پیشنهاد مهین جواهریان به آموزش و پرورش: در کنار برگزاری کلاس‌های آنلاین، دانش‌آموزان یک هفته با جشنواره کودک همراه شوند

از آن‌جایی که جشنواره امسال به صورت فیزیکی و مجازی برگزار می‌شود و در حال حاضر مدارس به صورت آنلاین برگزار می‌شوند، هیچ اشکالی ندارد که دانش آموزان در کنار کلاس‌هایشان به مدت یک هفته با جشنواره همراه باشند و از دیدن فیلم ها بهره‌مند شوند. در این صورت ذهن بچه‌ها فعال می‌شود و می‌توانند با مطرح کردن موضوع فیلم با معلم و همچنین سایر دانش آموزان، به رشد فکری بیشتری نایل شوند.

مهین جواهریان، کارگردان، در گفت‌و‌گو با پانا،، با اشاره به اثربخشی مثبتی که جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان بر بدنه سینمای کودک طی سال‌های اخیر داشته است، گفت: به اعتقاد من، برگزاری این رویداد سینمایی، باعث شکل‌گیری دستاوردهای بسیار مفیدی شده است؛ در این جشنواره، آثاری که طی یک سال برای مخاطبان کودک و نوجوان ساخته شده، اکران، ارزیابی و داوری می‌شوند. از آن‌جایی که آثار بین‌المللی نیز در این فستیوال اکران می‌گیرند، امکان مقایسه فیلم‌های ملی با آثار بین‌الملل فراهم می‌شود. چنین موقعیتی به فیلمساز کمک می‌کند تا عملکرد خود را با متر و معیارهای بین‌المللی ارزیابی کند و برایش روشن شود که در کجای راه پر پیچ و خم فیلمسازی ایستاده است.

او ادامه داد: در سال‌های گذشته و پیش از همه‌گیری ویروس کرونا، تمام عوامل تولید و ساخت فیلم‌های کودکان برای حضور در جشنواره، دعوت می‌شدند. درنتیجه حضور عوامل و فیلمسازان حوزه کودک در شهر اصفهان و جشنواره، امکان هم‌اندیشی و تبادل نظر پیش می‌آمد و از دل این بحث‌ها و گفت‌و‌گوها نتایج درخشانی به بار می‌نشست که به اعتلای هرچه بیشتر و بهتر سینمای کودک و نوجوان کمک می‌کرد و دستاوردهایی مفید به ارمغان می‌آورد و شبکه ارتباطی فیلمسازان و عوامل را گسترش می‌داد. در واقع به نوعی در ایجاد فرصت‌های کاری بسترسازی می‌کرد.

جواهریان گفت: این موارد، اشتیاق کارگردانان به کار را بیشتر می‌کرد و در نتیجه، از راه انگیزه‌بخشی و فراهم آوردن تریبونی برای ارائه آثار، قضاوت‌های هوشمندانه، رویکرد صحیح و ایجاد فضای تعاملی میان فیلم‌سازان و کودکان، این جشنواره توانست جایگاهی ویژه در سینمای ایران پیدا کند.

این کارگردان، درباره اکران مجازی فیلم‌ها در جشنواره و همچنین همکاری آموزش و پرورش در این زمینه، اظهار کرد:‌ از آن‌جایی که جشنواره امسال به صورت فیزیکی و آنلاین برگزار می‌شود و در حال حاضر مدارس به صورت آنلاین برگزار می‌شوند، هیچ اشکالی ندارد که دانش آموزان در کنار کلاس‌هایشان به مدت یک هفته با جشنواره همراه باشند و از دیدن فیلم ها بهره‌مند شوند. در این صورت ذهن بچه‌ها فعال می‌شود و می‌توانند با مطرح کردن موضوع فیلم با معلم و همچنین سایر دانش آموزان، به رشد فکری بیشتری نایل شوند.

او گفت: مدرسه و آموزش فقط این نیست که به بچه درس‌های مختلف بدهیم و مطالب بسته‌بندی شده و آماده را به او ارائه دهیم. آموزش این است که بتوانیم ذهن بچه‌ها را آبیاری کرده و برای او پرسش ایجاد کنیم. آموزش درست روشی است که بتواند ذهن دانش‌آموزان را فعال و کنجکاو سازد و برای پیدا کردن جواب، آن‌ها را به تکاپو بیاندازد. من تاکید می‌کنم که آموزش فقط درس خواندن و حل مسائل ریاضی نیست؛ آموزش و پرورش درست این است که ما به بچه‌ها انگیزه کشف کردن و کنجکاوی بدهیم.

این کارگردان انیمیشن بیان کرد: من به عنوان کسی که ۴۰ سال در حوزه کودک و نوجوان فعالیت کرده‌ام، می‌خواهم به آموزش و پرورش پیشنهاد بدهم که طی یک هفته برگزاری جشنواره، حداقل روزی ۲ ساعت از کلاس‌های درس را به دیدن فیلم‌های جشنواره اختصاص دهند. به این ترتیب دانش‌آموزان وادار به فکر کردن می‌شوند و می‌توانند با تبادل نظر و بحث و گفت‌وگو در کلاس‌ها ذهنشان را فعال کرده و در این صورت است فکر و جان کودکان، پرورش می‌یابد.

جواهریان با اشاره به اینکه پیشنهاد دیگر من این است که آموزش و پرورش تسهیلاتی را فراهم کند تا دانش آموزان هر ماه، به تماشای آثار مختص به خود بنشینند، خاطرنشان کرد: چنین جریانی، باعث اعتلای سینمای کودک هم می‌شود. برای مثال، چندین سال است که سینماهای فرانسه سئانس‌هایی را به نمایش فیلم‌های کودکان و نوجوانان اختصاص داده‌اند و برای این سئانس‌های ویژه، پخش‌کننده‌ها، فیلم‌های منتخب کودک را از سراسر دنیا و همچنین ایران جمع‌آوری کرده و به نمایش می‌گذارند. به این ترتیب بچه‌ها با تماشای آثار بین‌الملل با فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای دیگر آشنا می‌شوند و چون فضای این فیلم‌ها باهم بسیار متفاوت است، کودک ناچار به اندیشیدن و مطالعه می‌شود. چنین تصمیمی به ارتقای سطح کیفی کار وزارت آموزش و پرورش نیز کمک می‌کند.