نوید صولتی کارگردان فیلم کوتاه «فرشته و شکاربان»: همکاری با بازیگر کودک همواره چالش برانگیز است/ سازگاری فیلم‌های فانتزی با جهان کودکانه

کارگردان فیلم کوتاه «فرشته و شکاربان» معتقد است: در سینمای کوتاه کمتر به دنیای کودکان پرداخته می‌شود و نیاز است تا در این خصوص، نوعی اصلاح رویه صورت پذیرد.

نوید صولتی کارگردان فیلم «فرشته و شکاربان» از آثار پذیرفته شده در بخش فیلم کوتاه سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره چگونگی شکل‌گیری ایده اولیه و قصه این فیلم گفت: این اثر درباره پسر بچه‌ای است که در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته و مجبور به تصمیم‌گیری است. موضوعی که می‌تواند در آینده او اثر مهمی داشته باشد. چالش این شخصیت در انتخاب پیش رو، دغدغه اصلی من در تولید این فیلم کوتاه بود. تمام بازیگران اصلی این فیلم، به غیر از یک شخصیت کودک هستند.

وی ادامه داد: در سینمای کوتاه کمتر به دنیای کودکان پرداخته می‌شود. البته بخشی از این مسئله به نوع سیاست‌گذاری مسئولین جشنواره‌ها و داوران مربوط است و متاسفانه در اغلب این رویداد‌ها اقبال ویژه‌ای نسبت به فیلم‌های کودکان و نوجوانان وجود ندارد. ضمن اینکه مسئله کودکان و جهان ویژه آنها همواره به صورت یک دغدغه برای من مطرح است و فیلم آینده من نیز به نوعی مرتبط با مسائل این گروه سنی خواهد بود.

صولتی با بیان اینکه به ساخت فیلم‌های فانتزی با زمینه‌های خیالی علاقه‌مند است، بیان کرد: تولید چنین آثاری عموما با سینمای کودک و نوجوان قرابت زیادی دارد و به همین دلیل ترجیح می‌دهم همچنان در این گونه سینمایی به فعالیت خود ادامه دهم.

این فیلمساز یادآور شد: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، یکی از مهم‌ترین رویداد‌های سینمایی کشور است. با این وجود آنطور که باید به چنین جشنواره‌هایی توجه نمی‌شود. در صورتی که برای عموم رسانه‌ها جشنواره‌های فیلم کوتاه و یا فجر اهمیت بیشتری دارد. به نظر می‌رسد لازم است تا اطلاع رسانی‌های بیشتری در خصوص این رویداد صورت بگیرد. در این صورت به طور حتم شاهد رشد این گونه از سینما خواهیم بود.

صولتی اظهار کرد: تامین منابع مالی مهم‌ترین چالشی است که پیش روی فیلمساز قرار دارد. داستان فیلم «فرشته و شکاربان» به گونه‌ای طراحی شده بود که باید مراحل فیلمبرداری در شمال کشور دنبال می‌شد. این موضوع هزینه مضاعفی را به ما تحمیل کرد. افزون بر آن، این فیلم دارای جلوه‌های ویژه پرحجمی بود و همین موضوع نیز باعث شد تا هزینه‌های تولید کمی بیشتر شود.

این فیلمساز سینمای کوتاه افزود: در سینمای ایران به ندرت بازیگر کودک در سطح حرفه‌ای تربیت شده است. به همین دلیل در اغلب مواقع فیلمسازان مجبور هستند نابازیگران یا افرادی را انتخاب کنند که تجربه کمتری در این زمینه دارند. در نتیجه این افراد با توجه به شرایط سنی که در آن قرار دارند، کم‌تر با آداب کار حرفه‌ای آشنا بوده و زودتر از سایر عوامل احساس خستگی می‌کنند. در نتیجه نمی‌توان از آنها انتظار برخورد حرفه‌ای داشت و همین مسئله، پیامد‌هایی منفی به همراه دارد.

صولتی یادآور شد: به زودی تولید فیلم تازه‌ای را مرتبط به سینمای کودک آغاز خواهم کرد. البته مخاطب فیلم تازه من کودکان نخواهند بود، اما موضوع آن در ارتباط با جهان کودکانه است.

وی در پایان گفت: فیلمسازان فعال در سینمای کودک و نوجوان توقع دارند تا آثار آنها در جشنواره‌های مختلف، همچون دیگر گونه‌های سینمایی مورد توجه قرار بگیرد. خوشبختانه در کشور وجود جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان باعث شده تا بسیاری از آثار باکیفیت بتوانند فرصتی برای ارائه و نمایش داشته باشند.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ۳ بخش ملی (فیلم‌های بلند، کوتاه و پویانمایی)، بخش بین‌الملل و بخش ویژه از ۱۲ تا ۱۶ مهر سال جاری با دبیری حامد جعفری در شهر اصفهان برگزار می‌شود.