آزیتا حاجیان: در انتخاب فیلم‌نامه‌ها‌ی کودک دقت بسیار لازم است

آزیتا حاجیان داور جشنواره کودک با اشاره به اهمیت ارتباط فیلم‌های کودک با مخاطبان گفت: در سال‌های اخیر، فیلم‌های انیمیشن پیشروتر بودند و توانستند با بچه‌ها ارتباط برقرار کنند، اما چنین اتفاقی در همه آثار رخ نمی‌دهد. امروز بچه‌ها با تلفن‌های همراهشان به فیلم‌های جهانی دسترسی دارند و سلیقه‌شان ارتقا یافته است. بنابراین اگر ما فیلم‌های سطحی بسازیم، طبیعی است که با استقبال روبه‌رو نمی‌شوند.
سینما اعتماد ،‌آزیتا حاجیان داور سی‌وهفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره توصیه‌های خود برای ارتقای سطح فیلم‌های کودک گفت: توصیه‌ام به مسئولان و کسانی که در انتخاب سناریوها و صدور مجوز ساخت نقش دارند این است که در انتخاب فیلمنامه‌ها دقت بسیار داشته باشند. فیلم باید عمیق باشد، قدرت فکری داشته باشد و اگر تخیلی است، باید از منطق خیال‌پردازی برخوردار باشد. به نظر من، فیلمنامه بنیان هر فیلمی است. اگر فیلمنامه ضعیف باشد، حتی بهترین کارگردان هم نمی‌تواند از آن فیلمی خوب بسازد.
وی افزود: مرحله اول، یعنی انتخاب سناریو، بسیار سرنوشت‌ساز است. کسانی که در این مرحله تصمیم‌گیری می‌کنند، مسئولیتی بی‌نهایت خطیر دارند. هرچه فیلم‌ها به واقعیت نزدیک‌تر باشند، از طریق تحقیق، مشاهده و ارتباط با موضوع، شناخت عمیق‌تری شکل می‌گیرد.

این داور در ادامه با اشاره به اهمیت ارتباط فیلم‌های کودک با مخاطبان گفت: در سال‌های اخیر، فیلم‌های انیمیشن پیشروتر بودند و توانستند با بچه‌ها ارتباط برقرار کنند، اما چنین اتفاقی در همه آثار رخ نمی‌دهد. امروز بچه‌ها با تلفن‌های همراهشان به فیلم‌های جهانی دسترسی دارند و سلیقه‌شان ارتقا یافته است. بنابراین اگر ما فیلم‌های سطحی بسازیم، طبیعی است که با استقبال روبه‌رو نمی‌شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بازیگران شناخته‌شده از فیلم‌های کودک استقبال می‌کنند، بیان کرد: برخلاف تصور عمومی، بسیاری از بازیگران مطرح در آثار کودک حضور دارند. مثلاً پژمان بازغی، کمند امیرسلیمانی و گوهر خیراندیش در فیلم‌های اخیر کودک بازی کرده‌اند. اگر سناریو قوی باشد و کارگردان قابل اعتماد، بازیگران با دل و جان در این پروژه‌ها شرکت می‌کنند.
حاجیان مطرح کرد: اگر سناریو محکم و غنی باشد، همه از بازیگر تا کارگردان با اشتیاق به آن می‌پیوندند. فیلمنامه قوی مثل زیرلفظی برای بازیگر است، فرقی ندارد فیلم کودک باشد یا بزرگسال.
بازیگر «دزد عروسک‌ها» درباره فیلم‌های کودک سال‌های اخیر بیان کرد: «پسر دلفینی» کار قشنگی بود. اما شخصاً در سال‌های اخیر اثر شاخصی ندیدم که باعث هیجانم شود. شش یا هفت سال پیش داور جشنواره بودم، اما از آن زمان تا کنون کار برجسته‌ای ندیدم.
وی درباره تأثیر فیلم‌های خاطره‌انگیز بر نسل جدید فیلم‌سازان اظهار کرد: نشنیده‌ام کسی به من بگوید که به خاطر دیدن «دزد عروسک‌ها» یا فیلم‌های مشابه وارد سینما شده، اما بسیاری از مردم از ترس و هیجانی که با دیدن آن اثر داشته اند یاد می‌کنند.
حاجیان در پاسخ به این پرسش که اگر خودش بخواهد فیلمی برای کودک بسازد، گفت: من کارگردان تئاترم و تحصیلاتم در حوزه سینما نیست، بنابراین هیچ‌گاه به ساخت فیلم سینمایی فکر نکردم. البته تئاتر کودک و نوجوان کار کرده‌ام.