وحید نیکخواه آزاد مطرح کرد؛ تاثیر مدیریت فرهنگی مناسب این سال‌ها بر چرخه اکران آثار کودک

وحید نیکخواه آزاد معتقد است جشنواره، با ارائه نمونه‌های برجسته سینمای کودک و نوجوان جهان و فراهم آوردن بستر گفتگوی فعالان این عرصه با مدیران فرهنگی و اجرایی به منظور تلاش برای شناختن معضلات و یافتن راه حل‌های مناسب، بر سرنوشت سینمای کودک و نوجوان تأثیر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وحید نیکخواه آزاد (فیلمنامه نویس، تهیه‌کننده و کارگردان سینمای کودکان و نوجوانان) گفت: کشورهای زیادی هستند که فاقد سینمای ملی در حوزه کودک و نوجوان هستند؛ با این حال جشنواره‌های معتبر و مطرحی در زمینه سینمای کودک در آن‌ها برگزار می‌شود. در عین حال برگزاری این جشنواره‌ها باعث معرفی این گونه سینمایی می‌شود و توجه سینماگران و مسئولین سینمایی را به آن جلب می‌کند و زمینه‌ای برای رشد و رونق سینمای کودک را فراهم می‌آورد.

او ادامه داد: جشنواره، تولید و اکران سه مقوله مرتبط هستند که در عرض هم قرار دارند و در عین حال که حیات مستقل دارند، بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. جشنواره، با ارائه نمونه‌های برجسته سینمای کودک و نوجوان جهان و نیز فراهم آوردن زمینه گفتگوی فعالان این عرصه با مدیران فرهنگی و اجرایی به منظور تلاش برای شناختن معضلات و یافتن راه حل‌های مناسب، بر سرنوشت سینمای کودک و نوجوان تأثیر می‌گذارد.

این کارگردان تاکید کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بر تولید و اکران آثار سینمایی تاثیرگذار است، اما هویت و حیات جشنواره می‌تواند مستقل از حیات سینمای کودک باشد؛ حتی اگر جشنواره بر ارتقای سینمای کودک و نوجوان بی‌تأثیر هم باشد (که البته نیست)، باز هم برگزاری این رویداد سینمایی باید تداوم داشته باشد.

نیکخواه آزاد درباره وضعیت اکران آثار کودک گفت: در چهار سال گذشته، تا پیش از همه‌گیری ویروس کرونا، اکران آثار سینمای کودک رشد چشمگیری کرده بود که از دوره طلایی سینمای کودک و نوجوان ایران (در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰) تاکنون بی‌سابقه بوده است.

او اضافه کرد: در این دوره اقدامات شایسته قابل توجهی برای رونق اکران فیلم‌های کودکان و نوجوانان صورت گرفت، از جمله طرح مسائل سینمای کودک و نوجوان در شورای صنفی نمایش که منجر به اتخاذ تصمیم‌های اساسی از قبیل موظف شدن سرگروه‌های اکران آثار سینمایی به نمایش فیلم‌های کودکان و نوجوانان، زمینه‌سازی برای اکران فیلم‌های کودک در زمان‌های مناسب، از جمله اکران نوروزی شد.

این کارگردان بیان کرد: ایجاد سامانه اردویی مدارس که با نام اختصاری سام شناخته می‌شود نیز در نمایش آثار سینمایی برای مدارس عملکرد موفقی داشت. برگزاری رویداد سیمرغ و پروانه‌ها در دهه فجر در تهران و شهرستان‌ها برای معرفی سبد اکران سال آینده از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه اکران است.

نیکخواه آزاد ضمن قدردانی از تلاش‌های شایسته مدیران فرهنگی در چهار سال گذشته، اظهار داشت: اعتقاد شخصی من این است که گنجاندن بخش وب‌سری در جشنواره و یا برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان در حاشیه برگزاری جشنواره به طور مستقیم در راستای اهداف جشنواره نیست و بهتر است در جایگاه مناسب دیگری به آن‌ها پرداخته شود، اما در غیاب فعالیت نهادهای مرتبط با این حوزه‌ها، پرداختن جشنواره به این دو مقوله نشان از تشخیص و تلاش دلسوزانه مدیران فرهنگی برای پر کردن خلاء ناشی از کم‌کاری نهادهای مرتبط است که این امر در ذات خود کار مبارکی است.

او خاطرنشان کرد: بدون شک ارتباط پویا و مستمر نهادهای موثر بر سرنوشت سینمای کودک و نوجوان ایران مثل صدا و سیما، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یا آموزش و پرورش و تعریف فعالیت‌های مشترک و ایجاد نهادهای لازم برای اجرای آن‌ها می‌تواند به تمرکز بیشتر جشنواره بر اهداف خود بیانجامد.

این فعال سینمای کودک و نوجوان، در پایان گفت: امیدوارم اقدامات انجام شده در دوره گذشته با توجه به شرایط همه‌گیری بیماری کرونا و شرایط جدید پیش روی سینما ادامه یابد و شاهد برگزاری جشنواره‌ای پربار و تولیدی پرمحصول و اکرانی پررونق برای سینمای کودک و نوجوان باشیم.