مرجان اشرفی زاده کارگردان سینما با اشاره به اهمیت تولیدات فرهنگی برای کودکان و نوجوانان، گفت: باید خودمان را به روز کنیم تا بتوانیم تصویر درستی از نوجوان نسل جدید ارائه کنیم.
مرجان اشرفی زاده کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ درباره اهمیت سینما کودک و نوجوان عنوان کرد: سینمای کودکان و نوجوانان هم کارکرد سرگرمی دارد و هم برای بزرگسالان مسئلهای مهم و تجارتی بزرگ محسوب میشود، در عین حال جنبههای آموزشی و فرهنگی مهمی دارد که این ویژگی میتواند تاثیرات زیادی بر کودکان بگذارد.
وی اضافه کرد: بنابراین تولید محصول هنری برای این گروه سنی یک ضرورت است اما متأسفانه این حوزه تا حد زیادی در ایران کمرنگ شده و کیفیت محصولات پایین آمده است.
اشرفی زاده در پاسخ به این پرسش که در یک دهه اخیر در سینمای ایران چقدر به کمیت و ارتقای کیفیت فیلمهای کودک و نوجوان توجه شده است، توضیح داد: باتوجه به مشاهداتم، در سالهای اخیر بهجز چند مورد معدود که عموماً در قالب انیمیشن بوده است و تولیداتی ارزشمند هم محسوب میشوند، آثار سینمایی محدودی ویژه کودکان و نوجوانان تولید شده است.
وی ادامه داد: بهعنوان مادر دو فرزند ۹ و ۷ ساله، همواره پیگیر این حوزه هستم تا اگر فیلم مناسبی برای کودکان اکران شد، فرزندانم را به سینما ببرم اما متاسفانه شاید تنها دو یا سه فیلم وجود داشته باشد که مناسب این گروه سنی باشد.
کارگردان فیلم «آبجی» تصریح کرد: متأسفانه علاوه بر تعداد کم این آثار، حتی در مواردی که طرح اولیه داستان قابلیتهای خوبی دارد، به دلیل نیاز به سرمایهگذاری کلان در این حوزه، معمولاً نهادهای حمایتکننده به سمت تولیدات سفارشی تمایل پیدا میکنند. درنتیجه، داستانهایی که اساساً برای کودکان خلق شدهاند ناگهان به سمت مسائل حاشیهای و غیرضروری کشیده میشوند و درنهایت بهصورت ابزاری نامتناسب و ناهمگون بهکار گرفته میشوند. درحالیکه امکان تولید آثاری جذاب، فرهنگی و درعینحال آموزنده، با درونمایههای سودمند برای کودکان وجود دارد. این کاستی حتی در تولیدات نسبتاً بهتر نیز مشهود است.
این فیلمساز با اشاره به فیلمهای دهه ۶۰ و ۷۰ گفت: با نگاهی به گذشته، فیلمهای سینمایی رئال – انیمیشن و فانتزی دهههای ۶۰ و ۷۰ از نظر جذابیت و عمق محتوایی همچنان جایگاه برجستهای دارند. هم در عرصه تولیدات تلویزیونی و هم در سینما، هنگامی که در جستجوی نمونههای موفق آثار کودک و نوجوان هستیم، ناخودآگاه به همان تولیدات گذشته ارجاع میدهیم. سینماگران آن دوره با نگاهی جدیتر به تولید آثار کودک و نوجوان میپرداختند و متأسفانه تاکنون جانشینان شایستهای برای آنها پیدا نشده است.
وی با اشاره به افزایش تعداد تولیدات نسبت به سالهای گذشته تاکید کرد: در دهه ۶۰ فضای رقابتی محدودتر بود و مخاطبان با انبوه انتخابهای امروزی مواجه نبودند. همچنین، نمیتوان به طور قطع در مورد برتری کیفی آن آثار قضاوت کرد، چرا که حس نوستالژی بر قضاوت ما تأثیرگذار است. با این وجود اگرچه در سینما از جنبه فنی و تکنیکی نسبت به سالهای گذشته پیشرفتهای قابل توجهی داشتهایم، اما به نظر میرسد از نظر محتوایی، آثار گذشته با کیفیتتر تولید میشدند به این دلیل که امروزه آن عزم و اراده لازم برای خلق آثار فاخر برای کودکان و نوجوانان کمرنگ شده است.
اشرفیزاده با اشاره به جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان اظهار کرد: وجود جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان اتفاق خوب و مهمی است زیرا به واسطه برگزاری این رویداد در سال چند فیلم برای کودک و نوجوان تولید میشود و گاهی این شانس را داریم که در میان این تولیدات، فیلم خوبی نیز به مخاطبان معرفی میشود. قطعاً برگزاری صرف جشنواره کافی نیست و همواره موضوع دبیرخانه دائمی برای جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان مطرح میشود تا دغدغه تولید فیلم برای کودک و نوجوان در طول سال جریان داشته باشد اما هنوز چنین چیزی وجود ندارد.
وی در پایان گفت: امیدواریم روزی سینماگران و کسانی که علاقهمند و دغدغهمند حوزه کودک و نوجوان بتوانند آثار خوبی در این عرصه تولید کنند یا افرادی برای این کار آموزش ببینند. همچنین تشکیل مجموعهای از مشاوران و روانشناسان که بتوانند در انتخاب قصهها و موضوعات مرتبط به فیلمسازان کمک کنند، امر ضروری است.