مدیر اجرایی پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران عنوان کرد: شرکت‌کنندگان المپیاد پنجم در هشت گروه تقسیم‌بندی شدند / چگونگی برپایی کلاس‌ها و برنامه‌های المپیاد

«سهیلا عسکری»، مدیر اجرایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران درباره گروه‌بندی نوجوانان حاضر در این دوره از المپیاد و چگونگی برگزاری این رویداد توضیحاتی را ارائه داد.

سهیلا عسکری، مدیر اجرایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، در گفت‌و‌گو با ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، درباره گروه‌بندی نوجوانان حاضر در این دوره از المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، گفت: نوجوانان در هشت گروه تقسیم‌بندی شده‌اند. این گروه‌ها ترکیبی از نوجوانانی هستند که در دو بخش فیلم و ایده ثبت‌نام کرده‌اند.

او ادامه داد: برای گروه بندی نوجوانانی که در دوره‌های قبل المپیاد حضور داشتند در گروه‌ها تقسیم شدند. این هنرآموزان،  با تجربه‌ای که در دوره‌های قبل کسب کرده‌اند، می‌توانند به عنوان راهنمای هم‌گروه‌های خود باشند.

او ادامه داد: تعدادی از بچه‌ها هم هستند که در دوره‌های گذشته المپیاد شرکت داشتند و ما از قبل می‌دانستیم که به مقوله انیمیشن علاقه‌مند هستند بنابراین تلاش کردیم این توسط منتورهایی آموزش ببینند که تخصص انیمیشن دارند. یعنی دو گروه ویژه برای ایده یا فیلم داریم که به صورت مشخص به بحث انیمیشن می‌پردازند.

عسکری درباره داوران پنجمین دوره از «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» گفت: پوران درخشنده، وحید گلستان و بیژن میرباقری داوران این دوره از المپیاد فیلمسازی هستند. رویکرد ما، استفاده از منتورهای دوره‌های قبلی المپیاد، به عنوان داور بود. چراکه دیدگاه و تجارب خوبی در این باره  دارند و سیاست‌ها اجرایی و محتوایی المپیاد برای آنان مشخص است. که به این صورت  جریان انتقال تجربه در بدنه و ساختار المپیاد فیلمسازی جاری باشد.

 

٭ پخش افتتاحیه، اختتامیه المپیاد در «تیوا»

مدیر اجرایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران اظهار داشت: المپیاد در این دوره به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. در پلتفرم «تیوا» به صورت آنلاین، افتتاحیه و اختتامیه خواهیم داشت که افتتاحیه، ساعت ۹ صبح شنبه هفدهم مهرماه به مدت یک ساعت برگزار خواهد شد.

 

٭ چگونگی برپایی کلاس‌های المپیاد

عسکری درباره برگزاری آنلاین المپیاد گفت:  مطمئناً این سبک برگزاری نمی‌تواند جای کلاس‌های حضوری را بگیرد و تعاملاتی که در کلاس‌های حضوری شکل می‌گرفت و ادامه پیدا می‌کرد قابل قیاس با کلاس‌های مجازی نیست. ارتباط، مبنای آموزش است اما این دنیای مجازی مرز بین واقعیت و خیال است و گاه ما را دچار اشتباه می‌کند. ما در دوره گذشته که به‌صورت مجازی برگزار شد مشکلاتی داشتیم. از جمله این که به‌عنوان اولین دوره برگزاری مجازی نمی‌دانستیم با چه مشکلاتی مواجه خواهیم بود، امسال اما شرایط برای‌مان عادی‌تر شده است و تلاش کرده‌ایم تا زیرساخت‌ها را تجهیز و تأمین کنیم.

او درباره شیوه برپایی آنلاین کلاس‌های المپیاد پنجم ادامه داد: اطلاعات ورود بچه‌ها به صورت لینک در اختیارشان قرار خواهد گرفت. بعد از افتتاحیه نیز کلاس‌ها آغاز خواهند شد. برپایی کلاس‌ها هر روز تا ساعت ۱۳:۱۵ ظهر به طول می‌انجامد.

عسکری افزود: از شنبه ۱۷ مهر ماه تا روز سه‌شنبه ۲۰ مهر ماه کلاس خواهیم داشت که روز آخر کلاس مخصوص جمع‌بندی آثار بچه‌ها است. نوجوانان نیز یک فیلم را که محصول نهایی ایده گروه است برای داوری ارسال خواهند کرد. بچه‌ها در گروه‌های مختلف توسط منتورها و مربیان هدایت می‌شوند و کارها به صورت گروهی انجام می‌شود تا به یک ایده جمعی برسند و آن را پرورش دهند. این ایده‌ها در روز آخر کلاس‌ها در یک فایل تصویری سه دقیقه‌ای ارائه خواهند داد.

او گفت: اختتامیه پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ساعت ۱٨:۱۵ چهارشنبه ۲۱ مهر ماه برپا خواهد شد. در این برنامه برگزیده‌های بخش «فیلم» و برگزیده‌های بخش «ایده» را خواهیم داشت.

 

٭ برپایی ۳ کلاس «نشست انتقال تجربه با فیلمساز سینمای ایران» در المپیاد پنجم

مدیر اجرایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان همچنین گفت: امسال  سه کلاس «انتقال تجربه» برگزار خواهیم کرد که همه کسانی که برای حضور در دو بخش  المپیاد ثبت‌نام کردند، امکان حضور در آن را دارند.

 

٭ سعی کردیم شرایطی را فراهم کنیم تا همه بچه‌ها تحت آموزش کوتاه مدتی قرار بگیرند

عسکری گفت: ما هرساله تعداد بسیار زیادی متقاضی برای حضور در المپیاد فیلمسازی داریم. از آن‌جا که نگاه ما به المپیاد، مقوله‌ای نه رقابتی بلکه آموزشی است، بر آن شدیم که امکانی را فراهم آوریم که همه دوستداران حضور در المپیاد، آموزش ببینند. هدف ما تربیت بچه‌ها برای درست دیدن است، مسیری که در آینده برای هر شغل و حرفه‌ای که بدان وارد شوند، مفید خواهد بود.

او بیان کرد: با همه مشکلات متعددی که داشتیم سعی کردیم شرایطی را فراهم کنیم تا همه بچه‌ها تحت آموزش کوتاه مدت قرار بگیرند. به فیلم‌ها و ایده‌های تک تک بچه‌ها پرداخته خواهد شد و مربیان ایرادات آن‌ها را توضیح خواهند داد. گروه اول صبح‌ها تا ظهر کلاس خواهند داشت. بچه‌های خارج از مسابقه نیز بعدازظهرها در کلاس‌هایشان در گروه‌های شش نفره شرکت خواهند کرد.

 

* دست‌اندرکاران پنجمین المپیاد فیلمسازی

عسکری در پایان دست‌اندرکاران پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران را به شرح زیر معرفی کرد: شورای برنامه ریزی محتوایی: سهیلا عسکری، حبیب ایل بیگی، محمدرضا کریمی صارمی، سعید پوراسماعیلی، داود ضامنی، وحید گلستان، حسین شیخ الاسلامی – دبیرالمپیاد: حبیب ایل بیگی- مدیراجرایی المپیاد: سهیلا عسکری- کارگردان افتتاحیه و اختتامیه و همچنین نظارت بر آموزش: سعید نجاتی – داوران المپیاد: پوران درخشنده، وحید گلستان، بیژن میرباقری- منتورهای المپیاد: نادره ترکمانی، لیلا میرهادی، مرجان اشرفی زاده، فرهاد توحیدی، حسین قناعت، بابک نکویی، اشکان رهگذر، امیر فیضی

مربیان المپیاد: شهلا پورآرین، الهام آقالری، عماد سلمانیان، اشکان چاوشی، سیدوحید حسینی‌ نامی، نواب محمودی، مونا شاهی، مهدی برزکی

مربیان گروه دوم (مربیان آموزشی بخش خارج از مسابقه): پرستو کاردگر، امین قشقاییان، تی‌یام یابنده، مهدی رضایی، فرزاد اژدری، مهدی کیخایی، حسین قسامی.

پنجمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان، امسال همزمان با سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۱۷ تا ۲۱ مهرماه برگزار خواهد شد.