سفر خیال‌انگیز با سینما | گفت‌وگو با طراح پوستر جشنواره۳۴

احسان برآبادی، طراح پوستر این دوره از جشنواره درباره المان‌ها و نمادهای به کار رفته در این پوستر و به‌کارگیری خیال‌پردازی و فانتزی در آثار کودک صحبت کرد.

احسان برآبادی، طراح پوستر سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، در گفت‌و‌گو با ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان؛ درباره طراحی پوستر این دوره از جشنواره گفت:

برای طراحی پوستر این دوره از جشنواره، به این فکر کردم که به دلیل شرایط این روزها و بحران بیماری «کرونا»، کودکان و نوجوانان خسته هستند. درنتیجه بر آن شدم که فضای پوستر را شاد و باطراوت طراحی کنم.

او ادامه داد: وقتی مخاطبان کودک و نوجوان هستند، قاعدتا فضای کار طراحی به سمت فانتزی بیشتر پیش می‌رود و طراح تا هر کجا که دوست داشته باشد می‌تواند بال تخیلش را بگسترد.

برآبادی گفت: ابتدا که این موضوع به من سفارش داده شد، در ذهنم ایده‌پردازی کردم و پوسترهای دوره‌های پیشین جشنواره را نگاه کردم تا مبادا طراحی‌‌ام به دوره‌های گذشته شبیه شود. در این پوستر به بازی ابر در آسمان و اشکال مختلف ابرها که می‌تواند شبیه به اجسام مختلف شود، توجه کردم.

او ادامه داد: این پوستر برای جشنواره سینمایی طراحی می‌شد برای همین من نماد دوربین را از دل ابرهای آسمان بیرون کشیدم. بادکنک‌ها نیز ارتباط میان آسمان و بچه‌هایی است که از تمامی اقوام ایرانی در طراحی پوستر دیده می‌شوند. این بادکنک‌ها انگار نماد خیالی هستند که تا ابرها می‌روند و سینما تبدیل به بهترین ابزار برای سفری خیال‌انگیز می‌شود.

برآبادی گفت: در طراحی پوستر، جدا از بحث سلیقه طراح، نظر سفارش‌دهنده و خواسته او نیز مطرح می‌شود و طراح در تعامل با کارفرما شروع به ایده‌پردازی می‌کند. البته در جشنواره‌های کودک، به نظر من نظر بزرگسالان خیلی ملاک نیست و موضوع جذب شدن کودک به آن پوستر و فضای خیالی آن طرح است.

این طراح پوستر درباره فونت به کار رفته در پوستر گفت: این فونت ترکیبی از دست‌نوشته و فونت است. من برای این کار از دستخط دختر دوازده ساله‌ام کمک گرفتم که بتوانم رسم‌الخط کودکانه‌‌ای را در پوستر داشته باشم.

او ادامه داد: یکی از مسائل مهم نیز به کار بردن نمادی از شهر «اصفهان» به عنوان میزبان جشنواره بود. من نمی‌خواستم به سراغ کارهای تکراری بروم. برای همین با یک طرح مینیمال از آجرچینی با فرم گنبدی که نمادی از معماری ایرانی- اسلامی است، استفاده کردم.

برآبادی در پایان گفت: به هرحال انتقاد همواره پیرامون پوسترها وجود دارد. اما باید بدانیم که چه‌قدر از انتقاد‌ها سلیقه‌ای هستند و‌چه‌قدر از آن‌ها درباره ایرادات ساختاری هستند.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به دبیری علیرضا تابش از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) با شعار «سینما، سرزمین خیال» برگزار خواهد شد.