مهدیه مالکی/صبا: سیاوش چراغیپور، بازیگر شناختهشده سینما و تلویزیون، در حاشیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان درباره وضعیت سینمای کودک و نوجوان، دغدغه سینماگران و سیاستگذاریهای این حوزه با صبا به گفتوگو نشست.
چراغیپور در پاسخ به این پرسش که با وجود چالشهایی که در حوزه سینمای کودک و نوجوان وجود دارد شما برای رشد این حوزه چه پیشنهادی دارید؟ گفت: به این سوال باید افرادی پاسخ دهند که سیاستگذارو متولی این حوزه هستند و باید به صورت جدی و دغدغهمند نشستهای تخصصی و پژوهشهای عمیق درباره معضلات، مشکلات و مسائل جهان کودک و نوجوان انجام شود.
بازیگر فیلم سینمایی «دختر برقی» با بیان اینکه کودک نیازمند شادی، تربیت و آموزش است و باید به هر یک از این موارد به صورت مجزا و در پروسه ای دقیق پرداخته شود افزود: پس از آن، باید تیمهای حرفهای شامل فیلمنامهنویسان، کارگردانان تشکیل شود و برمبنای آن تولیدات مستمر در این حوزه شکل گیرد، این رویکرد باعث میشود فیلمهای باکیفیت و ماندگار ساخته شوند که خاطرات خوشایندی در ذهن کودکان و خانوادههای باقی بگذارندو با این رویکرد جایگاه سینما در تربیت و شادی کودکان تقویت میشود.
او ادامه داد: ولی اگر این جشنواره سالیانه برگزار شود و در طول سال ادامه نداشته باشد، هیچ اتفاق مستمری رخ نخواهد داد و فقط آمار و ارقام و گزارشهای سالیانه را پر میکنیم. اگر قرار باشد به شکل واقعی برای بچهها کار کنیم مستلزم این است که باید با کارگردان، فیلمنامهنویس و پژوهشگر درجه یک قرار داد بسته شود تا در طول سال چندین اثر در این زمینه تولید کنند تا تولیدات ما برای کودک و نوجوان در بخش فیلم و انیمیشن و …. به شکل مستمر ادامه یابد چون در جریان کار و ساخت اثر افراد به نقایص پی میبرند و اینگونه میتواند آثار خوب و ماندگار تولید کرد تا مثل سالهای گذشته خانوادهها برای تماشای فیلم در سینما همراه کودکانشان صف ببندند.
چراغیپور در پاسخ به این پرسش که چرا کودکان و نوجوانان همچون گذشته مشتاق سینما نیستند؟ توضیح داد: این امر حاصل سیاستهای غلط متولیان ونهادهای این حوزه است، اگر در این حوزه به درستی عمل شود، اتفاقات طور دیگری رقم خواهد خورد. باید خوراک درست برای بچههای مان فراهم کنیم و با جایگزینهای درست وابستگی آنها به فضای گوشی و موبایل را کاهش دهیم.
این بازیگر تاکید کرد: باید تلاش کنیم پرده سینما و تجربه معجزههای آن را برای کودکانمان زنده کنیم تا تماشای فیلم در پرده سینما برای او جذاب باشد. سینماگران خارجی به خوبی با این راهکارها آشنا هستند و ما نیز باید در این زمینه از آنها بیاموزیم و از تجربیات و سیاستهای موفق آنها بهرهمند شویم تا بدین شکل سینمای کودک و نوجوان ایران را ارتقا دهیم. اگر پیشرفت سینما اهمیت دارد باید با چنین رویکردی پیش رویم.