افشین هاشمی مطرح کرد: «پسران دریا»؛ روایت متفاوت جست‌وجو

«افشین هاشمی» گفت: فیلم «پسران دریا» قصه دو پسر است که به دنبال محبت مادرانه و پدرانه می‌گردند. فیلمی کاملا واقع‌گرایانه که تلاش کردیم در فضای واقعی، جذابیت را برای مخاطب نوجوان و حتی بزرگسال به وجود آوریم.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، افشین هاشمی کارگردان، نویسنده و بازیگر سینما درباره ساخت فیلم «پسران دریا» (به کارگردانی مشترک با حسین قاسمی‌جامی) شرکت‌کننده در بخش مسابقه فیلم‌های بلند ایرانی سی و چهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: مدتی پیش «قاسمی حسین جامی» به من پیشنهاد بازی در یک فیلم کوتاه را داد. زمانی که فیلمنامه را مطالعه کردم، یک خطی فیلم به نظرم زیبا بود اما نیاز به پرداخت بیشتر داشت. من اعتقاد داشتم می‌توانیم یک داستان یک خطی را بسط و گسترش دهیم و به مفهوم عمیق‌تری دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: خط اصلی آن فیلمنامه کوتاه که «لوچو» نام داشت این بود که یک پسری و یک مردی در یک مسیر با هم همراه می‌شوند و رابطه‌ای بین اینها شکل می‌گیرد. من فکر کردم که این رابطه می‌تواند برای پسر جایگزینی برای پدر نداشته او باشد. همچنین پسر دیگری در جنوب ایران نیز زنی را به عنوان جایگزین مادر خود ببیند و به این ترتیب به نوعی در دو سوی ایران این پسر جست‌وجویی را برای یافتن محبت انجام می‌دهد. فیلم در واقع قصه دو پسر است که به دنبال محبت مادرانه و پدرانه می‌گردند.

این کارگردان با بیان اینکه فیلم «پسران دریا» دارای یک روح واحد است، اظهار کرد: من به دلیل اینکه هم بازیگردان و هم بازنویسی فیلمنامه را انجام دادم و هم اینکه تدوین فیلم بر عهده من بوده است گاهی در گرفتن پلان‌ها نیز مشورت می‌دادم و همین باعث شد تا آقای قاسمی جامی درخواست کنند که کار را به طور مشترک و با عنوان دو کارگردان ثبت کنیم. برای اینکه فیلم یک صاحب روحی و فکری داشته باشد در مجموع دو فیلمنامه «لوچو» و «رگاگ» به «پسران دریا» تغییر نام داد.

او تصریح کرد: فیلم هیچ فضای فانتزی ندارد و کاملا واقع‌گرایانه است. تلاش کردیم در همین فضای واقعی جذابیت را برای مخاطب نوجوان و حتی بزرگسال به وجود آوریم.بازیگران نوجوان این فیلم هر دو برای اولین بار است که مقابل دوربین قرار می‌گیرند و سعی کردیم بازی آگاهانه انجام دهند به این معنی که بدانند چه می‌گویند و چه می‌کنند، ضمن آن که «مونا فرجاد» تنها بازیگر حرفه‌ای این فیلم است.

هاشمی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره کودک در ایران، تاکید کرد: این جشنواره، از زیباترین و لطیف‌ترین جشنواره‌های ایران است و وقتی ما فیلمی داریم با حضور نوجوانان و با موضوع ارتباط نوجوان با محیط پیرامون، چه جایی بهتر از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان.

وی اضافه کرد: جشنواره‌ها در سینما کارکرد مهمی دارند زیرا حداقل فیلمساز می‌داند که یک جایی برای دیده شدن فیلمش به صورت تخصصی وجود دارد. این فیلم‌ها در زمان اکران مورد حمایت کافی قرار نمی‌گیرند. از نظر من حمایت صرفا حمایت‌های مادی نیست.

این بازیگر و کارگردان سینما در پایان درباره شعار این دوره جشنواره عنوان کرد: شعاری جز این برای سینما نمی‌شود تصور کرد و سینما همیشه برای من سرزمین خیال بوده است. در نتیجه این شعار برای من مفهومی جز تعریف خود سینما ندارد.