در دومین شماره «شاپرک» نشریه روزانه سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، مصاحبهای از فریدون نجفی کارگردان فیلم «موی گرگ» از آثار حاضر در بخش مسابقه جشنواره، منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، فریدون نجفی کارگردان فیلم «موی گرگ» از آثار حاضر در بخش مسابقه فیلمهای بلند داستانی جشنواره گفتوگویی با «شاپرک» نشریه روزانه سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان انجام داده است.
نجفی درباره ایده اولیه فیلم «موی گرگ» و چگونگی شکلگیری این اثر سینمایی گفت: ایده و قصه اولیه این فیلم زمانی شکل گرفت که من با گروهی از بچهها درگیر پروژهای مستند بودم؛ مستندی که در منطقهای خاص میگذشت و زندگی بچههایی که در آن منطقه زندگی میکردند، پر از قصه و الهام بود. بخشی از فیلم بازتاب زندگی همین بچههاست و بخش دیگر انعکاسی از کودکیهای خود من، چون در همان فضا بزرگ شدهام. درواقع، داستانهای کودکیام را بهروز کرده و در زمان حال روایت کردهام.
وی درخصوص کارهایی که برای رسیدن به قصه فیلم انجام داده است هم گفت: ماهها با این بچهها نشستوبرخاست کردم، به مناطق عشایری رفتم و با آنها گفتوگو و همدلی داشتم تا فضای فرهنگیشان را بشناسم. چون این فیلم صرفاً برای گیشه ساخته نشده، بلکه فیلمی هنری و اجتماعی است که تلاش میکند وفادار به واقعیت، فرهنگ بومی و فضای مستند باشد.
نجفی با اشاره به داستان فیلمش توضیح داد: قصه درباره یک باور و خرافه محلی است. همانطور که از نام فیلم پیداست، «موی گرگ» اشاره به بخشی از خرافات محلی دارد که گرگ در آن، نماد مقدس شمرده میشود. داستان درباره کودکی است که بهخاطر فقدان پدر و مادر، اهالی او را «نحس» میدانند و برای «پاکشدنِ قدمش» مجبورش میکنند آیینی را بگذراند. این باور خرافی از کودکی در ذهن او شکل گرفته و زخمی شده که بعدها بر زندگیاش سایه میاندازد.
وی درباره سوژه تقابل میان سنت و مدرنیته که در این فیلم شاهد آن هستیم هم عنوان کرد: جالب است که یکی از نکات مهم در فیلم همین موضوع است. در فیلم، بچههایی را نشان دادهام که گوشی موبایل در دست دارند و با جهان مدرن ارتباط برقرار میکنند، اما همچنان اسیر باورهای قدیمیاند. موقع نوشتن فیلمنامه، شخصیتها را از دل همین مناطق انتخاب کردهام. شاید برایتان جالب باشد که حتی گاهی بدون فیلمنامه اولیه فیلمبرداری کردم و بعد بازنویسی را انجام دادم تا قصه واقعیتر شود.
کارگردان «موی گرگ» عنوان کرد: این فیلم با بودجهای محدود ساخته شده. من هم کارگردان بودم و هم فیلمبردار، و تلاش کردم با کمک بازیگران حرفهای مثل آقای بختیاری و همکاری بچهها، بازیهایی طبیعی و قابل باور خلق کنیم.
نجفی درباره حضور در سیوهفتمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره کودک اصفهان مهمترین و شریفترین رویداد برای سینمای کودک ایران است. این جشنواره چراغی است که هنوز روشن مانده و باید برای حفظ و ارتقای آن تلاش کرد. برگزاری جشنواره برای ما غنیمت است.
وی در پایان سخنانش با اشاره به وضعیت سینمای کودک در کشورمان عنوان کرد: سینمای کودک در ایران نیازمند حمایت جدیتر است. ما به یک شورای ملی سینمای کودک نیاز داریم که برنامهریزی دقیقی برای تولید، اکران و پخش این فیلمها داشته باشد. در بسیاری از کشورها سالنهای ویژه کودک ساخته شدهاند و تجربه تماشای فیلم برای کودکان متفاوت و جذاب است، اما در ایران چنین امکاناتی وجود ندارد و حتی فیلمهایی که جوایز مهمی میگیرند، اغلب به اکران عمومی نمیرسند. سینمای کودک تنها بخشی از سینمای ایران است که هنوز اصالت و پاکی خود را حفظ کرده است. امیدوارم توجه بیشتری به این حوزه شود تا بتوانیم فیلمهایی بسازیم که هم کودکان و هم بزرگسالان از تماشای آنها لذت ببرند و نسل جدید با قصههایی شریف، آموزنده و الهامبخش رشد کند.
سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در ۳ بخش ملی (فیلمهای بلند، کوتاه و پویانمایی)، بخش بینالملل و بخش ویژه از ۱۲ تا ۱۶ مهر سال جاری با دبیری حامد جعفری در شهر اصفهان در حال برگزاری است.