سعید پوراسماعیلی عضو شورای برنامه ریزی محتوایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران معتقد است مهمترین خروجی این رویداد برای نوجوانان این است که بتوانند احساسات و نگاه خود را به واسطه ابزار ساده دوربین موبایل روایت کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید پوراسماعیلی عضو شورای برنامهریزی محتوایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد گفت: شکل اولیه المپیاد فیلمسازی، انتخاب تعدادی فیلم و فعالیت نوجوانان در حاشیه جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان بود اما آرامآرام شکل برگزاری آن به این سمت رفت که این رویداد در طول سال به بچهها کمک کند تا درگیر سینما باشند. نوجوانان علاقهمند به این حوزه در طول سال یا درگیر آموزشهای اولیه برای ساخت فیلم هستند یا طرحی را برای ساخت فیلم کوتاه آماده میکنند. اگر طرحهایشان پذیرفته شد وارد کلاسهایی میشوند که در دو دوره اخیر بهصورت آنلاین برگزار میشود. یک منتور و یک کمک مربی در این کلاسها به بچهها آموزش میدهند که ایدههایشان را چگونه پرورش دهند و به شکل فیلمنامه دربیاورند تا امکان تولید پیدا کند.
وی ادامه داد: بهترین ایدههایی که در این دورهها انتخاب میشوند برای تولید مورد حمایت مراکز و سازمانهایی همچون آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن سینمای جوانان و بنیاد سینمایی فارابی قرار میگیرند. بچههایی هم که فیلمهای آمادهای را به المپیاد ارائه میکنند آثارشان در قالب رقابت بررسی و برترین آثار از میانشان انتخاب میشوند.
پوراسماعیلی درباره هدف برگزاری این رویداد هم مطرح کرد: شکل اولیه این المپیاد به صورت رقابتی برگزاری شد تا نوجوانان از زبان و نگاه خودشان درباره دنیای پیرامون خود به زبان سینما حرف بزنند. اینکه طی دوسال گذشته ارائه طرح هم به المپیاد اضافه شد، بابت این بود که شاید برخی از بچهها الزاماً نتوانند نگاهشان به دنیا را به فیلم تبدیل کنند اما میتوانند ایدههای تصویری برای آن داشته باشند. این رویداد میخواهد به بچهها بگوید همانطور که دفتر نقاشی دارید و قلم دارید تا از طریق انشا و داستان و شعر احساسات خود را روایت کنید، یک دوربین به سادگی دوربین موبایل هم در اختیار دارید که میتوانید از طریق آن آنچه در قالب امیدها و شادیها نسبت به جهان پیرامون به آن فکر میکنید، به تصویر درآورید. هدف این رویداد این است که نوجوانان بدانند سینما هم زبانی است برای بیان همین دغدغهها.
وی افزود: وقتی این مسیر پیموده میشود حتماً در حاشیه آن استعدادهایی پرورش پیدا میکنند که اولین مرکز مراجعهشان دفاتر سینمای جوان خواهد بود. این نوجوانان از سال پایانی دبیرستان حدود ۱۷ سالگی میتوانند جذب این دفاتر شوند و مسیر فیلمسازی را ادامه دهند. در این راه المپیاد فیلمسازی میتواند حکم گام اول را برای این نوجوانان باشد.
عضو شورای برنامهریزی محتوایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان تأکید کرد: حتماً این المپیاد هم مانند المپیادهای دیگر در حوزههای ریاضی و فیزیک و شیمی، میتواند منجر به کشف استعدادهای جدید شود. این رویداد میتواند جامعه بزرگی از نوجوانان را در سطح مدارس کشور با زبان سینما آشنا کند و اتفاق بزرگی است. اینکه سطح آگاهی تصویری جامعه نسبت به سینما و ویژگیهای خوب و بد یک فیلم بالا برود دستاورد مهمی است. در حاشیه آن این استعدادهای جدید میتوانند جذب سینمای حرفهای هم بشوند.
پوراسماعیلی درباره تأثیر برگزاری مجازی این رویداد طی دو دوره اخیر هم بیان کرد: برگزاری رویداد بهصورت حضوری در دورههای نخست، شکوه و حرارتی داشت که حاصل دورهم بودن نوجوانان در قالب یک اردو بود. این اتفاق بسیار فوقالعاده بود و هیجان بسیار زیادی را میان بچهها ایجاد میکرد در دو سال اخیر که این رویداد مجازی برگزار میشود، هرچند آن شور و حرارت برای بچهها وجود ندارد اما به نظرم امکان بزرگتری فراهم آمده که همه نوجوانان ایرانی به صورت گسترده میتوانند در این رویداد حضور داشته باشند. ما در زمینه تأمین استاد هم گزینههای بیشتر با شرایط بهتری در صورت برگزاری مجازی میتوانیم داشته باشیم. پیشتر حتماً یک استاد باید چند روز از وقتش را برای حضور در اصفهان و همراهی با این رویداد آزاد میکرد که برای خیلی از استادان امکانپذیر نبود. در شرایط آنلاین استادان از هر جایی امکان همراهی را دارند. ارتباطی که بعد از دورههای آموزشی بچهها میتوانند در فضای مجازی با استادان داشته باشند، هم از دیگر مزیتهای برگزاری رویداد به روش مجازی است. در مجموع اگر شرایط به حالت عادی بازگردد همچنان علاقه مندی بیشتری برای برگزاری حضوری این رویداد وجود دارد.
وی در پایان خطاب به نوجوانان علاقمند به حضور در این رویداد گفت: پیش از آنکه سینما را بهعنوان یک هدف و ایدهآل شغلی برای آینده خود انتخاب کنید، حتماً در قالب یک طبعآزمایی در این رویداد با آن مواجه شوید. در دفاتر انجمن سینمای جوان سینما را از نزدیک ببینید و لمس کنید تا تصور حرفهایتری نسبت به سینما داشته باشید و بعد برای ادامه فعالیت شغلی در این حوزه تصمیمگیری کنید. این فرآیند کمک میکند تا اگر سینما آنچه فکر میکنید نباشد و یا اگر توانایی لازم را برای آن نداشتید، سرخورده نشوید و این فرصت را داشته باشید تا یک رشته تخصصی درست را برای آینده شغلی خود انتخاب کنید. البته که سینما میتواند همواره در بخش فیلمسازی کوتاه، بهعنوان یک علاقه مندی، اشتیاق، سرگرمی و لذت بزرگ برای شما باقی بماند.