دبیر جشنواره۳۴ با شهردار اصفهان دیدار کرد

علیرضا تابش دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان امروز با علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان دیدار کرد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، علیرضا تابش در دیدار صبحگاهی خود با علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان که در ساختمان مرکزی شهرداری این شهر برگزار شد، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تداوم برگزاری این جشنواره در دوران کرونا گفت: خوشبختانه در این مدت با تلاش همه عزیزان در بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان تلاش شد تا چراغ این جشنواره خاموش نشود و تولیدات فرهنگی در سینمای کودک تداوم داشته باشد.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه در این مدت اصفهان به عنوان پایگاهی برای جشنواره کودک تثبیت شده است و امیدوارم در سال‌های آتی هم این روند ادامه پیدا کند.

شهردار اصفهان نیز در این دیدار ضمن استقبال از برپایی این دوره جشنواره، خواستار تداوم برپایی باشکوه این رویداد در آینده به میزبانی اصفهان شد.

*برگزاری اولین جشنواره آنلاین کشور به نام اصفهان ثبت شد
علیرضا تابش در این دیدار با بیان اینکه جشنواره کودک سال گذشته با بحران کرونا مواجه شد اما شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان و مجموعه عوامل در تهران اجازه نداند، چراغ این رویداد خاموش شود، اظهار کرد: جشنواره کودک جزو معدود جشنواره‌های تخصصی در کشور است و با توجه به اینکه جریان فرهنگ و هنر در کشور متوقف نمی شود، این جشنواره هم فعالیت خود را ادامه داد.
وی افزود: با استفاده از راه های جایگزین و همراهی هنرمندان توانستیم، اولین جشنواره آنلاین کشور را به نام اصفهان ثبت کنیم که این اقدام آزمون و خطای سختی بود چراکه هیچ کس در کشور این مسیر را تجربه نکرده بود.
دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ های کودکان و نوجوانان افزود: البته این شیوه برگزاری کمک کرد تا همه کودکان سراسر کشور داوری آنلاین جشنواره را انجام دهند و در دو شهر اصفهان و تهران اکران حضوری به صورت محدود برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه چند سالی است در کنار برگزاری جشنواره، المپیاد فیلم سازی را نیز برگزار کرده‌ایم، افزود: این المپیاد هم سال گذشته به صورت آنلاین برگزار و استعدادهای مختلفی از شهرهای گوناگون کشف شد.
تابش بیان کرد: بخش اصلی زندگی، کودکان هستند از همین رو برای بهره‌مندی همه بچه ها، مناسب سازی فیلم ها در دستور کار جشنواره قرار گرفت و به عنوان اولین جشنواره در سطح منطقه، به فکر معلولان نیز بودیم.
وی گفت: امسال هم عوامل جشنواره در اصفهان توانستند با اکران فیلم های نوستالژیک و کلاسیک قبل از برگزاری جشنواره، چراغ دبیرخانه جشنواره را روشن نگه دارند، همچنین این دوستان همکاری تنگاتنگ با حوزه هنری داشتند.

تاسیس موزه جشنواره کودک برای کمک به ماندگاری هویت جشنواره در اصفهان
دبیر سی و چهارمین جشنواره بین ‌المللی فیلم‌ های کودکان و نوجوانان افزود: سال گذشته برای حمایت از جریان اصیل فرهنگی، فراخوانی برای تاسیس موزه جشنواره کودک منتشر کردیم چراکه این کار هویت جشنواره را در شهر اصفهان ماندگار می کند.
وی با بیان اینکه فاز نخست موزه کلید زده شد، گفت: جمع آوری اسناد، کتاب‌ها، خاطرات، ویدئوها و نسل هایی که در این سال های جشنواره تربیت شده‌اند می‌تواند به هویت جشنواره کمک کند.
یکی از پیشنهادات در این راستا راه اندازی کتابخانه تخصصی هنر است تا جریان اصیل سینمای کودک و نوجوان را به این موزه و مرکز اسناد متصل کنیم.
تابش افزود: با راه اندازی موزه جشنواره کودک، همه نهادها ملزم می شوند به جشنواره کمک کنند و هنرمندان با این کار خود را صاحب جایگاه خواهند دید.
وی تاکید کرد: طی ۱۸ سال گذشته تنها نهادی که از جشنواره کودک حمایت کرده و همکار ما بوده، شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان است و برای همین منظور طرحی تدوین شده تا اصفهان را به “شهر خلاق سینما” تبدیل کنیم که پیش نویش این کار تهیه شده است اما به خاطر شرایط کرونایی متوقف شد.

شهردار اصفهان: تاسیس موزه سینمای کودک دنبال می‌شود
شهردار اصفهان با استقبال از ایده تاسیس موزه سینمای کودک گفت: انباشت تجربه، عکس، فیلم و اطلاعاتی که در دوره های اخیر جشنواره وجود دارد می‌تواند در قالب حسی جدید و از طریق موزه، به دیگران هم منتقل شود.
علی قاسم زاده در دیدار با علیرضا تابش، دبیر سی و چهارمین جشنواره بین ‌المللی فیلم‌ های کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه در تاریخ جشنواره کودک، حسن مدیریت در شرایط کرونا در سال گذشته سبب شد تا از این شرایط به نفع جشنواره استفاده شود، اظهار کرد: این نشان می‌دهد مدیریت باید در سخت ترین شرایط بهترین عملکرد را داشته باشد که از این اصل تحت مفهوم «تاب آوری» نام برده می‌شود.
وی ادامه داد: رویکرد شهرداری و شورا در این دوره، فرهنگی است و تبعا این نگاه انتظارات از شهرداری را بالا می‌برد، البته در رویکرد جدید باب مشارکت هم باز شده و قرار است شهر با کمک مردم و فرهیختگان اداره شود‌، در این بین هنرمندان جایگاه ویژه‌ای دارند.
شهردار اصفهان با بیان اینکه مطالعات اثبات کرده که بخشی از مرجع اجتماعی، هنرمندان هستند، افزود: بسیاری از این افراد علاقه دارند با زبان هنر به نفع خدمت به جامعه فعالیت کنند.
وی با بیان اینکه هنرمند باید درک شود، تاکید کرد: جشنواره کودک می تواند به عنوان یک ظرفیت در این راستا عمل کند تا به اصفهان به عنوان پاتوق فرهنگی نگاه شود و محل تردد هنرمندان باشد.
قاسم زاده بیان کرد: در این زمینه اولین اقدام حفظ دستاوردهای موجود است چراکه جشنواره کودک به یک نهال برومند تبدیل شده است و باید از آن صیانت کرد.
وی با اشاره به اینکه پیشنهاد تاسیس موزه سینمای کودک، بسیار خوب است، گفت: انباشت تجربه، عکس، فیلم و اطلاعاتی که در دوره‌های اخیر جشنواره وجود دارد می تواند در قالب حسی جدید و از طریق موزه، به دیگران هم منتقل شود.
شهردار اصفهان بیان کرد: برای راه اندازی این موزه می‌توان از مصاحبه‌های اختصاصی با هنرمندان پیشکسوت مختلف هم بهره مند شد؛ البته مدارس می توانند مخاطب دائمی موزه در طول سال باشند به شرطی که فعالیت در این حوزه پویا باشد.
وی افزود: با رویکردی که در جشنواره کودک وجود دارد قطعا سال آینده خبرهای خوبی از جشنواره خواهیم شنید.