مسعود فرخنده در گفتگو با صبا: جشنواره کودک کورسوی امید ماست

کارگردان فیلم «بر لبه پرتگاه» که در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور دارد، درباره این فیلم و وضعیت سینمای کودک و نوجوان توضیح داد.

مسعود فرخنده طینت‌فرد که به همراه رحمان محمدی کارگردانی فیلم «بر لبه پرتگاه» را برعهده داشته و به بخش «مسابقه فیلم‌های بلند ایرانی» سی‌وچهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز راه‌یافته است در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره محتوای داستانی این فیلم گفت: «بر لبه پرتگاه» برداشت آزادی از «قصه‌های سبلان» محمدرضا بایرامی است که با توجه به جمع‌بندی‌ای که روی این قصه‌ها داشتیم به داستان این فیلم رسیدیم.

به گفته وی، «بر لبه پرتگاه» داستان یک نوجوان است که در یکی از روستاهای اردبیل اسبی دارد که این اسب از نظر خانواده او دردسرساز است و این نوجوان علاقه‌مند است که در هر صورت این حیوان را پیش خود نگه دارد. شرایط اقتصادی آن‌ها هم چندان مناسب نیست و نمی‌توانند برای اسب غذا و علوفه فراهم کنند و به تبع آن مثلثی بین یک نوجوان، اسب و طبیعت ایجاد می‌شود و چالش‌هایی که او برای حفظ این اسب با آن‌ها روبه‌رو می‌شود، قصه را شکل می‌دهد.

او درباره استفاده از ویژگی‌های بومی و محلی منطقه اردبیل در این فیلم بیان کرد: یکی از علایق من استفاده از فضاهای فولکلوریک مانند آداب و رسوم،سبک زندگی و ویژگی‌هایی که هر قومیتی دارد، در فیلم است. در «بر لبه پرتگاه» هم از ویژگی‌های بومی و محلی منطقه اردبیل برای روایت داستان بهره برده‌ایم.

این کارگردان با اشاره به چالش‌ها و مشکلاتی که در روند تولید فیلم با آن موجه بوند، تشریح کرد: وقتی وارد عرصه فیلم کودک و نوجوان می‌شویم به طور ناخودآگاه وارد چالش می‌شویم زیرا ظرافت‌های ویژه‌ای در این کار لازم است مثلا استفاده از نابازیگر کودک و نوجوان، فیلمبرداری در زمستان و در هوای برفی منطقه آذربایجان، استفاده از اسب یا حیوانات مختلف سر صحنه فیلمبرداری، همه این‌ها چالش‌هایی بودند که در روند ساخت فیلم با آن مواجه بودیم. همچنین داستان ما حدود ۴۰ سال پیش را روایت می‌کرد و در آن زمان روستاها تیر برق یا تلفن نداشتند و امروزه تقریبا مکانی نیست که تیر برق، خط تلفن یا آنتن ماهواره در آن وجود نداشته باشد و برای ما سخت بود این‌ها را در ویرایش حذف کنیم و فضا را قدیمی نشان دهیم.

او تاکید کرد: خداراشکر می‌کنم که در طول فرآیند ساخت این اثر تیم حرفه‌ای و صمیمی کنار خود داشتم و این باعث شد بر مشکلات غلبه کنیم. به یاد دارم چندین بار در کولاک و برف در روستای خلخال در جاده مسدود شده، گیر افتادیم اما سعی کردیم با وجود سختی‌ها قصه یکدست و روانی را برای کودکان و نوجوانان روایت کنیم.

این تهیه کننده در بخش دیگر این گفتگو با اشاره به اینکه وضعیت سینمای ما در کل رو به نزول رفته است، تصریح کرد: در سال‌های قبل از شیوع ویروس کرونا هم سینمای ما به سمت فیلم‌های تجاری یا غالبا با مضامین اجتماعی با موضوعاتی که جامعه را به وجد بیاورد، پیش می‌رفت و بیشتر سینماگران سعی می‌کردند با استفاده از ستارگان سینما و سلبریتی‌ها مخاطبان را به خود جذب کنند. هر سال چند فیلم خاص و معمولا در ژانر کمدی یا ملودارم اجتماعی موفق ظاهر می‌شدند و در زمان اکران سرمایه خود را بازمی‌‌گرداندند و باقی فیلم‌ها به سختی سرپا می‌ماندند. حال در این وضعیت آشفته، سینمای کودک و نوجوان که به کل تعطیل بود و سال‌هاست که در سینما فیلم خوبی در این عرصه ندیده‌ایم بلکه یک شبحی از فیلم کودک و نوجوان وجود دارد و افراد بیشتر بر اساس عشق و علاقه همچنان در این حوزه فعالیت می‌کنند.

تهیه کننده سریال «سیگنال موجود است» اعلام کرد: به نظر من بعد از شیوع ویروس کرونا سینما تقریبا رو به تعطیلی رفت و اکنون هم چیزی حدود ۲۰۰ فیلم در حوزه بزرگسالان در نوبت اکران قرار دارند. البته اکران آنلاین در پلتفرم‌ها هم ایده خوبی است اما فکر نمی‌کنم بتواند سرمایه یک فیلم را برای تولیدکنندگان آن برگرداند، بنابراین سینما در کشور ما تقریبا رو به سرازیری قرار دارد مگر تک ستاره‌ها و اتفاقات ویژه این صنعت را سرپا نگه دارند اما در حوزه کودک قبل از کرونا هم فقط سبحی از آن وجود داشت و طبیعتا با شرایط حال حاضر وضعیت سخت‌تر هم شده است.

او درباره اهمیت پرداختن به سینمای کودک و نوجوان عنوان کرد: اینکه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به کمک بنیاد فارابی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود به نوعی چراغ کم فروغ سینمای کودک و نوجوان را روشن نگه می‌دارد و کورسوی امیدی برای فعالان این حوزه است، اما اکنون چقدر در سینما یا حتی صداوسیمای ما برای فیلم‌های کودک و نوجوان اهمیت قایل می‌شوند؟ شاید بخشی از آن مشکل اقتصادی باشد یا بخشی ضعف سیاستگذاری‌ در این حوزه. کودکان آینده‌سازان کشور هستند و در هر کجای دنیا باید به آن‌ها توجه ویژه شود و نباید فکر کنیم که چون کودکان و نوجوانان مساله و دغدغه خاصی ندارند، حرفی نمی‌زنند، اعتراضی نمی‌کنند، پس حضور ندارند و باید آن‌ها را نادیده گرفت. این مشکلات جمع می‌شوند و این کودکان که برای آن‌ها کالای فرهنگی مانند تئاتر، فیلم سینمایی و تلوزیونی تولید نشده است در بزرگسالی جامعه را با مشکلات و ناهنجاری‌هایی مواجه می‌کنند که گاهی ممکن است هزینه‌های چندبرابر به همراه داشته باشد.

فرخنده طینت در پایان بااشاره به ابعاد داخلی و خارجی برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره لزوم برگزاری این جشنواره‌ها خاطرنشان کرد: عقل حکم می‌کند در شرایطی که بسیاری از فیلم‌ها اکران نمی‌شود و سیاستگذاری هم قوی در این حوزه وجود ندارد و برای سینمایی که برون‌داد زیادی ندارد، سرمایه‌ای صرف برگزاری جشنواره نشود اما درواقع حضور همین جشنواره‌ها از نظر بعد بین‌الملی و داخلی جذاب است، زیرا در عرصه جهانی نگاه افراد را به ایران فراملیتی می‌کند و از دیگر کشورها در این رویداد حضور دارند و با فیلم‌ها و فرهنگ ما آشنا می‌شوند. در بعد داخلی هم برای من کارگردان و تهیه‌کننده که در سال یک فیلم در حوزه کودک و نوجوان کار می‌کنم همین صرف حضور داشتن در جشنواره و دیده شدن فیلم نقطه امید است. اینکه جایی وجود دارد که حتی به صورت محدود فیلم‌های ما دیده می‌شود هم جای خوشحالی‌ست و اگر این را هم از ما بگیرند همین چراغ کم فروغ از بین می‌رود و به نظر من بودن چنین رویدادهایی غنیمت است.

در فیلم «لبه پرتگاه» بازیگران ملی و بومی چون پانته آ مهدی نیا، آتش تقی پور، سید رضی محمودی، احمد پروستان، مهدی جعفری، سینا دانیالی، سیدآیدین محمودی و یلدا دست افشان حضور دارند.

 

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل، برگزار خواهد شد.