جشنواره، آخرین سنگر سینمای کودک و نوجوان

یک کارشناس امور هنری معتقد است که سینمای کودک برای تداوم حیات خود، نیاز به سیاست‌گذاری تشویقی دارد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، کیومرث قنبر، نمایشنامه‌نویس دربارۀ اهمیت جشنواره فیلم کودک و نوجوان به ایسنا می‌گوید: سینمای کودک در دهه ۶۰ و ۷۰ به دنبال پیدا کردن راه موفقیت و جایگاه بود. در آن سال‌ها روند تولید شتاب بیشتری داشت و هرچه جلوتر آمدیم، شتاب این روند کمتر شد. شاید تنها، حسین قناعت و آقای حسن‌پور را بتوان نام برد که به‌طور پیوسته برای کودک کار تولید کردند و اکنون هم که جشنواره فیلم کودک و نوجوان تبدیل به آخرین سنگر در این حوزه شده است.

او ادامه می‌دهد: سینما یک هنر_صنعت است و طبعاً توفیق گیشه‌ای سینمای کودک قدرت تعیین‌کنندگی دارد، اما این سینما بعد از دهه ۶۰ و ۷۰ از لحاظ فروش نتوانست کارگردانان و تهیه‌کنندگان را ترغیب به سرمایه‌گذاری موفق در این حوزه کند تا به سمت این کار بروند. اتفاقی که البته شدنی است و در «شهر موش‌های۲» دیدیم که چه درآمدزایی موفقی برای مشاغل مختلف ایجاد کرد.

این نمایشنامه‌نویس تأکید می‌کند: قطعاً ما به سیاست‌گذاری‌هایی نیاز داریم که تشویقی باشد تا افراد ترغیب به حضور در این بخش شوند و این هنر_صنعت، درآمدزا شود. با این رویکرد، نباید سینمای کودک را در اولویت پایین‌تری قرار داد، چرا که در تمام دنیا، سینمای کودک پابه‌پای سینما بزرگ‌سال پیش می‌رود.

قنبر یادآور می‌شود: تا جایی که می‌دانم ایران در زمینه تولید انیمیشن سینمایی پیشرفت خوبی داشته است اما این بخش نیز نسبت به جمعیت کودک و نوجوان کشور کافی نیست. سیاست‌گذاری باید به سمتی برود که افراد ترغیب به حضور در این بخش از سینما باشند و بدانند حتی امکان دارد آثارشان بیشتر از حوزه بزرگ‌سال دیده شود.

او تصریح می‌کند: تا جایی که اطلاع دارم صداوسیما به دلیل مشکلات مادی با ایرج طهماسب قطع رابطه کرد، درصورتی‌که او هر جای دنیا برود موفق است و خریدار دارد. برای این فرد باید فرش قرمز پهن کرد و از او خواهش کرد تا برای ما اثر تولید کند.

این کارشناس هنری با طرح این پرسش که «مگر صداوسیما به دنبال پول نیست؟» می‌افزاید: با تولید آثار افرادی مانند ایرج طهماسب، مرضیه برومند و … هم آثار فاخری تولیدشده و هم درآمدزایی می‌شود. قطعاً بی‌مهری‌هایی وجود دارد که در گذشته چنین افراد بزرگی را داشتیم اما اکنون راغب به کار کردن نیستند.

او جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان را از معدود سنگرهایی می‌داند که باقیمانده و امیدوار است که برگزاری آن همچنان با قدرت ادامه پیدا کند.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل، برگزار خواهد شد.