کاشی فروشان: سینمای کودک باید تقویت شود/ ضعف درحوزه فیلم‌نامه نویسی

مجید کاشی فروشان گفت: سینمای کودک و به ویژه تولید فیلم برای کودکان در کشور نیازمند تقویت است و بزرگ‌ترین ضعف را در زمینه فیلم‌نامه نویسی شاهد هستیم.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مجید کاشی فروشان کارگردان فیلم کودک با اشاره به دستاوردهای جشنواره طی سال‌های اخیر اظهار کرد: برآورد من این است که اخیراً تولیدات سینمای کودک بیشتر به سمت «درباره کودک» رفته است تا «برای کودک» بودن.

وی ادامه داد: تعداد فیلم‌هایی که مخاطب آن کودکان باشند کم شده و مخاطب فیلم‌ها بیشتر بزرگسالان هستند؛ بنابراین می‌توان گفت فیلم‌هایی که توانایی جذب مخاطب کودک را داشته باشد، کاهش یافته است.

این کارگردان سینمای کودک با بیان این نکته که سال گذشته در زمینه تولید فیلم برای کودکان در جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شاهد اتفاقات خوبی بوده‌ایم، افزود: با این شرایط هنوز فاصله زیادی داریم تا به جایگاه واقعی فیلم برای کودکان برسیم.

وی که بر این باور است استفاده بیشتر از هنرمندان اصفهان، در جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان باید در دستور کار جشنواره قرار گیرد، گفت: مسئولان برگزاری این جشنواره طی سال‌های اخیر در این زمینه ورود کرده‌اند، اما هنوز اتفاقی که باید، نیفتاده است.

لزوم کیفی‌سازی حمایت از تولید در سینمای کودک

کاشی فروشان ضمن اشاره به  اهمیت حمایت از تولید در جشنواره و قرار گرفتن  این روند در قالب استاندارد همراه  با اعتبار کافی اضافه کرد: در این زمینه بهتر است آثار کمتر با کیفیت بیشتر تولید شود و بودجه کافی در دستور کار قرار گیرد تا نتایج بهتری را شاهد باشیم.

این کارگردان سینمای کودک ادامه داد: سال‌هاست که فیلم‌های تولید شده در سینمای کودک به عنوان فیلم پر فروش معرفی نشده و دلیل آن را می‌توان در گام نخست ضعف در فیلم‌نامه نویسی دانست.

کاشی فروشان گفت: آموزش و پرورش به عنوان نهادی که بزرگ‌ترین جامعه آماری برای مخاطب سینمای کودک را دارد تاکنون هیچ حمایتی از تولیدات سینمایی برای کودکان نداشته و در زمینه پخش ‌هم همکاری لازم اتفاق نیافتاده است.

نگاه تخصصی به مخاطبان سینما وجود ندارد

این کارگردان فیلم کودک به روند برگزاری جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان ونوجوانان که سال گذشته همانند همه رویدادهای دنیا تحت تاثیر کرونا قرار گرفت اشاره کرد با ابراز امیدواری از برگزاری جشنواره‌ای پرشور در دوره سی‌وچهارم بیان کرد: از مسئولان برگزاری جشنواره درخواست داریم با سیاستگذاری مناسب، از ظرفیت سالن‌های جشنواره تا حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد و با رعایت کامل پروتکل‌ها استفاده شود.

این کارگردان فیلم کودک، اصفهان را خانه اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان ونوجوانان دانست و ادامه داد: باید سینمای کودک از اصفهان تقویت شود و امیدواریم اثرات آن را در دیگر استان‌ها نیز شاهد باشیم.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ، با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل، برگزار خواهد شد.