکه در جشنواره سی و چهارم سعی‌ می‌کنیم نقاط قوت جشنواره سال قبل را پررنگ و نقاط ضعف را برطرف کنیم، گفت: سال گذشته توانستیم با داوران بیشتری جشنواره را برگزار کنیم که با شعار «هر خانه؛ یک سینما، هر کودک یک داور» برگزار شد و امسال نیز ثبت نام داوران سی و چهارمین دوره جشنواره انجام خواهد شد و نحوه داوری فیلم‌های جشنواره سی و چهارم با توجه به شرایط به زودی اعلام خواهد شد.

حجتی با اشاره به المپیاد فیلمسازی گفت: المپیاد فیلم‌سازی اتفاق مهمی در کنار جشنواره بود که در دوره‌های گذشته برای پرورش نسل‌ها فعال شد تا این بخش را نیز در کنار جشنواره داشته باشیم و امسال هم همچنان المپیاد فیلمسازی برگزار خواهد شد.

او خاطر نشان کرد: فراخوان سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان هفته قبل به پایان رسید و شاهد مشارکت خوب فیلمسازان برای این جشنواره بودیم.

مدیر اجرایی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان اظهار امیدواری کرد با مشارکت و همدلی، امسال نیز شاهد برگزاری جشنواره به صورت مجازی و بخشی به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشیم.

بنا بر این گزارش، در این آیین، یاد و خاطره «فرشته طائرپور» تهیه‌کننده، مدیر تولید، مجری طرح و فیلم‌نامه‌نویس فقید سینمای ایران که در پی ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت، گرامی داشته شد.

همچنین از فیلمسازان اصفهانی آقایان وحید پاکساز، یاسر احمدی، جمال احمدی، هادی کیانی، آرش لطیفی و احمدرضا نصیری که در سال گذشته دارای اثر هنری بودند تجلیل به عمل آمد.

در بخش دیگری از این مراسم نیز کلیپ مدافعان سلامت برای مخاطبان پخش شد.

بر اساس این گزارش، همزمان با گرامیداشت روز ملی سینما و در آغاز فرایند موزه و مرکز اسناد جشنواره، در گالری «نقش‌خانه» حوزه هنری اصفهان نمایشگاهی از پوسترهای ادوار مختلف جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان برگزار شد. این نمایشگاه تا ۲۴ شهریور (از ساعت ۱۱ تا ۱۹) دایر خواهد بود.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری «علیرضا تابش» و با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل، برگزار خواهد شد.