سجاد انتظاری‌مهدی تهیه کننده: «مشق هر روز» قصه ایثار کودکان است/ افزایش هزینه‌های فیلمسازی

تهیه‌کننده فیلم کوتاه‌‌ «مشق هر روز» گفت: مهم‌ترین پیام فیلم ایثار است. ایثاری که یک دانش‌آموز برای دوستش انجام می‌دهد و در انتهای فیلم نقش خانواده و والدین هم آشکار می‌شود.

سجاد انتظاری‌مهدی تهیه‌کننده فیلم کوتاه‌‌ «مشق هر روز» به کارگردانی امیر روئینی و از آثار راه یافته به بخش داستانی کوتاه سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا، گفت: فیلم «مشق هر روز» در مدت سه دقیقه در مشهد تولید شده است. قصه‌ این فیلم درباره‌ دو دانش‌آموز هم‌کلاسی است. یکی از آن‌ها هر روز بعد از اتمام مدرسه به خاطر دوستش کاری می‌کند و گویا این عمل به صورت مداوم هرروز تکرار می‌شود.

انتظاری‌مهدی درباره همکاری با این کارگردان توضیح داد: همکاری من با آقای روئینی از سال ۱۴۰۱ آغاز شد. در یک رویداد سینمایی در مشهد که ایشان با چند طرح داستانی و مستند شرکت کرده بودند با هم آشنا شدیم و از آن زمان تاکنون در چند پروژه همکاری داشتیم. در این پروژه هم ایشان کارگردان بودند و بنده تهیه‌کننده.

این تهیه‌کننده درباره‌ کوتاه بودن زمان فیلم «مشق هر روز» نیز گفت: اینکه فیلم فقط سه دقیقه است برایمان چالش نبود. فیلم دیالوگ دارد اما قصه‌ای که آقای روئینی انتخاب کرده بودند به راحتی در این زمان قابل اجرا بود و پیامش منتقل شد. در همین سه دقیقه، دیالوگ‌ها به خوبی پیام را منتقل می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که پیام فیلم چیست، توضیح داد: مهم‌ترین پیام فیلم ایثار است. ایثاری که یک دانش‌آموز برای دوستش انجام می‌دهد. در انتهای فیلم نقش خانواده و والدین هم آشکار می‌شود؛ اینکه آن‌ها هم در این عمل مثبت همراه فرزندشان هستند.

انتظاری‌مهدی درباره‌ کار با کودک توضیح داد: هیچ وقت نمی‌گویم کار با بچه‌ها سخت است. برعکس، بسیار لذت‌بخش است. البته چالش‌ها و مسائل خاص خودش را دارد، اما به دلیل زلالی و  معصومیتی که بچه‌ها دارند، حضورشان در کار حس متفاوتی ایجاد می‌کند. همیشه کار برای کودک و نوجوان شیرین است.

وی درباره‌ انتخاب بازیگران گفت: خدا را شکر خیلی زود به گزینه‌های مورد نظر رسیدیم و انتخاب انجام شد. البته یک فراخوان محدود بین اهالی سینما دادیم و خودمان هم جستجوهایی داشتیم.

این تهیه‌کننده درباره ویژگی‌های خاص فیلم توضیح داد: به عنوان تهیه‌کننده همیشه ترجیح من این بوده است که کارگردان بتواند به بهترین شکل ایده‌اش را اجرا کند و محدودیتی از نظر مالی و امکانات نداشته باشد. آقای روئینی هم در کارگردانی این فیلم با رویکردی مثبت عمل کردند و در کارگردانی این اثر به دنبال پیچیدگی خاصی نبودند و پیام را با کارگردانی روان منتقل کردند.

وی درباره‌ هزینه‌های تولید گفت: قطعاً هزینه‌های تولید چه در دستمزد عوامل و چه در هزینه‌های جاری افزایش داشته است؛ این فقط مختص پروژه‌های بلند نیست، در فیلم کوتاه هم همین است. وقتی بخواهیم کاری فراتر از یک پروژه‌ دانشجویی یا آموزشی بسازیم و آن را در سطح استاندارد ارائه دهیم، نیاز به هزینه است. نمی‌شود صرفاً چند نفر دوستانه جمع شوند و کار کنند. اگر قرار است کار شکل جدی و قابل قبولی داشته باشد، طبیعتاً هزینه‌ها بالاست.

انتظاری‌مهدی درباره‌ جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار کرد: این جشنواره همیشه حال و هوای خاصی دارد چون بچه‌ها در آن حضور پررنگی دارند. جشنواره حال خوبی دارد که حتی برای بزرگ‌ترها هم لذت‌بخش است. ضمن اینکه در اصفهان برگزار می‌شود و میزبانی این شهر ویژگی مضاعفی به جشنواره می‌دهد. حضور در این جشنواره برایم خاطره‌انگیز و لذت‌بخش است.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ۳ بخش ملی (فیلم‌های بلند، کوتاه و پویانمایی)، بخش بین‌الملل و بخش ویژه از ۱۲ تا ۱۶ مهر سال جاری با دبیری حامد جعفری در شهر اصفهان برگزار می‌شود.