داوود اطیابی کارگردان سینمای کودک با انتقاد از نبود سینمای مستقل کودک، تعطیلیهای مدارس و ضعف تبلیغات را عامل اصلی شکست فیلمهای این حوزه میداند. او معتقد است انیمیشن جای فیلمهای رئال را گرفته و بدون حمایت ساختاری و محتوای جدی، سینمای کودک و نوجوان بیش از پیش به حاشیه خواهد رفت.
داوود اطیابی کارگردان سینمای کودک در گفتوگو با خبرگزاری فارس درباره سینمای کودک گفت: ما عملاً سینمای مستقلی برای کودک نداریم. مسائل مربوط به فرهنگسازی و حمایت ساختاری مغفول مانده و برخی فیلمهای کودک به دلیل نبود تبلیغات و عدم توجه به مرحله پساتولید با شکست در گیشه روبهرو میشوند. بنیاد فارابی میتواند مانند یارانههای خدماتی (آب و برق)، بخشی از هزینههای تبلیغ و اکران فیلمهای کودک را تقبل کند تا چرخه اقتصادی این آثار فعال شود. متأسفانه فیلمهای زیادی تولید شده اما هرگز اکران نشدند یا با سانسهای بسیار محدود روی پرده رفتند.
وی با اشاره به رونق نسبی سینمای کودک از میانه دهه ۹۰ مطرح کرد: ورود کارگردانان به عرصه انیمیشن باعث شد فروش فیلمهای کودک تا حدودی بهتر شود اما این روند در سالهای اخیر افت کرده است. مثلاً «پسر دلفینی ۲» با وجود تبلیغات گسترده، فروشش به سختی به ۲۰ میلیارد رسید که نسبت به هزینههای تولید، هیچ توجیهی ندارد. یکی از مشکلات اصلی هم وابستگی بیش از حد به اکران مدارس است. این در حالی است که در فصل مدارس تعطیلیهای مکرر بهویژه به دلیل آلودگی هوا، عملاً اکران فیلمهای کودک را نابود کرده است.
کارگردان فیلم سینمایی «نارگیل ۲» در ادامه اظهار کرد: امروز سینمای کودک تقریباً برابر با انیمیشن شده است. در گذشته فیلمهای رئال یا عروسکی پرمخاطب داشتیم، اما حالا بهخاطر کاهش هزینههای تولید انیمیشن بهویژه با ورود فناوریهای جدید و هوش مصنوعی، ساخت فیلم رئال توجیه اقتصادی ندارد. از طرفی فیلمنامهنویسان ما عجولانه کار میکنند و محتوای سطحی تولید میشود. فیلمی که نتواند ذهن کودک را درگیر کند، محکوم به شکست است.
اطیابی مطرح کرد: در مجموع برای نجات سینمای کودک، توجه جدی به محتوا، حمایت ساختاری و نگاه جهانی در تولید آثار ضروری است در غیر این صورت، این بخش مهم از سینمای ایران بیش از پیش به حاشیه خواهد رفت.
این فیلمساز درباره تازهترین فعالیت خود گفت: در حال حاضر فیلم کمدی «ذوق مرگ» را در انتظار اکران دارم همچنین در حال پیشتولید سریالی عروسکی به نام «سیارک صفر» هستیم که هر فصل آن ۳۰ قسمت دارد و در پایان هر فصل نیز یک نسخه سینمایی تولید خواهد شد. این پروژه با حضور ۷ تا ۱۰ نویسنده جوان شکل گرفته و تلاش کردهایم نگاه جدی به محتوا داشته باشیم. این سریال با سرمایهگذاری مشترک ایران و هلند تولید میشود و به همین دلیل میتواند از مزایای کپیرایت بینالمللی نیز بهرهمند شود. سریال کاملاً عروسکی است و بهگونهای طراحی شده که قابلیت عرضه جهانی داشته باشد.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو به وضعیت سینمای نوجوان اشاره و عنوان کرد: متأسفانه سینمای نوجوان تقریباً حذف شده و همه تمرکز روی کودک است. دلیل اصلی هم نبود فیلمنامه مناسب است. شخصاً مدتها به دنبال متن برای ساخت فیلمی ویژه تینیجرها بودم اما چیزی پیدا نکردم. ضمن اینکه رقابت با محصولات بینالمللی بسیار دشوار است، زیرا نوجوانان ایرانی به راحتی به محتواهای متنوع خارجی دسترسی دارند و آثار داخلی، از نظر کیفیت و جذابیت، توان رقابت با آنها را ندارند.
این کارگردان در پایان درباره جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: برگزاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان بسیار ارزشمند است، زیرا همچنان پرچم سینمای کودک و نوجوان را بالا نگه داشته است. همین که این جشنواره هر سال برگزار میشود، جای تقدیر دارد. جشنواره فرصتی است تا توجهها به این حوزه جلب شود و مسیر تولید و حمایت ادامه پیدا کند.
