سینماتوگراف آدم تربیت می کند …

«ساقی سلیمانی» منتقد و پژوهشگر؛ در یادداشتی تازه برای «سینما جریان»، درباره «جشنواره فیلم کودک و نوجوان» نوشته است. سی‌ و چهارمین جشنواره بین‌ المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل، برگزار خواهد شد.

سینمای ایران در قبال کودکان و نوجوانان این سرزمین مسئولیت بزرگی به عهده دارد. از چندین جنبه این ضرورت قابل بررسی است. تاثیر عمیق تصویر و رسانه های تصویری بر ضمیر پاک کودکان نوعی تربیت پایدار است.

در زمینه سینما و ادبیات کودک و نوجوان کارنامه مشخص و قابل دفاعی در تاریخ «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان» و «بنیاد سینمایی فارابی» موجود است که باید در خلال این جشنواره ها بازخوانی شود و در کنار آثار تازه، مرور شوند. به عنوان مثال آن اتفاقی که هر سال در فستیوال جهانی فجر می افتد و فیلم های مهم تاریخ سینمای ایران ترمیم و ارائه می شوند. این رویکرد را در جشنواره فیلم کودک و نوجوان باید به سمت مرور آثار مهم تاریخ سینمای کودک و نوجوان در ایران هم برد.

این امر یادآوری می کند که باید قدم هایی به بزرگی این تاریخچه تصویری برداشت. خاطرنشان می کند که چهره های مهم سینمای ایران هم چون «بهرام بیضایی»، «سهراب شهید ثالث»، «ناصر تقوایی»، «امیر نادری»، «عباس کیارستمی» و «کیومرث پوراحمد» و بسیاری دیگر در این راستا به جدیت تمام تلاش کرده اند و این راه و مسیر را باید رهروان تازه نفس با حرمت و دقت آن بزرگان پیش گیرند.

«بنیاد سینمایی فارابی» هم به عنوان مجری این جریان مهم و بخش اداری جدایی ناپذیر از تاریخ سینمای ایران مخصوصا بخشی از تاثیر در زنده نگه داشتن سینمای بعد از انقلاب، مسئولیت سنگینی بر عهده دارد که سینمای کودکان و نوجوانان را با در نظر گرفتن آن تلاش های مهم و ماندگار و کهنگی ناپذیر مراقبت کند و بخش های آموزشی آن را که گسترش می دهد حتما و ضرورتا بخش «تدریس تاریخ سینمای کودک و نوجوان ایران» و مبحث مهم چگونگی تشکیل و تاثیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و خصوصا بخش ادبیات و سینمای آن را به فرزندان آینده سینمای ایران بیاموزد.

فراموش نکنیم که ریشه ها باعث جوانه ها خواهند بود و فرزندان ما؛ دانشجویان کوچک ما در سینما، باید بدانند از چه گنجینه مهمی برخوردار هستند. این موضوع در آنها انگیزه و تلاش را تقویت می کند و غروری بر پایه تاریخ سینمای ملی ایران را با خود در عرصه های جهانی می برد. ما فرزندانی سربلند می خواهیم پس برای این سربلندی باید ریشه ها را آبیاری کرد.

همین که مدیران اجازه ندادند حتی پاندومی کرونا وقفه ای در این جریان سالانه داشته باشد یکی از بهترین تصمیمات بود و با راهکارهای درست و حساب شده اجرایی شد. پس بی شک می توان کارهای بزرگتری را از این «بنیاد» انتظار داشت. کودکان خاورمیانه در اضطراب های بسیاری قد می کشند باید برای آنها چندین برابر نیک اندیشی پیشه کرد. به امید روزی که سینمای جهان از یک جریان سینمایی صحبت کند که از «جشنواره های فیلم کودکان و نوجوانان» شروع شده و فرزندان ایران به جایگاهی بلند مرتبه در سینما برسند و منتقدان و پژوهشگران سینمای جهان بیش از پیش از آنها سخن بگویند.

نویسنده : ساقی سلیمانی | منبع خبر : سینما جریان