امیر سحرخیز: شهر و جشنواره از هم اعتبار می‌گیرند/ تخصصی بودن، راز ماندگاری جشنواره کودک / ارتقای کیفی بخش انیمیشن جشنواره در چند سال‌اخیر

امیر سحرخیز گفت: بخش انیمیشن جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان طی چند سال اخیر، کیفیت قابل توجهی را داشته است.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، امیر سحرخیز نویسنده و کارگردان انیمیشن با بیان اینکه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با  تقسیم بندی که در زمینه فیلم‌های مرتبط به کودکان و نوجوانان دارد، کاملا منحصر به فرد است، اظهار کرد: تخصصی بودن این جشنواره، کمکی قابل‌توجه به ماندگار شدن آن داشته است.

او قدمت جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را نیز بیانگر میزان اعتبار آن دانست و اضافه کرد: این جشنواره به دلیل دو ویژگی “تقسیم بندی” و “قدمت” در نوع خود در کشور و حتی جهان منحصر به‌فرد شناخته می‌شود.

٭ جشنواره‌ و شهر برپاکننده آن، از هم اعتبار می‌گیرند

این نویسنده و کارگردان انیمیشن با بیان اینکه نمونه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در جهان بسیار کم است، افزود: باید توجه داشت چنین جشنواره‌های خاصی به اسم شهرهایی که در آن برگزار می‌شوند گره خورده‌اند و می‌توان گفت هم جشنواره و هم شهری که میزبان برگزاری آن است از یکدیگر اعتبار می‌گیرند.

او اضافه کرد: بسیاری از هنرمندان داخلی و خارجی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان این جشنواره را به نام جشنواره اصفهان می‌شناسند و انتظار ما این است که دیگر میزبانی این جشنواره تغییر نکند.

٭ لزوم برگزاری جشنواره‌ها به صورت حضوری

سحرخیز با اشاره به لزوم برگزاری جشنواره‌ها به صورت حضوری تاکید کرد: سال گذشته جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به صورت آنلاین برگزار شد که حداقل به دلیل جامعه هدف این جشنواره که کودکان و نوجوانان هستند، امیدوارم در ادامه شرایط به سمتی برود که به صورت حضوری برگزار شود.

او ادامه داد: ذات جشنواره‌ها به حضوری بودن آن است و امیدواریم سیاستگذاران جشنواره به این نکته مهم توجه داشته باشند.

این داور بخش انیمیشن بین‌الملل جشنواره، استقبال کودکان از این جشنواره را بی نظیر خواند و ادامه داد: داوران خارجی جشنواره با دیدن حجم استقبال کودکان از جشنواره طی دو دوره قبل بهت زده شده بودند و برایشان این میزان استقبال بسیار قابل توجه بود.

وی همچنین به درگیر شدن همه فضای شهری اصفهان همزان با برگزاری این جشنواره با فرایندهای این رویداد مهم فرهنگی اشاره کرد و گفت: این اتفاق نیز در نوع خود بی نظیر است و ضروری است از تیم مدیریت شهری اصفهان برای همراهی خوبشان با این جشنواره قدردانی کرد. چرا که حتی در بزرگ‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی دنیا تنها محیط اطراف کاخ جشنواره رنگ و بوی برگزاری آن را دارد و در اصفهان هم، کل شهر رنگ جشنواره می‌گیرد.

٭ افزایش کیفیت تولیدات حوزه انیمیشن کودکان

سحرخیز همچنین به کیفیت تولیدات در بخش انیمیشن حوزه کودک اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که طی چند سال اخیر در حوزه انیمیشن یشرفت‌های قابل توجهی را شاهد بوده‌ایم.

او به لزوم توجه بیشتر هیئت انتخاب جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نسبت به انتخاب فیلم‌هایی برای کودکان گفت: در سال‌های گذشته انیمیشن‌هایی به مرحله داوری راه یافته بود که درباره کودکان بود و نه برای کودکان، از این رو انتظار داریم از این پس به این نکته توجه شود.

سحرخیز با تاکید بر اینکه همچنان در زمینه محتوایی برای تولید انیمیشن دچار ضعف هستیم، ابراز داشت: در این زمینه باید آموزش بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

او تصریح کرد: برخلاف بخش انیمیشن، در بخش داستانی جشنواره، آثار قوی و پرباری دیده نمی‌شود و این موضوع را به دور از هر گونه تعصبی بر روی انیمیشن اعلام می‌کنم.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ، با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل، برگزار خواهد شد.