امیر کربلایی زاده:

سینمای کودک، زیر بنای سینما

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ امیر کربلایی‌زاده، درباره به تصویر کشیدن فرهنگ ایرانی در آثار سینمایی کودک و نوجوان، گفت: اگر ما بخواهیم در آینده بچه‌های با اصالتی که به ریشه‌های خود پایبندند داشته باشیم، باید آن‌ها را با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا کنیم و یادشان دهیم که چگونه خودشان را بیشتر بشناسند و با اطرافشان آشنا شوند.
وی ادامه داد: امروزه نسل بچه‌های هزاره سوم بسیار باهوش و تیزبین هستند و درک بالایی دارند. بر همین اساس فیلم‌هایی که برای مخاطب کودک می‌سازیم باید به روز بوده و محتوای خوبی داشته باشند، زیرا نیاز‌های کودکان این دوره نیز تغییر کرده و برای اینکه بتوانیم آن‌ها جذب اثری کنیم باید به توقعات آن‌ها توجه کنیم.
این بازیگر با بیان این نکته که اگر آثار مورد پسند کودکان نسازیم آن‌ها جذب فیلم‌هایی می‌شوند که با فرهنگ‌مان همخوانی ندارند، بیان کرد: توجه به محتوای اثر و تکنیک ساخت نیز اهمیت زیادی دارد، زیرا نمونه‌های خارجی آثار سینمایی در بازار و فضای مجازی به فراوانی وجود دارند و در صورتی که فیلم‌های ایرانی مخاطبان کودک را اقناع نکند، آن‌ها به آثاری روی می‌آورند که شاید همخوانی چندانی با آداب و فرهنگ ایرانی نداشته باشد.
کربلایی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره وضعیت نمایش فیلم‌های کودک گفت: وضعیت نمایش فیلم‌های کودک به سازمان سینمایی برمی‌گردد، اما باید بدانیم که سینمای کودک سینمای پایه است و بچه‌های امروز ما، بزرگسالان فردای جامعه هستندکه باید از ابتدا با سینما پیوند داشته باشند و این اتفاق نیازمند سیاست‌گذاری درست دولتی است.
وی با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، درباره میزان اهمیت جشنواره کودک افزود: جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اهمیت بسیاری دارد و برای سینمای کودک تاثیرگذار عمل می‌کند. این رویداد محفلی برای رقابت فیلمسازان و فعالان این حوزه ایجاد می‌کند و برای کسانی که در این عرصه کار می‌کنند فرصتی مانند یک ویترین ایجاد می‌کند که آثارشان دیده شود.
بازیگر مجموعه تلویزیونی «هشتگ خاله سوسکه» درباره بخش «بازار فیلم» در جشنواره فیلم کودک نیز گفت: بازار فیلم خیلی تأثیرگذار است، زیرا ما در هزاره سوم زندگی می‌کنیم و بچه‌هایمان به برقراری ارتباط با کشور‌های دیگر نیاز دارند و چه قدر خوب می‌شود که قصه‌هایی که بچه‌ها دوست دارند در قالب یک تولید مشترک به تصویر کشیده شود. من حرکت در این عرصه را اقدامی مثبت می‌پندارم و برای جشنواره کودکان و نوجوانان آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم که بیش از پیش بدان پرداخته شود و در طول سال نیز برنامه‌های تخصصی برای کودکان وجود داشته باشد.
وی در پایان نیز با اشاره به فرصتی که بخش «المپیاد فیلم سازی» برای نوجوانان علاقه‌مند در این عرصه فراهم می‌کند، یادآور شد: بخش «المپیاد فیلم‌سازی» بخش خوبی است که به بچه‌ها هویت می‌دهد و این بهترین کاری است که می‌توان در حق بچه‌ها انجام داد. این‌گونه نوجوانان خیلی زودتر وارد حوزه فیلم‌سازی می‌شوند و علاوه بر اینکه تجربه کسب می‌کنند آموزش‌های لازم را هم می‌بینند.